Myndighetsposten blir i första hand digital – Kom och hör varför, hur och när ändringen görs!
I Finland övergår man under de kommande åren till digital myndighetskommunikation. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt förverkligar målet i statsminister Petteri Orpos regeringsprogram, som syftar till att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. I och med kommande lagändringar kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. Genom ändringen strävar man efter årliga besparingar på över 50 miljoner euro i postningskostnader för organisationer inom den offentliga förvaltningen från och med början av 2026.
Välkommen att höra och diskutera om förändringen på informationsmötet Prioritera digitalt 23.8.2024!
Vi bjuder in representanter för medierna till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas informationsmöte Prioritera digitalt fredagen 23.8.2024 kl. 9.00–10.30 i Helsingfors. Under tillfället får du höra vad digital myndighetskommunikation i första hand innebär och varför, hur och när ändringen görs.
Ni kan också intervjua projektets beredare i slutet av mötet kl. 10.30–11.00 eller komma överens om en separat intervjutid.
Man kan delta i informationsmötet på plats i Tankehörnan i Helsingfors (Universitetsgatan 4, Helsingfors) eller via en webbinariesändning från mötet. Mötet hålls på finska.
Anmäl dig till Prioritera digitalt-informationsmötet 22.8.2024 före kl. 12: dvv.viestinta@dvv.fi.
Meddela samtidigt om du kommer till Tankehörnan eller om du deltar via webbinariet.
Hur bereds förändringen?
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör ändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och medborgare i användningen av tjänsten Meddelanden.
Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten. För närvarande använder 1,4 miljoner finländare Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna kan antalet användare öka till cirka fyra miljoner.
”Utöver den tekniska utvecklingen satsar vi i reformen på att medborgarna och organisationerna ska få tillräckligt med information om den kommande förändringen och dess konsekvenser. Vi beaktar också medborgarnas behov av digitalt stöd och strävar efter att förutse behoven. Vårt mål är att göra det smidigare att sköta ärenden med myndigheterna genom att öka antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Då minskar också mängden papperspost. Ändringen lägger samtidigt grunden till en i första hand digital myndighetskommunikation”, berättar överdirektör Timo Salovaara.
Nyckelord
Kontakter
Timo SalovaaraÖverdirektör, Avdelningen TjänsterDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 303timo.salovaara@dvv.fiAnnette Hotariledande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295535028annette.hotari@dvv.fiLänkar
Vad är det frågan om?
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det.
I och med kommande lagändringar kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden myndigheternas meddelanden som papperspost, om de inte själva beslutar något annat. Mottagningen av elektroniska meddelanden kan avslutas med en egen anmälan, varefter myndighetsmeddelanden skickas till personen i fråga igen per papperspost.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum