Omakohtainen tietokirja lapsen kuolemasta itkettää, naurattaa ja pakottaa ajattelemaan

Onko kuolema aina paha asia? Jos taivas on olemassa, onko siellä vammaisuutta? Mitä eroa on toivolla ja harhaisella optimismilla?

Kuolemansairaan lapsen isä Lari Launonen etsii elämän ja sen lopun merkitystä uutuuskirjassaan Poikani, elä vielä ensi talvi.

Lari Launosen tarinallinen tietoteos Poikani, elä vielä ensi talvi käsittelee vaikeita kysymyksiä, joita uskonnonfilosofiasta väitelleen kirjailijan esikoispojan vaikea sairaus ja kuolema nostivat pintaan.

Huugo sai syntymälahjana isoukkinsa nimen, terävän sävelkorvan ja vain muutaman vuoden elinaikaa. Huugolla todettiin mukolipidoosi II, harvinainen aineenvaihduntasairaus. Huugon arvioitiin elävän 3–7-vuotiaaksi, ja hän kuoli pari kuukautta ennen nelivuotispäiväänsä. Kirja kertoo Huugon tarinan mutta samalla käsittelee kiinnostavasti ja ymmärrettävästi kysymyksiä, joita kuolemansairaan lapsen odottamaton syntymä, lyhyt elämä ja ennenaikainen kuolema herättävät, ja joita myös monet vanhemmat hiljaa itsekseen miettivät.

Riipaiseva, kauniisti kirjoitettu ja toivoa herättävä teos pohtii oivaltavasti ja suurella sydämellä lapsiin, vanhemmuuteen ja hyvään elämään liittyviä filosofisia ajatuksia. Mukana on ripaus huumoriakin.

Milloin elämä on enemmän taakka kuin lahja? Onko lisääntymisessä järkeä, jos tunnustamme ihmiselämään liittyvät riskit? Voiko sureminen olla velvollisuus? Tunneviileä isä kipuilee myös surunsa pinnallisuuden kanssa.

Tarinallinen teos itkettää, naurattaa ja pistää lukijan ajattelemaan. Se sivuaa myös yhteiskunnallisia aiheita, kuten lapsettomuutta, eutanasiaa ja koronakriisin repimiä ihmissuhteita.

Lari Launonen on uskonnonfilosofian tutkijatohtori, joka työskentelee myös luennoitsijana ja toimittajana. Esikoisteoksessaan hän kuvailee itseään entiseksi optimistiksi, joka arvostaa suomalaisia uimahalleja ja Uutta lastensairaalaa.

Kirjan yleisölle avoin julkistamistilaisuus pidetään Oodissa 30.8. klo 18. Vapaa pääsy.

Poikani, elä vielä ensi talvi – Lyhyen elämän filosofia ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Arttu Kurttilan lukemana äänikirjana. Teos on arvostelu- ja käsittelyvapaa 22.8.2024.

Haastattelupyynnöt, pdf-vedokset sekä arvostelukappaleet: adele.couavoux@otava.fi