Regeringens antirasismkampanj är ett skamlöst försök att överskyla deras politik – JHL avstår

Fackförbundet JHL drar tillbaka sin medverkan i Orpos regerings antirasismkampanj. JHL anser kampanjen vara ett skamlöst försök att överskyla en regeringspolitik som ökar ojämlikheten.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL anser att statsrådets kommande kampanj "Me puhumme teoin" ('Vi talar med handlingar') är ett oärligt försök att överskyla en historiskt diskriminerande och invandrarfientlig regeringspolitik.

-Vi vill varmt tacka alla experter som arbetat hårt med planeringen av kampanjen. Tyvärr står regeringens handlingar emellertid grällt i motsats till kampanjens målsättningar, konstaterar JHL:s branschchef Mari Keturi

-Vi talar med handlingar, och därför drar vi tillbaka vår medverkan i kampanjen. Om regeringspartierna förbinder sig till verkliga åtgärder i stället för vaga luddigheter, deltar även vi gärna, betonar Keturi.

Organisationerna och arbetsgivarna som deltar i regeringskampanjens antirasistiska samarbete väljer själva vilka åtgärder de tänker förbinda sig till. Exempel på möjliga åtgärder är bland annat att utarbeta en likabehandlingsplan och erbjuda stöd åt dem som råkat ut för rasism.

-Diskrimineringslagen har redan nu stadgar om likabehandlingsplaner, och det är skamlöst av regeringen att utmana andra att främja likabehandling samtidigt som de själv vill avskaffa de lagstadgade likabehandlingsplanerna vid småbarnspedagogiska enheter, påpekar Keturi.

JHL fick närmare 15 000 nya medlemmar i fjol, av vilka en avsevärd mängd har invandrarbakgrund. Förbundet oroar sig i synnerhet för hur regeringens arbetstagar- och invandrarfientliga politik ska påverka dessa medlemmars liv. Utöver strukturell rasism främjar regeringen även acceptans för diskriminerande och rasistiskt språkbruk och normaliserar hatprat.

-Som ett fackförbund har vi förbundit oss till att kämpa mot alla former av rasism och diskriminering. Därför kan vi inte medverka i en kampanj som regeringspartierna själva inte har någon avsikt att förbinda sig till. Vi ser kampanjen närmast som ett försök att skyla över politik som ökar ojämlikheten, säger sakkunnig för invandrarverksamhet Neleah Kagiri

Mer information:

• branschchef Mari Keturi, tfn 050 461 9315
  • Sakkunnig för invandrarverksamhet Neleah Kagiri, tfn 050 431 2474

Andra språk

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

JHL vaatii valtiota kantamaan vastuunsa hyvinvointialueiden rahoituksesta21.8.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ammattiliitto JHL kehottaa valtiota huolehtimaan riittävällä rahoituksella laadukkaista ja tarvittavista palveluista hyvinvointialueilla. Suurimmat ilmoitetut yt-neuvottelut tähtäävät liki 1000 työpaikan karsimiseen HUS-yhtymässä pääkaupunkiseudulla, jossa kustannuksiin osallistuu valtion lisäksi Helsingin kaupunki. Yt-neuvotteluja käydään ja tullaan käymään myös muilla hyvinvointialueilla.