En ny webbtjänst till ungdomar i Österbotten
I Österbottens välfärdsområde har man tagit i bruk Omahelpperi-webbtjänsten som erbjuder tillförlitlig information och stöd till ungdomar i olika livssituationer. Webbtjänsten främjar ungdomarnas välbefinnande och gör det lättare att hitta tjänster.
Omahelpperi.fi är en nationell webbtjänst med ett omfattande innehåll om bland annat psykiskt och fysiskt välbefinnande, relationer, inlärning, droger och kriser. Ungdomar i Österbotten kan använda Omahelpperi för att hitta tjänster i sitt område enligt ämne eller plats.
– När en ung person behöver information och hjälp har hen tidigare varit tvungen att söka råd på flera olika ställen. Den nya webbtjänsten Omahelpperi ger ungdomarna en samlad överblick över regionala och nationella tjänster. Österbottens välfärdsområde är bland de första som tar Omahelpperi i bruk, säger Anna Håkans, projektledare för Prima Botnia-projektet.
På Omahelpperi.fi hittar unga tillförlitlig, aktuell och information producerad av professionella. Omahelpperi har ända från början utvecklats som en tjänst som är relevant och intressant för unga. Omahelpperi har också testats tillsammans med ungdomar under utvecklingsfasen.
– Vi hoppas att Omahelpperi ska hjälpa ungdomar i många olika situationer där det är viktigt att få hjälp och råd vid rätt tidpunkt. Föräldrar och professionella kan också berätta om tjänsten för ungdomarna. Omahelpperi utvecklas i samarbete med nationella nätverket av professionella inom familjecenterverksamheten, tillägger Håkans.
Omahelpperi.fi är en elektronisk kanal för familjecentralsverksamheten. Utvecklingen av det elektroniska familjecentret baserar sig på det nationella förändringsprogrammet för barn- och familjetjänster och familjecentralsmodellen. DigiFinland Oy koordinerar utvecklingen av den elektroniska familjecentralen. DigiFinland Oy är ett specialuppgiftsbolag som främjar digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen. Från och med början av 2023 ägs bolaget av välfärdsområdena, Helsingfors stad, HUS-koncernen och staten.
Kontakter
Anna Håkansprojektledare för Prima Botnia-projektet
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
En del av trygghetstelefoner ur bruk på grund av nätverksproblem10.1.2025 20:00:13 EET | Pressmeddelande
En del av välfärdsområdets klienters trygghetstelefoner fungerar inte för tillfället på grund av omfattande nätverksproblem. Problem finns åtminstone i Kristinestad, Närpes, Kaskö, Malax, Laihela, Vasa och Korsholm.
Osa turvapuhelimista pois käytöstä verkkohäiriön vuoksi10.1.2025 19:59:57 EET | Tiedote
Osa hyvinvointialueen asiakkaiden turvapuhelimista ei toimi tällä hetkellä verkkovian vuoksi. Häiriöitä on ainakin Kristiinankaupungissa, Närpiössä, Kaskisessa, Maalahdessa, Laihialla, Vaasassa ja Mustasaaressa.
Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning9.1.2025 16:15:00 EET | Pressmeddelande
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa9.1.2025 16:15:00 EET | Tiedote
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt9.1.2025 15:21:03 EET | Pressmeddelande
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum