Amalgam Melee - emotionaalisen ruumiin kenttä
Zodiak – Uuden tanssin keskuksen syyskauden ensimmäinen kantaesitys on Marika Peuran ja työryhmän Amalgam Melee. Taiteilijan sisäisiä ristiriitoja suhteessa omaan perimään ja valkoisuuden ja ruskeuden rakenteisiin tarkastelevan teoksen ensi-ilta on 5. syyskuuta Zodiak Stagella Kaapelitehtaalla.
Tanssitaiteilija Marika Peuran ja työryhmän uusi näyttämöteos Amalgam Melee tarkastelee taiteilijan sisäisiä ristiriitoja suhteessa perimään, ruskeuteen, valkoisuuteen, vallan ja väkivallan hierarkioihin suomalaisessa kontekstissa. Teos avaa näin ruumiillisuutta, jossa valkoisen ylivallan rakenteet ovat läsnä sekä vallankäyttäjänä, että vallankäytön kohteena.
- Olen euraasialainen, suomalainen, Suomessa syntynyt ja kasvanut, sosiaalistunut hahmottamaan maailmaa suomalaisen nationalistisen identiteettiprojektin mukaisesti. Isäni on valkoinen suomalainen ja äitini on ruskea filippiiniläinen. Kulttuuriperimässäni on vallan hierarkia, moninainen rakenne suomalaisen maahanmuuttopolitiikan, rasismin, patriarkaatin ja luokan vaikutuksia, Peura taustoittaa.
- Nämä hierarkiat ovat suhteessa sisäistetyyn rasismiin; ylisukupolvinen sisäistetty rasismi on syvällä ruumiillisuudessani. Sen mekanismit operoivat itselle tiedostamattomalla tavalla; että on tavallaan itselle pimennossa, että vahvistaa rasistisia rakenteita. Mutta sen vaikutukset on voimakkaasti ruumiissani läsnä, manifestoituen mm. suuttumuksena (eng. anger, suomeksi suuttumus kuullostaa suutahdukselta, laimealta, eikä sellaiselta jokaiseen soluun vuosikymmeniä sisään kasvaneelta ja kietoutuneelta tunteelta), raivona ja syyllisyytenä. Enkä tarkoita tällä sellaista valkoiseen haurauteen liittyvää syyllisyyttä, vaan sellaista syyllisyyttä joka kasvaa lapsesta painoksi ruumiiseen kun aistii, todistaa ja elää näitä rakenteita, hän jatkaa.
Teoksen nimi, “Amalgam Melee” viittaakin kaoottiseen tai häiriöiseen tilaan, jossa monenlaisia elementtejä on sulautunut ja sekoittunut yhdeksi massaksi, epäjärjestyneellä tavalla. "Amalgaami" tarkoittaa seosta tai yhdistelmää, kun taas "melee" viittaa hämmentävään tai sekavaan tilanteeseen, johon liittyy taistelua tai konfliktia. Teos syventyy emotionaaliseen ja ilmaisuvoimaiseen ruumiiseen; suhtautuen tähän kompleksiin, ‘kolmanteen tilaan’, keinona ja potentiaalina oman toimijuuden harjoittamiseen.
- Ajattelen, että Amalgam Melee esityksenä tai ruumiinani on minulle yksi tällainen kolmannen kulttuurin tila. Kolmannen kulttuurin lapsena (eng. 3rd culture kid) en ole vain suomalainen tai filippiiniläinen, tai 50-50, vaan sekä-että-ja vielä-ja niin edelleen (niin kuin Eid, Hubara, Beilinson ja Suinner avaavat Third Kulture Kids -teoksessaan). Ja että hiertymät ja vallan hierarkiat minussa, suhteessa ‘valkoisuuteen’ ja ‘ruskeuteeni’, ovat koko ajan olemassa, luovasti kontaktissa, konfliktissa, rinnakkain ja prosessissa., Peura pohtii.
- Amalgam Meleessä on pitkälti kyse siitä, miten voisin olla ja antaa tilaa tälle suuttumukselle (eng. “anger”) tai raivolle, joka pitää sisällään surua ja suremista, mutta myös jonkinlaista vastarintaa ja muutoksen energiaa. Sitä oman poliittisen tietouden rakentumisen prosessia, että oma sosio-poliittinen asema pitää sisällään kaikki nämä hiertymät, etuoikeudet, valtasuhteet ja sortavat rakenteet, ja että samalla siinä piilee voimaa ja mahdollisuus määrittää itselleen mitä identiteetti ja yhteisö voi olla, hän toteaa.
Marika Peura toimii monialaisesti tanssin ja nykyesitystaiteen kentillä tanssijana ja koreografina työskennellen erityisesti ruumiin kokemuksellisuudesta avautuvan emotionaalisuuden, runollisuuden ja poliittisuuden innoittamana. Hänen tanssitaustansa on freestyle hip hop tanssissa ja laajemmin katu- ja klubitanssikulttuurissa. Tämä tausta on valtava vaikutin ja inspiraatio Peuran taiteellisessa praktiikassa. Peura on opiskellut nykytanssia ja koreografiaa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa ja HZT:n Dance, Context, Choreography -ohjelmissa.
