Ansiopäivärahalle pääsy vaikeutuu syyskuussa – myös taso laskee

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan ehdot tiukentuvat ja taso laskee syyskuun alussa voimaan tulevien lakimuutosten myötä.

Kuva: Pia Inberg / Keksi
Kuva: Pia Inberg / Keksi Kuva on vapaasti käytettävissä.

Työttömyysturva muuttuu usealla tavalla syyskuun alussa. Ehdoissa keskeisin tiukennus koskee ansiopäivärahan maksamiseksi vaadittua työhistoriaa. Nykyisin ansiopäivärahaa voidaan maksaa puolen vuoden työn perusteella. Jatkossa vaaditaan vuoden työskentelyä.

Myös ansiosidonnaisen määrä laskee porrastusta koskevan lakimuutoksen myötä. Ansiosidonnaisen porrastus tarkoittaa, että päivärahan taso alenee asteittain. Keskimääräinen ansiopäiväraha oli viime vuonna bruttona 1 690 euroa kuukaudessa. Keskimääräinen päiväraha laskee porrastuksen seurauksena noin kahden kuukauden maksujakson jälkeen 1 350 euroon ja noin kahdeksan kuukauden maksujakson jälkeen 1 270 euroon. Porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaan voi laskea Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön sivulla olevalla päivärahalaskurilla.

”Työttömyysturvan ehdot tiukentuvat kolmatta kertaa vuoden aikana. Kyse on toistaiseksi suurimmasta muutoksesta. Porrastuksen vaikutus päivärahan tasoon on erittäin merkittävä ja se tulee koskemaan valtaosaa päivärahan saajista. Työssäoloehdon pidennys vaikuttaa pienempään ryhmään, mutta menetys yksilötasolla on suuri” Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön toiminnanjohtaja Aki Villman sanoo.

Työskentelyvaatimuksen pidennys ja porrastus tulevat voimaan yhtä aikaa. Muutokset vaikuttavat pääsääntöisesti niihin henkilöihin, jotka jäävät työttömäksi syyskuussa tai tämän jälkeen.

Porrastus vaikuttaa arviolta kahteen kolmesta ansiopäivärahan saajasta. Tämä tarkoittaa useimpina vuosina 150 000-200 000 henkilöä. Kolmannes työttömistä työllistyy niin nopeasti, että porrastus ei ehdi vaikuttaa etuuteen. Työssäoloehdon pidennys vaikuttaa ennen kaikkea nuoriin ja pitkäaikaistyöttömiin.

Ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien kohdalla tilannetta vaikeuttaa se, että samalla luovutaan poikkeuksista, jotka mahdollistivat tietyssä iässä ansiopäivärahaoikeuden kerryttämisen tuetusti. Kuntien velvoite löytää ikääntyneille työttömille töitä poistuu ja ansiopäivärahaoikeuden kerryttäminen palkkatukityössä rajoitetaan vain poikkeustilanteisiin.

”Ikääntyneiden työttömien tilanne heikkenee usealla tavalla. Työttömyyden kesto on ikääntyneiden joukossa tavallista pidempi ja työllistyminen vapaille markkinoille voi olla tietyn iän jälkeen vaikeaa. Käytännössä yhä useampi ikääntynyt työtön tippuu jatkossa työmarkkinatuelle”, Villman toteaa.

TYJ edustaa työttömyyskassoja