Ekonomistin pikakommentti: Työvoiman kysyntä hiipuu – pitkäaikaistyöttömyys nousee jyrkällä kulmakertoimella

”Äkkiseltään vilkaistuna työllisyysluvut näyttävät vahvoilta. Pääosin tilanne johtuu silti siitä, että vertailutaso viime vuodelta oli jostakin syystä jopa hämmentävän heikko. Mistään kesäisestä työllisyysihmeestä ei ole kyse”, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

Tilastokeskuksen mukaan sekä työllisten että työttömien määrä kasvoi heinäkuussa suhteessa viime vuoteen. Työllisenä oli 2 680 000 henkeä eli 54 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömänä oli 229 000 henkeä eli 34 000 enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.

Työllisyysasteen trendi 20–64-vuotiaille oli heinäkuussa 76,8 prosenttia. Perinteisempi 15–74-vuotiaiden trendilukema oli 72,4 prosenttia. Työllisyystrendit pysyivät muuttumattomina.

”Työllisyys kulkee juuri nyt vaakatasossa, mitä voidaan sitäkin pitää kohtalaisen hyvänä saavutuksena pitkän heikon talousjakson jälkimainingeissa. Tuotannon kasvu on vasta hitaasti käynnistymässä, ja yleensä työllisyys reagoi jokseenkin pitkällä viiveellä. Sikäli odotuksissa on ollut, että työllisyys jatkaisi vielä heikkenemistä koko tämän vuoden. Tällä hetkellä niin ei ole, joten lukuihin on syytä olla tyytyväinen. Vähemmän hyvä asia on kuitenkin se, että työttömyys kasvaa edelleen”, sanoo Appelqvist.

Työttömyysasteen trendi nousi heinäkuussa 8,3 prosenttiin. Alimmillaan työttömyyden trendi oli 6,4 prosenttia keväällä 2022, eli siihen verrattuna nousua on tullut jo lähes kaksi prosenttiyksikköä.

Uusia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin heinäkuussa 25 100 eli 25 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Kaikkiaan heinäkuussa oli avoinna 48 200 työpaikkaa, mikä on 53 500 viime vuotta vähemmän Myös vertailutaso viime vuodelta oli jo selvästi alempana kuin sitä edeltäneellä voimakkaimman työvoiman kysynnän jaksolla. Kaksi vuotta sitten uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin heinäkuussa 74 680. Siihen verrattuna jäljellä on enää reilu kolmannes.

”Avoimien työpaikkojen määrä luisuu rajusti. Viime kuukausien tilastot TE-toimistoista ovat olleet suorastaan järkyttäviä. Kun tulee näin monta heikkoa lukemaa peräkkäin, ei enää voi puhua sattumasta. Siksi on vaikea uskoa, että työmarkkinoilla vaikeudet olisivat vielä ohi, vaikka viime kuukausien kehitys on ollut yllättävänkin valoisaa työllisyyden osalta. Työpaikkojen matala taso kertoo heikosta työvoiman kysynnästä, joten todellista myönteistä käännettä joudutaan vielä odottamaan. Keskikesän taloustilastoista on vaikea tehdä kovin pitkälle meneviä päätelmiä. Syksyn lukemat näyttävät, jatkuuko työllisyyden heikkeneminen edelleen vai onko pahin jo jäänyt taakse”, arvio Appelqvist.

Pitkäaikaistyöttömiä oli heinäkuussa 98 600. Lukema on 6 400 korkeampi kuin vuotta aikaisemmin.

”Pitkäaikaistyöttömyys on ollut nousussa koko vuoden. Työmarkkinatilannetta luonnehtii tällä hetkellä jako voittajiin ja häviäjiin. Työllisyystilanne on säilynyt olosuhteisiin nähden kohtalaisena, mutta saman aikaan työttömyys hiipii ylöspäin, ja yhä suuremmalla osalla työnhakijoista alkaa olla pitkäkestoisia vaikeuksia päästä takaisin töihin”, toteaa Appelqvist.

Keskuskauppakamari: Valmistelu tilauskoulutuksen laajentamisesta ja avoimesta ammatillisesta koulutuksesta käynnistettävä pikaisesti23.8.2024 13:06:00 EEST | Tiedote

Valmistelu avoimesta ammatillisesta koulutuksesta ja tilauskoulutuksen avaamisesta suomalaisille yrityksille henkilöstön kouluttamiseen pitää aloitta pikaisesti, vaatii Keskuskauppakamari lausunnossaan ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Keskuskauppakamari on huolissaan esitettyjen säästöjen vaikutuksista yrityksille saada tarvitsemaansa osaamista ja työvoimaa.

Kauppakamarien tilasto: Heinäkuu osoittaa viennin piristyneen – elokuun luvut kertovat onko käänne tapahtunut16.8.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarin vientiasiakirjatilastot osoittavat, että vienti piristyi hieman heinäkuussa synkeähkön kevään jälkeen. Kauppakamarien myöntämien vientiasiakirjojen määrä kasvoi heinäkuussa seitsemän prosenttia viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Viennin piristyminen heinäkuussa herättää toivoa mahdollisesta käänteestä Suomen viennissä. ”Odotamme kuitenkin elokuun lukuja, jotta voimme arvioida, onko kyseessä todella käänne,” toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari: Hallituksen ei pidä edistää 3 kk sääntöä nykymuodossaan14.8.2024 06:55:00 EEST | Tiedote

Insinööriliiton ja Tekniikan Akateemisten tuore kysely Suomessa työskenteleville kansainvälisille asiantuntijoille puhuu karua kieltä siitä, miten maan hallituksen maahanmuuttopolitiikka näyttäytyy Suomen havittelemille kansainvälisisille osaajille. ”Nyt tarvitaan selkeä suunnan muutos ja signaali osaajille siitä, että heitä ei haluta potkia pois maasta vaan päinvastoin pitää heidät täällä”, sanoo Keskuskauppakamarin osaamisen ja maahanmuuton johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Keskuskauppakamari: Teollisuuden tuotantoluvut valavat uskoa kaivattuun suhdannekäänteeseen – tulkinnassa täytyy varoa ylilyöntejä9.8.2024 09:22:08 EEST | Tiedote

Teollisuuden hyvät tuotantoluvut valavat uskoa Suomen kaivattuun suhdannekäänteeseen, mutta tulkinnassa täytyy varoa ylilyöntejä. Pitkään jatkuneen heikon vaiheen jälkeen kaikilla on kova halu löytää positiivisia merkkejä. Mistään dramaattisesta käänteestä tuskin on vielä kyse, ja kansainvälisen talouden vetoapu vientikysynnälle on toistaiseksi heikkoa. Tilanne kulkee kohti parempaa, mutta pienin askelin, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.