Niinimäen tuulivoimahankkeen voimalakuljetukset käyntiin 26.8. – kuljetukset jatkuvat joulukuun alkuun saakka

OX2:n rakenteilla olevan Niinimäen tuulipuiston voimalakuljetukset alkavat maanantaina 26.8. Voimalaosia kuljetetaan Haminan satamasta sekä Lappeenrannan että Kouvolan kautta Mikkeliin, josta matka jatkuu Pieksämäelle. Tuulipuistoon tuodaan yhteensä 22 tuulivoimalan osat.

Kuljetukset kestävät kaikkiaan noin neljä kuukautta ja niitä on arviolta 2–3 viikossa. Kuljetuksia voidaan ajaa arkipäivisin ja lauantaisin.

“Erikoiskuljetuksesta kerrotaan kaksi tuntia ennen liikkeellelähtöä Fintrafficin liikennetiedotteissa, joista löytyy tuorein tieto kunkin päivän aikataulusta. Periaatteena on välttää ruuhka-aikoja, jotta kuljetuksista olisi mahdollisimman vähän häiriötä”, kertoo hankkeesta vastaava OX2:n projektipäällikkö Ville Häkkinen.

Lappeenrannan kautta Mikkeliin kiertävä reitti on käytössä elokuun 26. päivästä marraskuun loppuun, ja Kouvolan reitti syyskuun lopusta joulukuun alkuun.

Mikkelistä Pieksämäelle edetään valtatie 13:a ja seututie 447:ää pitkin. Loppureitti kulkee tuulipuistoon Järvisuomentien (valtatie 23) ja Suonenjoentien (kantatie 72) kautta.

Kuljetettavia osia kuten siipiä, tornilohkoja, konehuoneita ja napoja on yhteensä 352.

“Yksi kuljetussaattue sisältää pääsääntöisesti kolme voimalaosaa. Niitä voivat olla esimerkiksi yhden voimalan kaikki kolme siipeä, jotka matkaavat työmaalle peräkkäin omissa rekoissaan. Pisimmillään saattue on yli 300 metriä”, Häkkinen kuvaa.

Jokaisen saattueen edessä ja takana liikkuvat liikenteenohjausautot, jotka tarvittaessa ohjaavat muuta liikennettä. Turvallisuussyistä kuljetuksia ei saa lähteä ohittamaan itsenäisesti, vaan ainoastaan liikenteenohjaajan luvalla.

Voimaloiden pystytykset aloitetaan sitä mukaa, kun osia saapuu tuulipuistoon. Pystytystyöt kestävät noin puoli vuotta. Niinimäen tuulipuiston on määrä valmistua vuonna 2025.

Projektipäällikkö Ville Häkkinen, OX2 Finland, +358 40 660 7117, ville.hakkinen@ox2.com

Linkit

OX2 kehittää, rakentaa ja myy suuren mittakaavan uusiutuvan energian ratkaisuja. Lisäksi OX2 hallinnoi valmiita tuuli- ja aurinkopuistoja. OX2:n hankekehitysportfolio koostuu yhtiön itse käynnistämistä sekä muilta toimijoilta hankituista, eri vaiheissa olevista maa- ja merituulivoimahankkeista, aurinkovoimahankkeista sekä energian varastointihankkeista. Yhtiö kehittää aktiivisesti myös muihin uusiutuvan energian teknologioihin, kuten vedyn tuotantoon, perustuvia hankkeita. OX2 toimii Euroopassa yhdellätoista markkina-alueella: Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Liettuassa, Puolassa, Romaniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Kreikassa ja Ahvenanmaalla. Vuodesta 2023 yhtiö on toiminut myös Australiassa. Vuonna 2023 liikevaihto oli noin 7,8 miljardia kruunua. Yhtiöllä on noin 500 työntekijää ja sen pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa. OX2 on noteerattu Nasdaq Tukholmassa vuodesta 2022 lähtien. www.ox2.com

Niinimäen tuulivoimahankkeen voimalakuljetukset käynnistyvät elokuun lopulla – aloitus siirtyy kolme viikkoa1.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Pieksämäelle rakentuvan Niinimäen tuulipuiston voimalakuljetukset siirtyvät kolme viikkoa ennakoitua myöhemmäksi. Kuljetukset käynnistyvät 26.8. alkavalla viikolla. Voimalaosat kuljetetaan Haminan satamasta kahta eri reittiä pitkin Mikkeliin, josta reitti jatkuu Pieksämäelle. Kuljetukset voivat ajoittain hidastaa ja haitata muuta liikennettä.