Pohjanmaan nuorille uusi verkkopalvelu
Pohjanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön Omahelpperi-verkkopalvelu, joka tarjoaa luotettavaa tietoa ja tukea nuorille elämän eri vaiheisiin. Verkkopalvelu edistää nuorten hyvinvointia ja tekee palvelut helpommin löydettäviksi.
Omahelpperi.fi on kansallinen verkkopalvelu, josta löytyy kattavasti sisältöjä muun muassa mielen ja kehon hyvinvoinnista, ihmissuhteista, opiskelusta, päihteistä ja kriiseistä. Pohjanmaan nuoret löytävät Omahelpperistä alueella olevat palvelut aiheen tai paikkakunnan mukaan.
– Kun nuorelle tulee eteen tarve löytää tietoa ja apua, on neuvoja aiemmin joutunut etsimään useasta paikasta. Uudesta Omahelpperi-verkkopalvelusta nuoret löytävät kootusti alueelliset ja kansalliset palvelut. Pohjanmaan hyvinvointialue on ensimmäisten joukossa ottamassa Omahelpperiä käyttöön, kertoo Anna Håkans, Prima Botnia –hankkeen projektipäällikkö.
Omahelpperi.fi -palvelusta nuoret löytävät luotettavaa, ajantasaista ja ammattilaisten tuottamaa tietoa. Omahelpperistä on alusta asti kehitetty nuorten näköinen ja heitä kiinnostava palvelu. Omahelpperiä on myös kehitysvaiheessa testattu yhdessä nuorten kanssa.
– Toivomme, että Omahelpperi auttaa nuoria monenlaisissa tilanteissa, joissa apua ja neuvoja pitää löytää oikealla hetkellä. Myös vanhemmat ja ammattilaiset voivat kertoa nuorelle palvelusta. Omahelpperin kehitystyötä tehdään yhdessä kansallisten perhekeskustyön ammattilaisverkostojen kanssa, Håkans lisää.
Omahelpperi.fi on perhekeskustoiminnan sähköinen kanava ja se on osa Sähköistä perhekeskusta. Sähköisen perhekeskuksen kehittämisen taustalla on valtakunnallinen lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma ja perhekeskustoimintamalli. DigiFinland Oy koordinoi Sähköisen perhekeskuksen kehitystyötä. DigiFinland Oy on julkisen hallinnon digitalisaatiota edistävä erityistehtäväyhtiö. Yhtiön omistajia ovat vuoden 2023 alusta alkaen hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki, HUS-yhtymä ja valtio.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna HåkansPrima Botnia -hankkeen projektipäällikkö
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
En del av trygghetstelefoner ur bruk på grund av nätverksproblem10.1.2025 20:00:13 EET | Pressmeddelande
En del av välfärdsområdets klienters trygghetstelefoner fungerar inte för tillfället på grund av omfattande nätverksproblem. Problem finns åtminstone i Kristinestad, Närpes, Kaskö, Malax, Laihela, Vasa och Korsholm.
Osa turvapuhelimista pois käytöstä verkkohäiriön vuoksi10.1.2025 19:59:57 EET | Tiedote
Osa hyvinvointialueen asiakkaiden turvapuhelimista ei toimi tällä hetkellä verkkovian vuoksi. Häiriöitä on ainakin Kristiinankaupungissa, Närpiössä, Kaskisessa, Maalahdessa, Laihialla, Vaasassa ja Mustasaaressa.
Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning9.1.2025 16:15:00 EET | Pressmeddelande
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa9.1.2025 16:15:00 EET | Tiedote
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt9.1.2025 15:21:03 EET | Pressmeddelande
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme