Sähköteknisen Kaupan Liitto ry

Sähköautojen latauslaitteiden myynti piristyi loppukeväästä – jäi silti 8 prosenttia koko vuosipuoliskolla

Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 14 158 kappaletta, mikä on kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) tilasto.

Kuva1_Latauslaitteet_myynti_2024_H1_STK
Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 14 158 kappaletta, mikä on kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samalla jaksolla. STK Ei julkaisurajoituksia

Toisen vuosineljänneksen laitemyynti jäi viime vuoden vastaavasta jaksosta enää vain neljä prosenttia. Myytyjen laitteiden sisältämien latauspisteiden määrä jopa kasvoi 2,4 prosenttia, mikä johtui poikkeuksellisen suuresta Schuko- tai CEE-pistorasialla varustettujen hidaslatauslaitteiden myynnistä ajanjaksolla.

Peruslatauslaitteiden kysyntä keskittyy kahteen suurimpaan teholuokkaan. Niistä 22 kW laitteita myytiin alkuvuonna 4747 kappaletta ja 11 kW laitteita 3404.

Lain mukaan käytössä olevassa muussa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, on oltava asennettuna vähintään yksi normaalitehoinen tai suuritehoinen latauspiste tämän vuoden loppuun mennessä.

Uusi EIR-takaus tuo rahoitusmahdollisuuden

- Vuodenvaihteessa päättyneet ARA-tuet olivat taloyhtiöille ja liikekiinteistöille merkittävä porkkana latauslaitehankkeiden toteuttamiseen. Jotta sähköiselle liikenteelle asetetut tavoitteet ja liikenteen päästövähennykset voitaisiin saavuttaa, vastaavia valtion toimia ehdottomasti tarvitaan, toteaa STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.

Uusi mahdollisuus latauslaitehankkeen rahoitukseen on Euroopan investointirahasto EIR:n riskinjakotakaus, joka soveltuu pk-yritysten ja taloyhtiöiden erilaisiin kestävän kehityksen satsauksiin. EIR-takaus toimii lainan vakuutena, mikä vähentää muiden vakuuksien tarvetta.

- Taloyhtiöiden ja yritysten kannattaa tutustua pankkien ja Finnveran välittämään EIR-rahoitukseen. Se voi olla mahdollisuus varustaa kiinteistö latausjärjestelmällä, jolla pärjää pitkälle tulevaisuuteen, Muhonen sanoo.

Kuva1_Latauslaitteet_myynti_2024_H1_STK
Kuva2_Peruslatauslaitteet_jakauma_2024_H1_STK
Peruslatauslaitteiden kysyntä keskittyy kahteen suurimpaan teholuokkaan.
Kuva3_Peruslatauslaitteet_kpl_2024_H1_STK
Peruslatauslaitteita teholtaan 22 kW myytiin alkuvuonna 4747 kappaletta ja 11 kW laitteita 3404.
Lataa

Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä. Liitto edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa toimialalle digitaalisia palveluja, kuten 600 000 sähköteknisen tuotteen vakioidut tuotetiedot sisältävä Sähkönumerot.fi. Lue lisää www.stkliitto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sähköteknisen Kaupan Liitto ry