SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa

Jaa

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

Tarja Vuorenmaa

Valmis pastakastike on helppo ja nopea arkiruoanlaiton pelastaja, joka yksinkertaisimmillaan vaatii kylkeensä vain keitetyn pastan. Valmiita pastakastikkeita myydäänkin S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) vuodessa yli kolme miljoona kappaletta. Kastikkeiden myynti asettuu tasaisesti vuoden ympärille, mutta alkusyksyssä ja vuoden alussa kysyntä hieman kasvaa. Suomalaisten suosikkeja ovat klassiset basilikaa ja juustoa sisältävät kastikkeet.

Säilykehyllystä löytyvät pastakastikkeet ovat usein pakattuina lasisiin purkkeihin. Alkukesästä myyntiin saapuneet Coop-pastakastikkeet erottuvat joukosta kuitenkin kartonkisissa pakkauksissaan. Uusi tetrapakkaus parantaa niin tuotteiden käytettävyyttä kuin vastuullisuutta.

- Muutoksen myötä pakkausmateriaalista syntyvät päästöt ovat 80 % lasipakkausta pienemmät. Lisäksi kartongista valmistettu tetrapakkaus on materiaalina lasia kevyempi kuljettaa ja se mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin logistiikassa kuin myymälässä. Yhdelle lavapaikalle pystytään arviolta pakkaamaan jopa 78 prosenttia enemmän tuotteita. Samalla uudistus parantaa myös kuluttajakokemusta, kun tetrapakattuna tuotteen säilytys myös kotona helpottuu ja tuotetiedot ovat entistä selkeämmin esillä, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.

Italiassa valmistetuissa Coop-pastakastikkeista löytyy kuusi herkullista makua: basilika ja valkosipuli, valkosipuli ja chili, juusto, valkosipuli, vihannes ja klassikko. Tetrapakkaus on käytössä jo suurimmassa osassa makuja, ja loput mauista siirtyvät uusiin pakkauksiin lähitulevaisuudessa.

- Mietimme omien merkkiemme tuotepakkauksia jatkuvasti fiksummaksi ja olemme asettaneet selkeät tavoitteet pakkausten vastuullisuuden edistämiseksi. Jatkuva kehitystyö etenee asteittaisina muutoksina; pyrimme tavoitteidemme mukaisesti vähentämään pakkauksissa käytetyn lasin ja muovin määrää, täsmentää Ristaniemi.

Voit lukea täältä lisää S-ryhmän pakkauslinjauksesta: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Sari Ristaniemi,
Ryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa,
puh. 010 768 7364,
sari.ristaniemi@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote

Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.

S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye