AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”

Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.

Ylen verkkouutisessa tuotiin hyvin esiin ongelma: läpituntipalkat sovitaan niin, että ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei makseta erikseen. Käytännössä lopputulos on, että kuljettaja voi hävitä tuhansia euroja vuodessa. Ylityö- ja sunnuntaikorvauksia ei kuitenkaan voi korvata muilla ratkaisuilla.

Toimittaja Essi Markkulan verkkojutussa faktat olivat kohdallaan. Yle Aamun videohaastattelussa sen sijaan jututettiin alan opettajaa, joka virheellisesti väitti, että ”läpituntipalkka ei ole alalla ongelma”.  Tämä ei pidä paikkaansa. Mittavista ongelmista kertoo se, minkä AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen myös kertoo Ylen verkkojutussa: AKT:lla on vuosittain satoja riita-asioita, joista suurin osa liittyy palkkasaataviin.

AKT:ssa tyrmistyttiin alan opettajan kommenteista. Näin voidaan johtaa harhaan nuoria alalle opiskelevia.

- Opetuksen linja ei voi olla se, että palkkoja saa maksaa laittomasti noudattamatta työaikalakia eli esimerkiksi ettei työstä tarvitse maksaa sunnuntai- ja ylityölisiä, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Työntekijän kannalta on tärkeää tehdä kirjallinen työsopimus, seurata omaa työaikaa ja pitää tallessa palkkalaskelmat.

- Meillä on työaikalaki ja työehtosopimukset, jotka ovat sitovia. Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset on maksettava, kuten laki ja sopimukset edellyttävät, Harri Pasanen vahvistaa.

INFO: Läpituntipalkalla tarkoitetaan tuntipalkkaa, joka on työehtosopimuksen mukaista taulukkopalkkaa korkeampi ja sillä voidaan kattaa mm. ilta- ja yölisiä, kunhan läpituntipalkka sovitaan riittävän suureksi. Ylityökorvaukset ja pyhätyökorvaus eivät voi sisältyä läpituntipalkkaan, ne pitää aina maksaa erikseen riippumatta läpituntipalkan suuruudesta.

AKT tiedottaa: Teiden kunto heikentää jo työturvallisuutta, kertovat ammattikuljettajat23.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

AKT ry kysyi kuorma- ja säiliöautonkuljettajilta teiden kunnosta. Kysely tehtiin ajalla 13 – 20.6.2024. Vastauksia tuli yli 800 ja vastaajista ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että tiet ovat Suomessa vähintään paikoittain joko erittäin huonossa tai huonossa kunnossa. Vain muutama vastaaja, alle neljä prosenttia oli sitä mieltä, että teiden kunto on hyvä.