Varman alkuvuoden tuotot nojasivat listattujen osakkeiden vahvaan kehitykseen – sijoitukset tuottivat 5,9 prosenttia

Varman tammi–kesäkuun 5,9 prosentin sijoitustuotto perustui osakemarkkinoiden suotuisaan kehitykseen, joka jatkui koko alkuvuoden. Globaalia talouskehitystä kannatellut Yhdysvaltojen talous jatkoi vahvana, mutta kesän aikana näkymät ovat muuttuneet epävarmemmiksi. Varma sijoitti 1,5 miljardia euroa yhdysvaltalaiseen ilmastorahastoon.

Valokuvassa nainen istuu hymyillen autossa.

Varman sijoitukset tuottivat tammi–kesäkuussa 5,9 (2,6) prosenttia. Varman sijoitusten arvo oli 62,1 (59,1 vuoden alussa) miljardia euroa.

– Varman alkuvuoden hyvä 5,9 prosentin tuotto on peräisin kansainvälisten osakemarkkinoiden vahvana jatkuneesta kehityksestä. Globaali talouskasvu on jatkunut tasaisena, mutta teollisuusvetoisessa Pohjois-Euroopassa kasvu oli alkuvuonna vaisua, toimitusjohtaja Risto Murto sanoo.

Varman sijoituksista vahvimmin kehittyivät noteeratut osakkeet, joiden tuotto oli 11,2 (5,2) prosenttia. Korkosijoitusten tuotto oli 1,6 (1,8) prosenttia, kiinteistösijoitusten -2,4 (-3,3) ja hedgerahastojen 6,1 (2,4) prosenttia. Varman noteeratuista osakesijoituksista yhdysvaltalaiset osakkeet tuottivat parhaiten eli 17,2 prosenttia.

– Isot yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt ovat vastanneet pitkälti tuloskasvusta ja osakkeiden kurssinousuista. Teknologiayhtiöiden vetoapu kuitenkin laimenee jossain vaiheessa, ja myös korot ovat Yhdysvalloissa nyt laskussa. Markkinoiden hermoilu muutaman toimialan vetämän kasvun kestävyydestä on lisääntynyt kesän myötä. Merkittäviä korkojen laskuja ei välttämättä nähdä nopeasti, ellei työmarkkinoiden jäähtyminen käänny selkeäksi työttömyyden kasvuksi, sijoituksista vastaava johtaja Markus Aho sanoo.

Varman vakavaraisuusaste oli 133,0 (130,4 vuoden alussa) prosenttia, ja vakavaraisuuspääoma oli turvaavalla tasolla eli 1,7-kertainen (1,6-kertainen vuoden alussa) suhteessa vakavaraisuusrajaan.

Varma sijoitti 1,5 miljardia euroa ilmastovaikutukset huomioivaan ETF-rahastoon

Varma sijoitti 1,5 miljardia euroa yhdysvaltalaiseen ilmastovaikutukset huomioivaan pörssinoteerattuun ETF-rahastoon. Varmalle räätälöity rahasto sijoittaa globaaleihin yhtiöihin, joilla on näyttöä kasvihuonekaasujen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Investointi tukee Varman uudistettua ympäristöpolitiikkaa.

Varma osallistui alkuvuonna 527 yhtiökokoukseen. Näistä 97 oli suomalaisten ja 430 ulkomaalaisten yhtiöiden kokouksia. Tiedot Varman kannanotoista ja äänestämisestä yhtiökokouksissa on julkaistu Varman verkkosivuilla.

Varma liittyi kahteen uuteen sijoittajien kansainväliseen yhteisaloitteeseen. YK:n alaisen vastuullisen sijoittamisen järjestön PRI:n aloite kiinnittää huomiota sosiaalisen median ja älylaitteiden mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyviin vaikutuksiin. Aloite edellyttää yhtiöiltä hyviä käytäntöjä riippuvuusriskien tunnistamiseksi. Toinen yhteistyöhanke liittyy virusten ja bakteerien antibioottiresistenssiin, jota sijoittajat pitävät maailmanlaajuisena uhkana ihmisten terveydelle, talouden vakaudelle ja yhteiskunnalle.

Hakemukset työkyvyttömyyseläkkeelle kasvussa, myös hylkäykset lisääntyneet

Työkyvyttömyyseläkehakemusten määrä kasvoi 7,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Hakemusten hylkäysosuus on kasvussa, minkä vuoksi työkyvyttömyyseläkkeitä alkoi 12 prosenttia vähemmän. Hylkäysten määrä kasvoi eniten 55–59-vuotiaiden ikäryhmässä. Hakemuksia hylätään eniten, jos työkyvyttömyyden syy hakemuksessa liittyy mielenterveyden häiriöihin. Työkyvyn heikkenemisen syihin ja työkyvyn palauttamiseen olisi tärkeä löytää ratkaisuja varhaisessa vaiheessa.

Osittainen vanhuuseläke jatkaa suosittuna eläkelajina. Viime vuodesta hakemusten määrä osittaiselle vanhuuseläkkeelle kasvoi 118 prosenttia. Tavallisesti hakemusten määrä laskee touko–kesäkuussa, mutta tänä kesänä hakemusten määrä kasvoi.

TyEL-palkkasumman kasvu hidastunut

Varman asiakasyritysten TyEL-palkkasumma kasvoi tammi–kesäkuussa 2,1 prosenttia vuodentakaisesta. Palkkasumman kasvu hidastui vuoden toisella neljänneksellä, jolloin kasvu jäi 0,6 prosenttiin.

Varman asiakashankinta onnistui alkuvuonna hyvin. Varmaan siirtyy nettona 141 (60) miljoonaa euroa vuotuista TyEL-vakuutusmaksutuloa muista työeläkeyhtiöistä. Eläkevakuutusten myynti uusille asiakkaille oli 44 (64) miljoonaa euroa.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 976 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2023 Varman maksutulo oli 6,5 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 7,1 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2024 lopussa 62,1 miljardia euroa.

Muut kielet