Akava ja Juristiliitto: Oikeusvaltiota pitää vahvistaa

Oikeusvaltioperiaatteen vahvistamiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota sekä kotimaassa että eurooppalaisella tasolla, korostavat Akava ja Juristiliitto. Järjestöt korostavat myös oikeudenhoidon resursseja ja riippumatonta tuomioistuinlaitosta keskeisenä osana oikeusvaltion toteutumista. Akavan puheenjohtaja Maria Löfgren ja Juristiliiton puheenjohtaja Tuula Linna nostivat teemat esille tavatessaan tänään pääministeri Petteri Orpon.

– Oikeusvaltion vaaliminen ylläpitää kansalaisten luottamusta yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Lainsäädännön rajoissa toimiva julkinen valta, demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioitus sekä tuomioistuinten riippumattomuus eivät ole itsestäänselvyys Suomessakaan. Pidämme myönteisenä, että hallitus on vahvistanut oikeudenhoidon resursseja, toteaa Akavan puheenjohtaja Maria Löfgren.

– EU:ssa olemme nähneet oikeusvaltioperiaatteen rapautumista. Tämä kehityskulku pitää pysäyttää. Sen ohella Akavan tavoitteena tällä Euroopan parlamentin kaudella on oikeusvaltioperiaatteen laajentaminen ja vahvistaminen. Korostamme, että tutkimuksen, opetuksen, tieteen ja taiteen vapaus pitää lisätä oikeusvaltiokriteereihin Euroopan unionissa. Edistämällä aktiivisesti oikeusvaltioperiaatteen toteutumista Suomi voi lisätä kiinnostavuuttaan ulkomaisten yritysten, työntekijöiden ja opiskelijoiden näkökulmasta. Vakaa yhteiskunta luo pohjaa myös kestävälle talouskasvulle, Löfgren sanoo.

– Juristiliitossa arvostamme pääministerin kanssa käytyä keskustelua oikeudenhoidon nykytilasta. Merkittävin ongelma ovat oikeusprosessien kestot ja kalleus. Vaikka taloustilanne on tiukka, myös prosessien lisäsujuvoittaminen on keskeistä. Kiitämme että Orpon hallitus teki merkittävän lisäpanostuksen oikeudenhoidon resursseihin. Se antaa mahdollisuuden korjata ongelmia, ja jatkamme Juristiliitossa konkreettisten esitysten tekemistä oikeuden saatavuuden parantamiseksi, sanoo Juristiliiton puheenjohtaja Tuula Linna.

– Oikeusvaltiokeskustelu on juuri nyt ajankohtaista kaikkialla Euroopassa. Suomalaisessa yhteiskunnassa ymmärretään hyvin oikeusvaltion merkitys ja uskon, että yhteistuumin esimerkiksi tuomioistuinlaitoksen riippumattomuutta vahvistetaan lähivuosina, Linna toteaa.

Maria Löfgren, Akavan puheenjohtaja, puh. 040 568 2798

Tuula Linna, Juristiliiton puheenjohtaja, puh. 050 311 9350