Lidl poistaa vegehyllynsä – mikä on vaikutus vegetuotteiden myyntiin?

Lidl pistää vegetuotteita sisältävän hyllynsä uuteen uskoon. Kuudessa myymälässä käynnistetään pilotti, jossa testataan hyllysijoittelun vaikutusta vegetuotteiden myyntiin. Tavoitteena on, että vegetuotteet olisivat paremmin esillä isommille asiakasryhmille ja ne löytäisivät paremmin tiensä uusien asiakasryhmien ostoskoreihin. Pilotti toteutetaan kymmenen viikon ajan kuudessa myymälässä eri puolilla Suomea.

Lidlin kylmähylly, jossa on vegetuotteita.
Tätä tuttua vegehyllyä ei pian nähdä kuudessa Lidl-myymälässä.

Lidlissä asioivat tunnistavat vihreällä vege-kyltillä varustellun kylmähyllyn, johon on koottu kylmässä säilytettävät vegetuotteet. Nyt Lidl pistää tunnetun vegehyllyn uusiksi. Vegehyllyn tuotteet sijoitetaan muihin hyllyihin muiden tuotteiden joukkoon.

– Vegetuotteita aktiivisesti käyttävät asiakkaamme löytävät kyllä vegehyllystä helposti tuotteensa, mutta monet ovat tottuneet tavallisella kauppareissullaan ohittamaan vegehyllyn, eivätkä näin tule kokeilleeksi esimerkiksi uusia kasvipohjaisia tuotteita. Nyt haluamme kokeilla, tavoittavatko kasvipohjaiset tuotteet näin paremmin myös ne kuluttajat, jotka eivät yleensä hakeudu vegehyllylle. Kun tuttujen lihapullien vierestä löytyy samalla tavalla käytettäviä vegepullia ja falafelia, tulee osalla ehkä testattua välillä näitäkin, pohtii valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.

Kylmähyllyn vegetuotteiden lisäksi myös kuivatut linssit ja soijatuotteet saavat uuden hyllypaikan: ne sijoitetaan säilykehyllylle palkokasvien yhteyteen. Hyllyyn lisätään tuotteita esiin tuova ilmoitus, josta saa esimerkiksi resepti-inspiraatiota.

–Tällaisia hyllyilmoituksia käytetään myymälöissä harkiten. Palkokasvit ovat monelle kuitenkin vielä harmillisen vieras tuoteryhmä, joten haluamme nostaa niitä erikseen esiin. Esimerkiksi herneet ja pavut ovat aivan mainio tuote: ne ovat proteiinipitoisia, edullisia ja helppoja valmistaa. Moni kuitenkin saattaa vielä vierastaa niitä, jos ei ole arjessaan tottunut niiden käyttöön, Kvissberg kertoo.

Kokeilut liittyvät Lidlin kestävän ruokavalion ohjelmaan, jossa halutaan kannustaa asiakkaita ympäristön ja terveyden kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Lidlillä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 10 prosentista 20 prosenttiin.

Pilotti on käynnissä kymmenen viikkoa. Viikkojen aikana seurataan, mikä vaikutus toimilla on vegetuotteiden myyntiin.

– Erilaisilla hyllysijoitteluilla ja -ratkaisuilla voidaan vaikuttaa yllättävän paljon tuotteiden myyntiin. Vastaavaa on kokeiltu Lidleissä esimerkiksi Hollannissa ja Saksassa, ja tulokset ovat olleet siellä ihan lupaavia. On kiinnostavaa nähdä, miten tällainen toimii Suomen markkinassa. Toivomme tietysti, että tällä erilaisella sijoittelulla myös uudet asiakkaat tarttuvat helpommin vegetuotteisiin! Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs sanoo.

Tuusulan Hyrylän Lidlin avajaispäivä julki – lokakuussa pääsee jo ostoksille30.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Tuusulan Hyrylän kaupunginosassa on remontoitu uutta Lidl-myymälää vuoden 2024 alusta asti. Paikkakunnalle on toivottu toista Lidliä jo pitkään ja keskeisellä paikalla sijaitsevan myymälän avajaispäivää on jo paikkakunnalla ehditty arvuutella. Avajaispäiväksi on nyt vahvistunut torstai 3.10.2024. Pysäkkikujalla sijaitsevaan kiinteistöön remontoitavan myymälän rakennus- ja valmistelutyöt ovat edenneet aikataulussa, ja pian myymälässä päästään laittamaan hyllyjä paikalleen. Täytettä hyllyille on luvassa lähempänä avajaispäivää. − Myymäläkalusteet löytävät paikkansa kovaa vauhtia, ja päivä päivältä täällä alkaa näyttää yhä valmiimmalta. Koko tiimi odottaa innoissaan, että pääsemme palvelemaan sekä uusia asiakkaita että vanhoja tuttuja, sanoo myymäläpäällikkö Jasmin Rantanen.