VR uudistaa brändiään – junat saavat uuden ulkoilmeen
Junien uusi, entistä raikkaampi ulkoilme viestii VR:n uudistuvasta brändistä. Ilmeen luomisessa kuunneltiin sekä matkustajien että VR:n henkilöstön näkemyksiä – uuden ulkoilmeen tavoitteena on edistää bränditunnettuutta ja lisätä junamatkailun suosiota.
VR:n junat saavat uuden ulkoilmeen, joka sopii yhtiön uudistuvaan brändiin. Ilmeuudistus tukee yhtiöön liitettäviä mielikuvia edelläkävijyydestä, iloisuudesta ja viihtyisyydestä. VR:n brändin tavoitteena on olla matkustajille kuin ystävä – helposti lähestyttävä, rento ja opastava matkakumppani, jonka junissa jokainen matkustaja kokee olonsa tervetulleeksi omana itsenään.
VR:n vihreää väriä nähdään tulevaisuudessa junien keuloissa ja kyljissä entistä enemmän, vauhdikkaisiin raitoihin yhdistettynä. Junien ilme on aiempaa pirteämpi ja dynaamisempi.
”Halusimme ilmeen, joka linkittyy VR:n tunnistettaviin brändielementteihin, kuten vihreään värimaailmaan, mutta on samalla rohkea ja energinen”, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Junien ulkoilme on VR:n näkyvin brändielementti. Siksi ilmeen tulee muodostaa hyvä, yhtenäinen kokonaisuus digitaalisten palvelukanavien ja fyysisen junaympäristön, esimerkiksi junien sisustuksen kanssa.
”Tunnistettavuus ja erottuvuus ovat entistäkin tärkeämpiä asioita junien ulkoilmeessä, sillä toimintamme on entistä kansainvälisempää ja valmistaudumme Suomessa tilanteeseen, jossa matkustajaliikenteessä toimii useita eri junayhtiöitä”, Markula jatkaa.
Iso ja liikkuva kohde asettaa erityisvaatimuksia designille
Junien pitää näyttää hyvältä eri etäisyyksiltä katsottuna: kiitämässä kaukana maisemassa ja lähietäisyydeltä asemalaiturilla, kun matkustaja astuu kyytiin. Ilmeen suunnittelussa oli myös tärkeää huomioida junan erilaiset muodot, hyödyntää niitä ja tuoda linjakkuutta kookkaaseen kulkuvälineeseen.
”Ilmeessä on hyödynnetty vain yhtä vihreää väriä, mutta vaakaraitojen leveyden muutos muodostaa eri vihreän sävyjä varsinkin kaukaa katsottuna. Samalla se synnyttää vahvan liikkeen tunnun”, Pentagon Designin designjohtaja Sauli Suomela sanoo.
Pentagon Designin suunnittelemassa ilmeessä on otettu huomioon myös saavutettavuus ja tarpeet matkustajien opastamiselle.
Ulkoilmeen suunnittelussa kuunneltiin sekä matkustajien että VR:n henkilökunnan odotuksia, toiveita ja mielikuvia. Kevään 2024 aikana järjestettiin asiakas- ja henkilökuntatyöpajoja, joissa osallistujat pääsivät arvioimaan vaihtoehtoisia junailmeitä ja vaikuttamaan kehitykseen.
Uuden ilmeen haku käynnistyi syksyllä 2023, kun VR ja muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo järjestivät ideakilpailun junien uuden ulkoilmeen löytämiseksi. Kilpailun voittajatyö ja yleisön suosikki toteutettiin alkukesällä 2024 kahteen InterCity-junavaunuun. Kilpailu viitoitti tietä lopullisen junailmeen suunnittelulle.
Uusi ulkoilme käyttöön vaiheittain
Nykyinen kauko- ja lähijunien ulkoasu on ollut käytössä jo vuodesta 2010 saakka. Myös uusi ilme on suunniteltu kestämään aikaa ja palvelemaan useammalla vuosikymmenellä.
Ensimmäiseksi uusi ulkoilme tulee käyttöön VR:n uusissa junakalustoissa: yrityskaupan myötä hankituissa kaukojunissa Ruotsissa syksyn 2024 aikana, uusissa makuu- ja autovaunuissa, jotka tulevat käyttöön vuonna 2025, vuoden 2025 lopussa liikenteeseen palaavissa, aiemmin Allegro-nimellä tunnetuissa SM6-junissa ja uusissa lähijunissa, jotka aloittavat matkustajaliikenteessä vuonna 2026.
Nykyisen kaluston ulkoilme tullaan muuttamaan asteittain, samanaikaisesti junien sisäilmeuudistuksen kanssa. Uuden ulkoilmeen käyttöönotto nykyisessä junakalustossa vie useita vuosia, koska yhteen junavaunuun tehdään kerralla mahdollisimman paljon uudistuksia ja ilmeuudistus toteutetaan niin, ettei se vaikuttaisi junaliikenteen laajuuteen.
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR keskittyy tavaraliikenteessä rautatiekuljetuksiin – myy maantielogistiikan liiketoimintansa sijoitusyhtiö Mutaresille15.11.2024 09:15:12 EET | Tiedote
VR keskittyy logistiikkaliiketoiminnassaan rautatiekuljetuksiin ja myy maantielogistiikan yksikkönsä sijoitusyhtiö Mutaresille. Kaupan myötä maantielogistiikassa työskentelevä henkilöstö sekä asiakassopimukset siirtyvät uuteen perustettavaan yhtiöön. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan vuoden loppuun mennessä.
VR asetti tieteeseen perustuvat tavoitteet päästöjen vähentämiselle: nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä11.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen Science Based Targets -aloite (SBTi) on hyväksynyt VR:n lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. Tavoitteet ovat linjassa sen kanssa, että ilmaston lämpeneminen pysähtyisi 1,5 celsiusasteeseen. VR aikoo puolittaa päästönsä seuraavien seitsemän vuoden aikana ja tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
VR has set ambitious science-based targets for reducing emissions: net-zero to be reached by 204011.11.2024 09:00:00 EET | Press release
The international Science Based Targets initiative (SBTi) has verified VR’s near-term target and long-term targets for reducing greenhouse gas emissions. The targets are aligned with the level of reduction needed to limit global warming to 1.5°C. VR aims for reducing half of its emissions during the next seven years and reaching net-zero emissions by 2040.
Merkittävä parannus junakuuluvuuteen – uusi VR-wifi käytössä kaikissa kaukojunissa8.11.2024 12:53:28 EET | Tiedote
Aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.
VR voitti kisan Öresundstågin liikennöinnistä Etelä-Ruotsissa18.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
VR Sverige AB on voittanut Öresundstågin ostoliikennesopimuksen Etelä-Ruotsissa. Sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa joulukuussa 2025 ja jatkuu vuoden 2030 loppuun. Sopimus sisältää myös junakaluston kunnossapidon. Korkea laatu ja näkemys raideliikenteen kehityksestä ratkaisivat kisan VRn eduksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme