Adoptoi monumentti -talkoot Mobiliassa ja Sarsassa 14.–15.9.

Pirkanmaan maakuntamuseo, Tampereen luonnontieteellinen museo sekä Auton ja tien museo Mobilia järjestävät yhteistyössä kulttuuriympäristötalkoot Kangasalan Sarsassa ja Mobiliassa 14.–15.9.2024. Talkoot ovat osa Adoptoi monumentti -vapaaehtoistoimintaa, joka täyttää tänä vuonna 15 vuotta.

Talkoolaisilla on tilaisuus opetella esimerkiksi vanhojen ikkunoiden huoltoa ja kunnostusta sekä ruosteenpoistoa erilaisista metalliesineistä. Kuva:Anna-Leena Lehto

Talkoot on tarkoitettu kaikille kulttuuriperinnön hoidosta kiinnostuneille ja niihin voi osallistua yhtenä tai kahtena päivänä. Osallistuminen ei edellytä ennakkotietoja tai erikoistaitoja.​ Kukin museo tarjoaa talkoissa omaa erityisosaamistaan niin talkootyön ohjauksen kuin kiinnostavien esitelmien muodossa. Talkoolaisilla on tilaisuus opetella kädestä pitäen esimerkiksi vanhojen ikkunoiden huoltoa ja kunnostusta sekä ruosteenpoistoa erilaisista metalliesineistä.

-Nämä ovat taitoja, joista voi olla jokaiselle hyötyä ihan omassa arjessakin, toteaa maakuntamuseon perinnerakennusmestari Anne Uosukainen.

Mobilian siirtotyömaanäyttelyn rakennusten kunnostustöiden lisäksi tartutaan arkeologin opastuksella muinaisjäännöksen hoitotyöhön poistamalla vesaikkoa.

-Sarsan kivikautinen asuinpaikka sijoittuu muinaiselle rantatöyräälle, joka peittyy helposti kasvillisuuden alle. Arkeologisen kohteen hoito tuo sen näkyviin ja auttaa esimerkiksi luontopolulla liikkujaa hahmottamaan muinaisjäännöstä, kertoo arkeologi Kreetta Lesell.

Talkoot eivät ole pelkkää ahertamista, sillä talkootöiden lomassa tutustutaan alueen monimuotoiseen luonnon- ja kulttuuriperintöön. Viikonlopun aikana kuullaan esitelmät Sarsan muinaishistoriasta ja siirtotyömaanäyttelyyn liittyvästä kulttuuriperinnöstä. Luonnontieteellisen museon tutkija Veera Karhu opettaa lajientunnistussovellusten käyttöä. Lisäksi kuulemme luontoaktiivi ja kurkitutkija Jouko Alhaista Pohtiolammin Sääksikeskuksella.

Talkoisiin osallistuminen on maksutonta ja sisältää lounaan sekä aamu- ja iltapäiväkahvit. Talkoopäivän kesto on molempina päivinä klo 9.30–17.30. Mukaan mahtuu 25 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoa talkookirjeessä noin viikkoa ennen talkoita.​

Tietoa tapahtumasta sekä ilmoittautuminen Formsin kautta osoitteessa https://adoptoimonumentti.fi/  1.9.2024 mennessä.​ Ilmoittautua voi myös ottamalla yhteyttä Pirkanmaan maakuntamuseoon: pirkanmaan.maakuntamuseo@tampere.fi ​tai 040 673 0784​.

Adoptoi monumentti -toiminta on arkeologisten kohteiden, historiallisten rakenteiden ja vanhojen rakennusten hoitamista. Se on kulttuuriympäristöstä huolehtimista yhdessä muiden asiasta innostuneiden vapaaehtoisten kanssa. Päämääränä on lisätä tietoa ja ymmärrystä kulttuuriperinnöstä ja siihen liittyvistä arvoista. Juhlavuoden kunniaksi Pirkanmaan maakuntamuseo on toteuttanut myös näyttelyn, joka kiertää toiminnassa mukana olevia kuntia. Näyttelyn on nähtävissä 29.8. saakka Valkeakoskella ja 3.9. se avautuu Ylöjärven kirjastossa.

Tutkija, rakennuskulttuuri
Anna-Leena Lehto

Kuva:Anna-Leena Lehto

Vapriikki julkaisee Juhani Riekkolan kuvista valokuvateoksen4.10.2024 10:40:40 EEST | Tiedote

Vapriikki julkaisee Tampereelle omistetun valokuvateoksen, joka on koottu Juhani Riekkolan vuonna 2003 Vapriikin kuva-arkistolle lahjoittamasta tuhansien valokuvien kokoelmasta. Juhani Riekkola on yksi aikansa tunnetuimmista valokuvaajista Suomessa. Hän on kuvannut lähes puoli vuosisataa kestäneen uransa aikana Tamperetta, sen kaupunkikuvaa, ihmisiä ja kulttuuria. Kansainvälisesti palkittujen taidevalokuvien lisäksi Riekkola on tuottanut monipuolisia kuvareportaaseja, vahvoja muotokuvia, taidokkaita arkkitehtuurikuvia, tarkasti järjesteltyjä teatterikuvia ja monille tunnetuille tamperelaisyrityksille upeita mainoskuvia. Riekkola on tunnettu dokumentaarisesta valokuvaustyöstään, ja hän kuuluu suomalaisen fotografiikan uranuurtajiin.

KUTSU Vapriikin uusi näyttely kertoo Australian aboriginaalien kulttuurista ja vie kävijän tähtitaivaalle25.9.2024 12:02:03 EEST | Tiedote

Vapriikki tuo yhteistyössä Australian kansallismuseon kanssa annoksen auringonpaistetta Suomen syksyn harmauteen 11.10. alkaen. Maailman vanhin elävä kulttuuri levittäytyy museokävijän eteen taideteosten, esineiden ja videoinstallaatioiden välityksellä. Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttely sai alkunsa, kun kolme Australian läntisen ja keskisen aavikon aboriginaalikansaa pyysi apua Australian kansallismuseolta kulttuurinsa elinvoiman säilyttämiseksi. Näiden kansojen edustajat toimivat nyt avattavan näyttelyn kuraattoreina ja kulttuurilähettiläinä.

Pirkanmaan kuvaköörin valokuvanäyttely Minun Ruoveteni avautuu Vinhan kirjakaupassa 21.9.202416.9.2024 13:03:15 EEST | Tiedote

Vinhan kirjakaupan pop up -tilassa on esillä Pirkanmaan kuvaköörin valokuvanäyttely Minun Ruoveteni 21.9. – 24.11.2024. Pirkanmaan kuvakööri eli PIKU on Vapriikin kuva-arkiston vapaaehtoisten valokuvaajien ryhmä, joka valokuvaa Pirkanmaata ja omaa kotiseutua. PIKUssa yhdistyy valokuvaus sekä kiinnostus omaan kotiseutuun ja kulttuuriperintöön. Toiminta käynnistyy vuosittain vaihtuvassa Pirkanmaan kunnassa, josta kutsumme vapaaehtoisia mukaan valokuvaamaan.