Suomen Verhoilijamestarien Liitto ry

Kätketty kädentaito -näyttely paljastaa verhoiluosaamisen kerrokset

Tänä vuonna Helsinki Design Weekillä on esillä jotain poikkeuksellista, kun vanha ja perinteinen käsityöläisyys paljastaa kykyjensä kaikki kerrokset. Kätketty kädentaito / Hidden Craftmanship -näyttely Kämp Galleriassa päästää katsojan kankaiden alle, jousien väliin ja hämmästymään siitä, mihin kaikkeen verhoilijoiden osaaminen Suomessa oikein taipuu.

Keskellä kuvaa on tuoli, jossa on mustavalkoinen verhoilu. Tuolin istuimen verhoilusta on puolet jätetty paljaaksi, ja alta paljastuu vanua ja jousia. Tausta on valkoinen.
Kätketty kädentaito -näyttelyssä verhoilijat ovat jättäneet paljaiksi työvaiheet, joita ei yleensä voi nähdä. Antti Sepponen

Näyttelyssä verhoilijat ovat antaneet mielikuvituksensa lentää, päästäneet irti säännöistä ja jättäneet paljaiksi työvaiheet, joita ei yleensä voi nähdä. He ovat saaneet tehdä sitä, mihin heidän sormensa eniten syyhyävät, ja ihan luvan kanssa. Lopputuloksena on monipuolinen esillepano niin käytettävämpiä verhoilutöitä kuin vallattomia taideteoksia.

Näyttelyssä havaitsee, ettei verhoilu ole pelkkää vaahtomuovia ja päälle nidottua kangasta. Se on erilaisia tekniikoita, pikkutarkkaa taitoa ja materiaaleja heinistä, jouhista ja jousista hamppuun, villaan ja pellavaan. Sen takana on intohimoa, kärsivällisyyttä, luovuutta, värisilmää ja näkemystä. Se tavoittelee uutta elämää, kestävyyttä ja pitkäikäistä ystävyyttä.

Tarvitsemme verhoiluosaajia tulevaisuudessakin

Ekokatastrofin keskellä etsitään ratkaisuja kestävämmän maailman rakentamiseksi, ja kiertotalous on välttämätön osa muutosta. Kun vanha täytyy muuttaa uudeksi niin, että siinä säilyvät niin laatu, kestävyys kuin kauneus, astuu verhoilija kuvioon.

Verhoilija auttaa sekä kotitalouksia että organisaatioita pienentämään hiilijalanjälkeään ja takaamaan huonekaluille pitkän käyttöiän. Vanhan verhoilu ja kunnostaminen auttaa ratkaisemaan jäteongelmaa ja toimimaan maapallon kantokyvyn rajoissa.

Siinä missä verhoilu on pitkien perinteiden käsityöläisyyttä, on se siis myös tulevaisuuden ala. Ei ole kuitenkaan itsestään selvää, että verhoiluosaaminen säilyy Suomessa tai maailmalla. Osaamisen katoaminen olisi kulttuuriperinnön katoamista, kuin puhuttu kieli kuolisi.

Helsinki Design Week 6.—15.9.2024. Kätketty kädentaito / Hidden Craftmanship, Kämp Galleria, 2. kerros. Lisätietoa: https://helsinkidesignweek.com/events/hidden-craftmanship/?lang=en

Suomen Verhoilijamestarien Liitto ry

Suomen Verhoilijamestarien Liitto ry valvoo ja edistää valtakunnallisesti verhoilualalla toimivien yrittäjien yhteisiä ja yleisiä etuja. Liiton jäsenet ovat verhoilualan ammattilaisia – yrittäjiä, opettajia, työnjohtajia ja työntekijöitä. Liiton tehtävä on antaa lausuntoja toimialaansa koskevissa kysymyksissä, vaikuttaa valtakunnalliseen verhoilu- ja sisustusalan koulutukseen sekä järjestää mm. tapahtumia ja koulutustilaisuuksia jäsenilleen. Liitto huolehtii koko verhoilualasta ja siihen liittyvistä yhteisistä asioista, olipa kyseessä verhoiluyrittäjä, alan opettaja tai opiskelija.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Verhoilijamestarien Liitto ry