Teoksen taiteelliseen työryhmään kuuluvat Peuran lisäksi äänisuunnittelija Tiikka Drama, tilasuunnittelija Una Auri, valosuunnittelija Luca Sirviö, dramaturgiasta vastaavat Caroline Suinner ja Ricardo, pukusuunnittelija Helmi Hagelin, sekä tuottajana Peuran pitkäaikainen työpari Kaisa Nieminen.
Amalgam Melee nähdään Zodiak Stagella yhteensä 10 kertaa kertaa ajalla 5.–19.9.2024. Lue Marika Peuran laaja, teosta taustoittava haastattelu Zodiakin verkkosivujen Päiväkirjasta.
KANTAESITYS
Marika Peura: Amalgam Melee
Koreografia, konsepti, esiintyminen: Marika Peura
Äänisuunnittelu: Tiikka Drama
Tilasuunnittelu: Una Auri
Valosuunnittelu: Luca Sirviö
Dramaturgia: Caroline Suinner, Ricardo
Pukusuunnittelu: Helmi Hagelin
Tuotanto: Zodiak – Uuden tanssin keskus; Marika Peura, Kaisa Nieminen / Nordic Soul ry
Ennakkokuvat: Haliz Yosef
Tukija: Koneen Säätiö
Ensi-ilta: to 5.9.2024 klo 19.00, Zodiak Stage, Kaapelitehdas (Kaapeliaukio 3, B-aula), Helsinki
Muut esitykset: la 7.9. klo 19.00 | su 8.9. klo 15.00 | ti 10.9. klo 19.00 | ke 11.9. klo 19.00 | pe 13.9. klo 19.00 | la 14.9. klo 19.00 | ti 17.9. klo 19.00 | ke 18.9. klo 19.00 | to 19.9. klo 19.00
Taiteilijatapaaminen la 7.9. esityksen jälkeen
Liput: 30 / 27 / 15 eur
Lehdistökuvat: www.zodiak.fi/medialle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Piia AhonenViestintävastaavaZodiak – Uuden tanssin keskus
Puh:+358 44 971 6344piia.ahonen@zodiak.fiKuvat
Linkit
Zodiak – Uuden tanssin keskus
Zodiak on kokeileva ja uutta luova nykytanssin keskus, jonka toiminnassa korostuvat taiteilijalähtöisyys, yhteisöllisyys ja yleisötyö. Zodiak toimii nykykoreografian ja nykyesityksen keskeisenä tuottajana ja esitysfoorumina Suomessa. Zodiakin toimintaa tukevat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Helsingin kaupunki.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Zodiak – Uuden tanssin keskus
Flamencon uudelleenajattelua Sivuaskel-festivaalilla27.11.2024 09:09:59 EET | Tiedote
Kansainvälisen Sivuaskel 2025 -nykytanssifestivaalin ohjelmisto täydentyy flamencon afrikkalaisiin juuriin pureutuvalla esityksellä. Brittiläinen tanssintekijä ja flamencotaiteilija Yinka Esi Graves tuo Tanssin talon Pannuhalliin teoksensa The Disappearing Act. Lavalla myös toinen flamencon uudelleenajattelija, kitaristi Raúl Cantizano.
Konkreettisia ja metaforisia uudelleensyntymiä13.11.2024 10:43:24 EET | Tiedote
Zodiak – Uuden tanssin keskuksen syysohjelmiston huipentaa taidekollektiivi WAUHAUSin uusi näyttämöteos Renaissance. Teoksessa näyttämöä lähestytään muutoksia mahdollistavan tilana. Renaissancen ensi-ilta on ti 3. joulukuuta Tanssin talon Pannuhallissa.
Sivuaskel 2025 -festivaalin ensijulkistukset – The Köln Concert ja Sfäärit31.10.2024 09:27:42 EET | Tiedote
Zodiak – Uuden tanssin keskuksen kansainvälisen Sivuaskel / Side Step Festivalin vuoden 2025 ensimmäiset esitykset on julkistettu. Tanssin talon Erkko-salissa vierailevat Trajal Harrell & Zürich Danse Ensemble. Tanssin talon Pannuhallissa saa kantaesityksensä Marianna Henrikssonin ja Anna Mustosen Sfäärit. Vuoden 2025 festivaali järjestetään 31.1.–8.2.
Muistojen käsinkosketeltava epäjärjestys20.9.2024 10:33:58 EEST | Tiedote
Zodiak – Uuden tanssin keskuksen syyskauden toinen kantaesitys on koreografi Sonja Jokiniemen Armo. Sen esitykset nähdään Tanssin talon Pannuhallissa 8.–16. lokakuuta.
KORJAUS tiedotteeseen: Zodiakin syksy7.8.2024 09:50:27 EEST | Tiedote
Eilen julkaistussa Zodiak – Uuden tanssin keskuksen syyskauden ohjelmistoa esittelevässä tiedotteessa oli vääriä päivämääriä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme