Ensi-illassa Tampereen Taru Sormusten herrasta – katso kuvat ja video odotetusta suurtuotannosta

Tampereen Teatteri, Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Sorin Sirkus tekevät historiallista yhteistyötä, kun J. R. R. Tolkienin rakastettuun fantasiaklassikkoon perustuva Taru Sormusten herrasta™ saa ensi-iltansa Tampere-talon Ison salin näyttämöllä perjantaina 23. elokuuta. Tamperelaisten taidelaitosten suurponnistus on työllistänyt yli 250 ihmistä, ja sen tarunhohtoista maailmaa on valmisteltu pitkään. Esityksessä on mukana 26 näyttelijää, 50 vaihtuvaa näyttämökuvaa, 100 pukua, 56 peruukkia sekä näyttävää ilma-akrobatiaa, lennätyksiä, video- ja valotaidetta ja pyrotekniikkaa.

Taru Sormusten herrasta™ on visuaalisesti häikäisevä suurteos. Frodo (Ella Mettänen) muistelee, kuinka Aragorn (Antti Reini) kruunataan kuninkaaksi. Kuva: Mikko Karsisto

”Tämä eeppinen matkamme alkoi oikeastaan jo talvella 2019, kun Tampereen Teatterin päänäyttämön peruskorjauksen ajankohta varmistui. Vaihtoehtoina oli tehdä väistötiloissa jotain pientä tai sitten sukeltaa suoraan syvään päähän jollakin jättimäisellä. Nyt, viisi vuotta myöhemmin, kun olen saanut työskennellä yli 250 huippuammattilaisen kanssa, jotka ovat kaikki antaneet teokselle parastaan, olo on samaan aikaan kiitollinen ja haikea. Teos on yksi 25-vuotisen taiteilijaurani huippuhetkiä”, Taru Sormusten herrasta™ -näytelmän ohjaaja ja Tampereen Teatterin johtaja Mikko Kanninen kuvailee tunnelmia päivää ennen ensi-iltaa.

Tampereen Teatterin ja Tampere-talon tuottama täysin uusi dramatisointi Taru Sormusten herrasta™ -klassikkokirjasta on visuaalisuuden juhlaa. J. R. R. Tolkienin teos on matkakertomus, jossa liikutaan monissa kiehtovissa ympäristöissä Konnusta Gondoriin ja Rautapihalta Mordoriin. Tampere-talon Ison salin lavalla käytetään pyörönäyttämöä, joka auttaa matkanteon kuvaamisessa ja kohtausten vaihtamisessa. Teoksessa nähdään 50 eri näyttämökuvaa, jotka on suunnitellut palkittu lavastaja Marjatta Kuivasto. Uraauurtavasta valo- ja videotekniikasta vastaa Joonas Tikkanen ja äänisuunnittelusta Hannu Hauta-aho.

Erilaisten Keski-Maan asukkaiden roolipukuja on valmistettu käsityönä sata ja peruukkeja 56. Puvut on suunnitellut Pirjo Liiri-Majava, ja peruukit ja maskeerauksen Jonna Lindström. Kaikki peruukit ja parrat on tehty aidosta hiuksesta, ja yhden peruukin valmistukseen on kulunut jopa 40 tuntia. Lisäksi teosta varten on luotu lukuisia asusteita ja silikonisia irto-osia, 3D-mallinnettuja örkkinaamioita, korvia hobiteille ja haltioille sekä muiden muassa hammasproteesi Klonkulle.

”Hobittien puvuissa olen käyttänyt vihreän ja ruskean eri sävyjä, vähän keltaistakin. On ihanaa, että olemme voineet käyttää luonnonmateriaaleja ja värjätä löytääksemme oikeat sävyt. Olen hyvin tarkka materiaalien suhteen, koska ne vaikuttavat pukujen lopputulokseen. Myös kampaukset, peruukit ja maskit ovat oleellisia fantasiajutussa”, Pirjo Liiri-Majava kertoo.

