Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Varhas mobilapplikation tar sina första steg under hösten 2024

Dela

Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att inom de närmaste åren börja använda en enhetlig Varha-mobilapplikation för medborgare som sköter ärenden elektroniskt. Applikationen byggs upp vartefter och är helt klar först om några år, men de första tjänsterna för medborgare öppnas redan under hösten.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att höja e-tjänsterna till en ny nivå 2024–2026, då Varha-mobilapplikationen tas i bruk för att underlätta medborgarnas kommunikation inom social- och hälsovårdstjänsterna. Målet är att invånarna i Egentliga Finland ska kunna kontakta Varhas olika tjänster till exempel via chatten, besöka en videomottagning, boka tider, granska sina egna uppgifter och fylla i olika blanketter. Applikationen kommer att fungera både på mobilen och datorn. Varhas mobilapplikation gör det möjligt för välfärdsområdet att avstå från flera olika befintliga e-tjänster.

Att införa appen inom Varhas tjänster innebär ett enormt utvecklingsarbete som kommer att ta tid att genomföra i sin helhet. Målet är dock att de första chattjänsterna ska öppnas för kunderna inom i Kundhandledningen Fackla i oktober och mun- och tandvården i oktober–november. Avsikten är dessutom att öppna några distansmottagningar ännu i år.

-Det är uppenbart att vi inte kan uppge någon viss lanseringsdag för hela applikationens innehåll till medborgarna. Varhas tjänster öppnas stegvis i mobilappen och när de enskilda tjänsterna öppnas försöker vi informera målgrupperna på bästa möjliga sätt, säger kunddirektör Pasi Oksanen.

Planeringsarbetet för att införa tjänsterna i mobilapplikationen har inletts inom mun- och tandvården och Kundhandledningen Fackla och även inom andra tjänster i Varha, bland annat inom social- och hälsovårdstjänsterna, missbruks- och mentalvårdstjänsterna samt tjänsterna för barn, unga och familjer. Varje servicehelhet ska kartlägga de tjänster som lämpar sig för mobilapplikationen och e-tjänster samt uppge en tidsram för när tjänsterna kan införas. Införandet av tjänsterna i mobilapplikationen påverkas också av det pågående arbetet med att uppdatera klient- och patientdatasystemen i Varha.

-Fördelarna med att sköta sina ärenden i mobilen är obestridliga. Du kan kommunicera på din mobiltelefon utan att kompromissa med din integritet, även till exempel i en buss i rusningstid. Dessutom är en videosamtalsanslutning alltid tillgänglig och nya meddelanden aviseras. Stark autentisering är enkelt med systemet, som också kan göras med ansikts- eller fingeravtrycksidentifiering, berättar programdirektör Tapio Järvenpää.

År 2023 registrerades cirka 30 procent av kundkontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården som distansbesök inom Varhas social- och hälsocentraltjänster (R52, kontakt i realtid elektroniskt eller per telefon). Den kommunvisa variationen är stor. Målet i Varhas plan för servicenätet är att 50 procent av dessa kundkontakter sköts på distans år 2030 och att i genomsnitt 20 procent av de nuvarande fysiska besöken på verksamhetsställena inom den öppna hälso- och sjukvården ska ersättas med digitala tjänster. Målet är också att cirka 40 procent av kontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården sköts på distans 2026. 

Plattformen för Varhas mobilapplikation levereras av Terveystalo, och även Satakunta välfärdsområde kommer att använda samma applikation. Samtidigt som vi utvecklar mobilapplikationen öppnar vi en AI-assisterad chatbot under hösten som vi testar i våra webbtjänster på varha.fi och tyks.fi. Chatbotten söker information från webbplatsen och hjälper användaren att lättare hitta informationen.

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Välfärdsområdet föreslår samarbetsförhandlingar för genomförande av omfattande reformer: inverkar uppskattningsvis på 220 arbetsförhållanden22.8.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Egentliga Finlands välfärdsområde föreslår välfärdsområdesstyrelsen att man inleder samarbetsförhandlingar för att påskynda strukturreformer och uppnå bestående besparingar. Inom Varha planerar man ett flertal reformer gällande organisationen, ledningen, personaldimensioneringen samt arbetets produktivitet och ekonomiska effektivitet. Planerna kan ha en betydande inverkan på personalen. Välfärdsområdesstyrelsen behandlar ärendet tisdagen den 27 augusti.

Hyvinvointialue esittää laajojen uudistusten läpiviemiseksi yhteistoimintaneuvotteluja: vaikutuksia arviolta 220 työsuhteeseen22.8.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen hyvinvointialue esittää aluehallitukselle, että rakennemuutosten kiihdyttämiseksi ja pysyvien säästöjen saavuttamiseksi aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut. Varhassa on suunnitteilla useita organisaatioon, johtamiseen, henkilöstömitoitukseen sekä työn tuottavuuteen ja taloudellisuuteen liittyviä muutoksia. Suunnitelmilla saattaa olla merkittäviä henkilöstövaikutuksia. Aluehallitus käsittelee asiaa tiistaina 27. elokuuta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye