Koirien kiinnipitoaika päättyy tiistaina 20.8. - muista nämä asiat

Metsästyslain mukainen koirien kiinnipitoaika päättyy koko maassa tiistaina 20. elokuuta. Kiinnipitoaika kestää vuosittain maaliskuun alusta elokuun 19. päivään asti. Tällöin koirat on pidettävä kytkettyinä.

Kiinnipitoajan päättymisestä huolimatta koiraa ei saa pitää vapaana ilman maanomistajan ja metsästysoikeuden haltijan lupaa. Muistathan, että koiran tulee aina vapaana ollessaan olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa! Vuoden ympäri taajama-alueilla koiran pitäminen vapaana on sallittua ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa ja suljetuilla piha-alueilla. Luonnonsuojelualueilla koira on pidettävä aina kytkettynä.

Järjestyslaki määrää, että koiraa ei saa päästää kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle vastaavalle juoksuradalle. Koiraa ei saa myöskään viedä yleisille uimarannoille, lasten leikkipaikoiksi varatuille alueille, toriaikana toreille tai yleiseen käyttöön kunnostetuille laduille tai urheilukentille, ellei sitä ole erikseen sallittu.

Aktiivisesti luonnossa

Poikkeuksena järjestyslaissa ovat merkityt koiraladut, jotka ovat oivia paikkoja aktivoida koiraa, ja antaa sen toteuttaa itselleen lajityypillistä toimintaa luonnossa kulkemalla. Jos koiran vapaana pitäminen ei ole mahdollista, on varattava vuoro suosiotaan kasvattaneissa koirametsissä myös hyvä vaihtoehto.

Voisi sanoa, että koira on tulkki ihmisen ja luonnon välillä. Koira auttaa avaamaan ihmisen aisteja ja suuntaamaan huomiota luonnon ilmiöille – usein koira tarkkaillee ympäristöään ihmistä herkemmin, ja voi riemastua esimerkiksi ensimmäisistä syksyn lehdistä tai aamupakkasesta. Luonnossa liikkuminen koiran kanssa virkistää myös mieltä, ja vahvistaa yhteisen tekemisen kautta koirakon välistä sidettä.

Kiinnipitoajan päättyessä myös metsästyskoiraharrastuksen aktiivinen kausi alkaa. Aloitamme ensi viikolla Kennelliiton verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa kampanjan, jossa esittelemme tarkemmin metsästyskoiraharrastusta, ja kerromme erilaisten koirarotutyyppien historiasta ihmisten apuna metsällä. Pysy siis kuulolla!

Turvallisesti vapaalla jalalla

Vastuullinen koiranomistaja tuntee koiraetiketin, ja noudattaa sitä. Näin toimimalla kohtaamiset niin lajitovereiden, muiden eläinten kuin ihmistenkin kanssa sujuvat mahdollisimman sujuvasti. Joskus yllättäviä tapahtumia kuitenkin sattuu kohdalle nopeasti. Koiran reaktio jännittävässä tilanteessa voi olla pakeneminen. Kuinka varmistaa, ettei koira karkaa vapaana ollessaan? Luoksetulo on yksi tärkeimpiä käskyjä, joita omistaja voi koiralleen opettaa. Luotettavaa luoksetuloa kannattaakin harjoitella pitkäjänteisesti pentuajasta alkaen.

Suomen Kennelliito - Hyvää elämää koiran kanssa

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 136 000 jäsentä. Edistämme rekisteröityjen rotukoirien kasvattamista ja käyttöä sekä koirien hyvinvointia ja koiranpidon edellytyksiä suomalaisessa yhteiskunnassa.

Kuva: Jari Niskanen