Ansiopäivärahan saajien määrässä kasvua

Ansiopäivärahan saajien määrä on A-kassassa tyypillisesti laskenut kesäkuukausina ja noussut taas syksyllä. Nyt näyttää siltä, että saajamäärä on kääntynyt nousuun jo elokuun puolella. Elokuun puoliväliin mennessä ansiopäivärahaa sai 5,4 prosenttia kaikista jäsenistä, mikä on 0,2 prosenttiyksikköä enemmän kuin heinäkuun puolivälissä, jolloin saajia oli 5,1 prosenttia jäsenistä.

Ansiopäivärahan saajien määrä on A-kassassa tyypillisesti laskenut kesäkuukausina ja noussut taas syksyllä. A-kassa, Kusti Manninen.

Elokuun puoliväliin mennessä ansiopäivärahaa sai 5,4 prosenttia kaikista jäsenistä, mikä on 0,2 prosenttiyksikköä enemmän kuin heinäkuun puolivälissä, jolloin saajia oli 5,1 prosenttia jäsenistä. Heinäkuun loppuun mennessä määrä kasvoi 8,8 prosenttiin. Vaikka saajamäärän nousu heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin on ollut maltillinen, suunta näyttää viittaavan käänteeseen ylöspäin. Elokuun tilanne kuitenkin vielä elää, joten elokuun lopullinen saajamäärä jää vielä nähtäväksi. Viime vuonna saajamäärä lähti nousemaan elokuussa ja jyrkempi nousu tapahtui vasta lokakuussa.

Elokuun puoliväliin mennessä lomautusajan päivärahaa on maksettu 3 151 jäsenelle, mikä on 24 prosenttia kaikista ansiopäivärahan saajista. Heinäkuun lopussa lomautusajan päivärahaa saavien osuus oli 29,6 prosenttia, mikä oli 2,9 prosenttiyksikköä vähemmän kuin kesäkuussa. Jos elokuun puolivälin tilanne säilyy ennallaan kuun loppuun saakka, lomautettujen osuus näyttää jatkavan laskuaan.

Suomen talouden taantuma on heijastunut suoraan A-kassan ansiopäivärahan saajamääriin ja lomautettujen lukumäärään. Nyt taloustilanteessa on kuitenkin nähtävissä elpymisen merkkejä, jotka voivat selittää ansiopäivärahan saajien määrän reippaan vähenemisen kesäkuukausina ja mahdollisen maltillisen nousun syksyllä. Muutokset ovat kuitenkin toistaiseksi niin pieniä, että on vielä liian aikaista tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Kuukausittaiset tilastokoosteet löytyvät A-kassan sivuilta

Ikääntyneiden työttömyys vaarassa kasvaa lakimuutosten myötä2.9.2024 07:49:32 EEST | Tiedote

Avoimen työttömyyskassan etuudensaajien ikäjakaumavertailu suhteessa jäsenistön ikäjakaumaan osoittaa työttömyyden painottuvan iäkkäimpiin jäseniin. Ikääntyneiden työnhakijoiden tilanne vaikeutui entisestään, kun syyskuun alussa astui voimaan lakimuutos, joka poisti työttömyysturvan ikäsidonnaiset poikkeussäännöt. Tämä on toinen merkittävä lakimuutos, joka on heikentänyt ikääntyneiden asemaa, sillä jo vuoden 2023 alussa työttömyysturvan lisäpäivät eli niin sanottu eläkeputki poistettiin.