Puolivuosikatsaus: PeeÄssällä vakaa alkuvuosi – ennätyksellinen kasvu asiakasomistajien määrässä

Osuuskauppa PeeÄssän tammi-kesäkuun liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Selvää piristystä nähtiin majoituskaupassa. Myös päivittäistavara- ja ravintolakaupassa tapahtui kehitystä.

Liikevaihto oli alkuvuoden aikana 371,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaa oli 1,5 prosenttia (+5,6 milj.€). PeeÄssässä on tehty määrätietoisesti työtä paremman asiakaskokemuksen eteen ja tällä hetkellä asiakkaiden halu suositella Osuuskaupan palveluita on ennätyksellisen korkea.

Onnistuneet investoinnit palvelujen parantamiseen on otettu hyvin vastaan. PeeÄssässä on alkuvuonna nähty ennätyksellisen korkea uusien asiakasomistajien liittymismäärä sekä edulliset hinnat ja korkea taloudellinen hyöty.

Positiivinen tulos näkyy kattavissa investoinneissa maakuntaan

Alkuvuoden tulos oli 10,7 miljoonaa euroa. Tulos oli suunniteltua parempi ja kasvua oli edellisen vuoden vastaavasta ajasta 3,3 miljoonaa euroa. Onnistumista alku vuoden tuloksessa tukee myynnin kasvu, systemaattinen tekeminen ja kustannustehokkuus.

Verrattuna alkuvuoteen 2023, erityisesti majoitus-, ravintola- ja liikennekaupan kannattavuudessa nähtiin ryhtiliike. Toiminnan jatkuva parantaminen on kaikki kaikessa. Asiakasomistajille hyöty näkyy aina edullisempina hintoina ja investointeina uusiin palveluihin.

-  Alkuvuoteen voidaan kokonaisuutena olla tyytyväisiä. Yli prosentin kasvu liikevaihdossa on erinomainen tässä taloudellisessa tilanteessa. Tästä kiitos kuuluu jokaiselle peeässäläisen tekemälle työlle. Hintataso on erityisen tärkeää juuri nyt. Olemme tehneet hartiavoimin töitä kehittääksemme kustannustehokkuutta, voidaksemme varmistaa asiakasomistajille parhaan hyödyn omasta kaupasta. Olemme onnistuneet päivittäisissä asiakaskohtaamisissa, investoinneissa ja palvelun kehittämisessä. Uudistimme myös viime vuoden lopulla asiakaslupauksemme, jotka ovat herättäneet paljon kiinnostusta ja positiivista pöhinää koko heimossa, toimitusjohtaja Mikko Junttila kertoo.

PeeÄssän investoinnit palveluiden kehittämiseen ovat vuonna 2024 noin 40 miljoonaa euroa. Loppuvuoden suurin hanke valmistuu, kun Break Sokos Hotel Tahko avataan jouluksi. Lisäksi tänä vuonna käynnistyy uuden S-Market Rautalammen rakennustyöt. Yksi asiakkaiden arjessa näkyvä investointi on ollut myymälöiden sähköisten hintaetikettien vaihtokierros. Parhaillaan viimeistellään Pitkälahden liikekeskuksen julkisivuja ja kauppapaikka selvityksiä tehdään Kuopiossa parhaiden palveluiden varmistamiseksi asiakasomistajille myös tulevina vuosina.

Ravintola- ja hotelliliiketoiminta elpyivät viimevuodesta

Majoitus- ja ravitsemiskaupassa on todettu hienoista elpymistä ja liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 11,2 prosenttia (+2,7 milj.€) ja oli kokonaisuudessaan 26,3 miljoonaa euroa.

Alkuvuoden majoituskaupassa nähtiin kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 22,5 prosenttia (+1,1 milj.€). Majoituskauppaan on vaikuttanut positiivisesti valmistuneista remonteista vapautunut majoituskapasiteetti. Myös ravintolakaupan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana 8,2 prosenttia (+1,5 milj.€). Etenkin Ravintolamaailmojen tarjoamat edullisemmat vaihtoehdot syömiselle ovat pitäneet pintansa viime vuosina.

Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 247 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 2,9 prosenttia (+7 milj.€). Alkuvuoden aikana selvintä kasvu oli Prismoissa ja S-marketeissa. Etenkin Kuopion alueen myymälöillä kasvu oli vahvaa.

PeeÄssän verkkokauppa kasvaa edelleen ja valtakunnallinen kehitys oli alkuvuoden aikana suurinta S-ryhmässä.  Alkuvuonna juhlittiin useamman uuden toimipaikan avajaiset ympäri maakuntaa. S-market Karttula, S-market Vesanto, Sale Tervo ja Pitkälahden kauppakeskus parantavat jatkossa asiakasomistajien palveluita alueillaan.

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 26,2 miljoonaa euroa ja se laski edellisvuodesta 5,3 prosenttia (-1,5 milj.€). Käyttötavarakaupassa näkyy hintojen nousu ja kulutukseen käytettävän rahan niukkuus. Erityisesti rakentamisen hiipuminen alueella vaikuttaa myyntiin verrattuna edelliseen vuoteen. Toisaalta positiivista kehitystä on nähty Emotioneiden ja Sokoksen kauneuden kaupassa.