Sinfoniamusiikkia ja vaaran elementtejä

Urallaan yli 110 elokuvaan musiikin luonut Tuomas Kantelinen on säveltänyt Tampereen suurtuotantoon uutta alkuperäismusiikkia. Musiikki siivittää lavan tapahtumia, hahmoja ja näiden tunnetiloja elokuvallisen soundtrackin tavoin. Musiikin tulkitsee Tampere Filharmonia 40 muusikon voimin kapellimestari Ruut Kiisken johdolla.

Sorin Sirkuksen sirkusammattilaiset tuovat Keski-Maahan vaaran elementtejä, kuten ilma-akrobatiaa, lentoteknologiaa ja tulinumeroita. Jättimäiset entit tallustelevat lavalla, ja Sormuksen saattueen yhteenotto örkkien kanssa tehdään tarkasti sovitun koreografian mukaan pyörähdyksineen, aseiden kalisteluineen ja heittoineen. Sirkuskoreografiat on suunnitellut Sorin Sirkuksen taiteellinen johtaja Taina Kopra ja stunttemput Jouni Kivimäki.

”Tulikeiloilla jongleeraaminen sinfoniaorkesterin vieressä vaatii erinomaista tekniikkaa ja vuosien harjoittelun myötä syntyneen itseluottamuksen. Mitä enemmän lavalla on väkeä, sitä enemmän on riskejä. Siksi kaikkien pitää olla koko ajan hereillä. Vaikka mukana on vaaran elementtejä, turvallisuudesta pidetään hyvä huoli”, Taina Kopra vakuuttaa.

Kaiken visuaalisuuden, musiikin ja näyttävyyden tarkoitus on tukea itse tarinaa. Tampereen dramatisointi keskittyy hobitti Frodon ja tämän uskollisen matkakumppanin Samin pitkään matkaan. Rooleissa loistavat oikean elämän puolisot Ella Mettänen (Frodo) ja Antti Tiensuu (Sam). Muissa päärooleissa nähdään Antti Reini (Aragorn), Ville Majamaa (Gandalf) ja Risto Korhonen (Klonkku). Ensi-ilta on perjantaina 23. elokuuta Tampere-talossa. Teos on ohjelmistossa kahtena periodina elo-syyskuussa ja vuodenvaihteessa. Kaikkiaan esityksiä on 34.

”Tolkienin ajaton fantasiatarina on houkutellut ihmisiä lippukaupoille. Tampereelle on tulossa yleisöä ympäri Suomen. Tammikuulle yltävän esityskauden lipuista on myyty ja varattu noin 70 prosenttia – viikonloppunäytökset ovat lähes loppuunmyydyt, mutta arki-illoille löytyy vielä parhaitakin paikkoja”, kertoo Tampere-talon taiteellinen johtaja ja näytelmän toinen vastaava tuottaja Suvi Leinonen.

Perustuu J. R. R. Tolkienin teokseen The Lord of the Rings™, jonka oikeudet on lisensoinut Middle-earth Enterprises. Teoksen esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.

Katso kaikki kuvat

Katso trailerivideo

Tutustu teokseen

Tommi Raitolehto (Boromir), Antti Reini (Aragorn). Kuva: Mikko Karsisto
Annuska Hannula (Pippin), Ella Mettänen (Frodo), Elisa Piispanen (Merri), Antti Tiensuu (Sam). Kuva: Mikko Karsisto
Elina Rintala (Gimli), Ville Majamaa (Gandalf), Antti Reini (Aragorn), Lasse Viitamäki (Legolas), Elisa Piispanen (Merri), Annuska Hannula (Pippin). Kuva: Mikko Karsisto
Kuva: Mikko Karsisto
Lasse Viitamäki, Elina Rintala, Sampo Suihkonen, Eeva Hakulinen, Heikki Järvinen, Saana Leppänen. Kuva: Mikko Karsisto
Risto Korhonen (Klonkku). Kuva: Maria Atosuo
Elina Rintala (Gimli), Antti Reini (Aragorn), Tommi Raitolehto (Boromir), Henna Tanskanen (Arwen). Kuva: Maria Atosuo
Tommi Raitolehto (Boromir), Antti Reini (Aragorn), Antti Tiensuu (Sam), Lasse Viitamäki (Legolas), Elina Rintala (Gimli). Kuva: Mikko Karsisto

