Pinsat valloittivat pääkaupunkiseudun – HOK-Elanto tuo rekkalasteittain pinsoja Italiasta

Monikäyttöiset, Italian Napolissa valmistetut pinsat ovat myyneet kuin häkä HOK-Elannon kaupoissa huhtikuun lopun lanseerauksesta lähtien. Kysyntä yllätti HOK-Elannon kaupat ja ensimmäiset pinsat myytiin hyvin nopeasti loppuun, jolloin toimitusmääriä kasvatettiin runsaasti kesän aikana. Suosittu tuote jatkaa HOK-Elannon valikoimissa syksylläkin.

Pinsat valloittivat pääkaupunkiseudun

Pinsoja myydään tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla 24 S-marketissa, kaikissa Prismoissa, ruoan verkkokaupassa ja Helsingin Food Market Herkussa. Myynti on todella yllättänyt hokelantolaiset. Toukokuussa, ensimmäisenä kuuna lanseerauksensa jälkeen pinsojen myynti vastasi jo noin 50 prosenttia kaikkien esipaistettujen tuotteiden myynnistä, ja kesä-heinäkuussa pinsojen myynti suorastaan räjähti lähes tuplaantuen toukokuun luvuista.

Pinsa on italialainen innovaatio antiikin Roomasta

Pinsa eli pinsa romana on eräänlainen pizzan ja foccacian yhdistelmä, jonka valmistuksessa on käytetty vehnä-, riisi-, ja soijajauhoja. Tämän seurauksena pinsa on perinteistä pizzapohjaa keveämpi ja rapeampi, sekä sisältä mehukkaampi. Sen juuret löytyvät kaukaa antiikin Roomasta.

Pinsoissa hyödynnetään pizzoista poiketen enemmän myös tuoreita kypsentämättömiä täytteitä, ja niitä voi käyttää niin suolaisiin kuin makeisiin ruokiin. Pinsa lämmitetään nopeasti esimerkiksi uunissa tai grillissä ja täytetään sen jälkeen mieluisilla täytteillä. Pinsan täytteiksi sopivat hyvin monet maukkaat antipastoina käytettävät ainekset, kuten parmankinkku, oliivit ja erilaiset juustot, mutta yhtä lailla monikäyttöinen pinsa sopii myös käytettäväksi tavallisen pizzan tapaan tai vaikkapa makeaksi jälkiruoaksi.

Pinsa-trendi jatkuu

– Asiantuntijana ja ruokaihmisenä ruokakauppoja tulee katsottua hieman eri näkökulmasta. Törmäsin pinsoihin ensimmäisen jo vuosia sitten Italiassa ja uudelleen ruotsalaisessa ruokakaupassa, jossa tuote oli onnistuttu paketoimaan kuluttajapakkaukseksi. Näin pinsoissa heti potentiaalia myös Suomen markkinoille. HOK-Elannon pinsojen tuotekehittelyssä lähdettiin alusta asti hakemaan autenttisuutta. Tästä syystä meillä myynnissä olevat pinsat valmistetaan Napolissa, kertoo Development & Design -tiimin vetäjä Anne-Maria Mikkonen HOK-Elannolta.

– Pinsat sopivat hyvin myös syksyn pimeneviin iltoihin, niin arjen helpoiksi lapsiperheiden ruokaratkaisuiksi kuin illanistujaisten ja juhlien herkuiksi. Pinsojen suosion salaisuus lieneekin helppous, monikäyttöisyys ja herkullisuus. Pinsojen lämmittäminen ja täyttö onnistuu koululaiseltakin, Mikkonen jatkaa.

– Herkku Grills -kauden jälkeen suositut pinsat jatkavat kaupoissamme. Syksyn edetessä kehitämme uusia ideoita ja reseptejä talven juhlahetkiin pinsojen muodossa. Esimerkiksi herkullinen antipasti-lauta rakentuu näppärästi suoraan pinsan päälle, Mikkonen kuvailee.

Pinsat valloittivat pääkaupunkiseudun

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 680 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli 2,6 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 800 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkku, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

HOK-Elannon puolivuosikatsaus 2024: päivittäistavarakaupan myynti jatkoi markkinaa vahvempaa kasvuaan, asiakasomistajien määrä ennätyslukemissa16.8.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 2024 edellisvuodesta 3,3 prosenttia 1 296,5 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakaupassa myynnin kasvu on ollut jo yli 2 vuotta markkinaa vahvempaa*. Asiakasomistajien määrä on tänä vuonna lisääntynyt ennätyksellistä tahtia: uusia asiakasomistajia on liittynyt ensimmäisen vuosipuoliskon aikana noin 18 000. HOK-Elanto sai lähes 20 000 kesätyöhakemusta ja tarjosi töitä yli 2 300 kesätyöntekijälle sekä harjoitteluissa että pidemmissä työsuhteissa.

HOK-Elanto ostaa Ravintolakolmion Lasipalatsin ravintolatoiminnot – investointi kasvuun ja kunnianosoitus helsinkiläiselle kulttuurille17.6.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Ensi vuonna 120 vuotta täyttävä HOK-Elanto ostaa Ravintolakolmio Oy:ltä Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Lasipalatsin ravintolatoiminnot, joihin kuuluvat Ravintola Lasipalatsin ja Café Lasipalatsin lisäksi juhla- ja tapahtumatila Bio Rexin tarjoilujen toteuttaminen. Lasipalatsi on keskeinen osa osuuskaupan historiaa, sillä HOK oli mukana sen rakennuttamisessa ja vastasi ravintolatoiminnasta vuosina 1936–1949.