Polttonesteiden liikevaihto oli 66,5 miljoonaa euroa ja se pienentyi 4,9 prosenttia (-3,4 milj.€). Polttonesteiden liikevaihdon laskuun vaikutti edellisvuodesta laskenut markkinahinta. Polttoaineiden litrakehitys säilyi samalla tasolla edellisvuoteen nähden.

Taloudellinen hyöty houkuttaa uusia asiakasomistajia

Alkuvuoden aikana maksettiin ennätysmäärä hyötyä omistajille.  Omistajan saamat hyödyt ja edullinen ruokakori kiinnostaa asiakkaita nyt laajasti ja uusia asiakasomistajia liittyikin Osuuskauppa PeeÄssään alkuvuoden aikana ennätysmäärä. Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa lähes 129 000.

PeeÄssän omistajuudesta merkittävimmät rahana maksettavat hyödyt ovat Bonus ja toukokuussa maksettu ylijäämänpalautus. Bonusta maksettiin alkuvuoden aikana lähes 17 miljoonaa euroa ja ylijäämänpalautusta lähes 18 miljoonan euroa. Yhteensä siis rahana palautettiin noin 35 miljoonaa euroa.

PeeÄssän vakauteen ja kasvavaan asiakasomistajien määrään vaikuttaa ennen kaikkea laadukkaat palvelut, paras hyöty ja hyvä tunnelma. Meidän odotukset ylittävä asiakaskokemus antaa syyn keskittää ja suositella palveluita. PeeÄssän taloudellinen hyöty omistajataloudelle on S-ryhmän korkein. Haluamme olla aina ykkösvalinta asiakkaalle. Myös S-etukortin saaminen Apple Pay -ominaisuuden alle on houkutellut uusia käyttäjiä vihreälle kortille, Junttila kertoo.

Kesäkuukausille PeeÄssään palkattiin 480 kesätyöntekijää noin 5000 hakijan joukosta. Lisäksi työllistimme lähes 550 Tutustu ja tienaa -työharjoittelijaa. Johtamisen kehittäminen toteutettiin alkuvuonna järjestettävällä Johtajan työkykypakki-koulutuksella yhteistyössä eläkevakuutusyhtiö Elon kanssa.

– Olemme johtamisen ja kulttuurin muutosmatkalla, jossa on kriittisen tärkeä onnistua toimintaa uudistamalla nostamaan merkityksellisyyden tunnetta osaajille ja omistajahyötyä asiakasomistajille, Junttila toteaa.

Olemme yli 125 000 asiakasomistajan omistama palvelualan yritys Pohjois-Savossa. Tehtävänämme on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja asiakasomistajille. Omalla työllämme kehitämme jäseniemme ja koko Pohjois-Savon hyvinvointia. Olemme kehittyvä ja yksi maakunnan suurimmista yrityksistä.

Kuopio Wine Festival 2024 yhteenveto7.7.2024 00:30:00 EEST | Tiedote

Kuopio Wine Festival tarjosi ranskalaisia huippuviinejään sekä laadukkaita ruokatuotteittaan viinijuhlakansalle Kuopion matkustajasatamassa 28.6-6.7.2024. - Kuopio Wine Festival pääsi asettamaansa 32 000 kävijän tavoitteeseen ollen edelleen yksi Kuopion suurimmista tapahtumista ja alueen merkittävistä matkailutuloa tuottavista tapahtumista. Viinijuhlista jää alueelle noin 12 miljoonan euron matkailutulot. Viime vuoden tapaan tapahtuman aikana Kuopion ravintolat ja hotellit ovat olleet erinomaisella täyttöasteella, ja kauppa on käynyt varmasti hyvin kaikilla keskusta-alueen toimijoilla, summaa festivaalipäällikkö Johanna Kämäräinen. Tänä kesänä Viinijuhlilla on hurmaannuttu ranskalaisesta keittiöstä ja viineistä. Suosituimpia viinejä ovat olleet valkoviinit sekä vuosi vuodelta suosiotaan nostavat roseviinit ja samppanjat. Asiakasomistajille suunnatut puna- ja valkoviinit nousivat myös myyntitilastojen kärkeen. Viinijuhla-alueella myytiin yhteensä n. 10 500 pulloa erilaisia viinejä ja n.

PeeÄssä jatkaa strategianmukaista kauppapaikkojen varmistamista5.7.2024 13:44:44 EEST | Tiedote

Osuuskauppa PeeÄssä on ostanut osoitteessa Neulamäentie 8, Kuopio sijaitsevan kiinteistön ja siihen liittyvän tontin vuokraoikeuden Osakeyhtiö Hallmanilta. Kiinteistössä sijaitsevat yritykset siirtyvät kaupan myötä Peeässän vuokralaisiksi ja jatkavat toimintaansa normaalisti. Kiinteistökauppa on osa PeeÄssän pitkän tähtäimen suunnittelua, jolla varmistetaan kauppapalveluiden säilyminen Neulamäessä myös tulevaisuudessa. Sale Neulamäen toimintaan kiinteistökauppa ei tässä vaiheessa vaikuta.