Tampere-talo Oy jakaantui 1.1.2024 alkaen kahdeksi yhtiöksi. Uudessa yhtiömallissa emoyhtiönä toimii kulttuurin ja taiteen edistämiseen keskittyvä Tampere-talo Oy ja tytäryhtiönä kaupalliseen toimintaan keskittyvä Talo Events Oy (Tampere Live). Yhtiöt muodostavat yhdessä Tampere-talo-konsernin.

Tampere-talo-konserni on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Tapahtumamme sisältävät mm. balettivierailuita, oopperaa, lastenkulttuuria, rock- ja pop-konsertteja, messuja, kokouksia, konferensseja, yritystapahtumia, seminaareja ja kansainvälisiä kongresseja.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Mitä tekoäly tekee luovuudelle? – Bisnes & Kulttuuri -seminaarin puhujina Maija Vilkkumaa, Karoliina Partanen, Risto Salminen ja Reidar Wasenius6.8.2024 09:03:00 EEST | Tiedote

Tampereen kaupunki, Tampere-talo, Kulttuurikummit ry ja Tampereen kauppakamari ovat järjestäneet kulttuurin ja yritysmaailman yhteistyötä rakentavaa Bisnes & Kulttuuri -seminaaria yli 20 vuoden ajan. Tänä vuonna seminaarin teema on AI Got Talent: Milloin sinusta tulee tarpeeton?. Teema käsittelee tekoälyn vaikutuksia nykypäivän työelämässä ja yhteiskunnassa.

Fantasy artist John Howe meets fans and media in Tampere – An art-themed discussion panel for Tolkien enthusiasts also available19.6.2024 08:51:05 EEST | Tiedote

Canadian fantasy artist John Howe arrives at Tampere Hall to open his first solo art exhibition in Finland. Known for illustrating Tolkien's classic works and serving as a concept artist for the films based on these books, Howe will meet his fans during the exhibition's opening weekend on July 6th and 7th. Additionally, Howe will participate in a discussion panel about art inspired by Tolkien on Tuesday, July 9th. Media will have the opportunity to interview Howe on Friday, July 5th at Tampere Hall.

Fantasiataiteilija John Howe tapaa faneja ja mediaa Tampereella – Tolkienin ystäville tarjolla myös taideteemainen keskustelutilaisuus19.6.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Kanadalainen fantasiataiteilija John Howe saapuu Tampere-taloon avaamaan ensimmäisen taidenäyttelynsä Suomessa. Tolkienin klassikkoteosten kuvittajana ja kirjoihin perustuvien elokuvien konseptitaiteilijana tunnettu Howe tapaa fanejaan ensimmäisenä näyttelyviikonloppuna 6.–7. heinäkuuta. Lisäksi Howe osallistuu Tolkienin inspiroimaa taidetta käsittelevään keskustelutilaisuuteen tiistaina 9. heinäkuuta. Median edustajien on mahdollista haastatella Howea perjantaina 5. heinäkuuta Tampere-talossa.

Silja Aalto ja Laura Malmivaara herännäisjohtajan vaimoina Viimeiset kiusaukset -juhlaoopperassa17.6.2024 10:15:00 EEST | Tiedote

Tampereen Oopperan ja Savonlinnan Oopperajuhlien historiallinen yhteistuotanto Viimeiset kiusaukset esitetään Tampere-talossa ja Olavinlinnassa teoksen 50-vuotisjuhlavuonna 2025. Joonas Kokkosen klassikko-oopperaa tähdittävät Mika Kares, Silja Aalto, Laura Malmivaara, Johan Krogius, Petri Lindroos, Tuomas Miettola ja Elli Vallinoja. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, ja musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff.