Varhas mobilapplikation tar sina första steg under hösten 2024
Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att inom de närmaste åren börja använda en enhetlig Varha-mobilapplikation för medborgare som sköter ärenden elektroniskt. Applikationen byggs upp vartefter och är helt klar först om några år, men de första tjänsterna för medborgare öppnas redan under hösten.
Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att höja e-tjänsterna till en ny nivå 2024–2026, då Varha-mobilapplikationen tas i bruk för att underlätta medborgarnas kommunikation inom social- och hälsovårdstjänsterna. Målet är att invånarna i Egentliga Finland ska kunna kontakta Varhas olika tjänster till exempel via chatten, besöka en videomottagning, boka tider, granska sina egna uppgifter och fylla i olika blanketter. Applikationen kommer att fungera både på mobilen och datorn. Varhas mobilapplikation gör det möjligt för välfärdsområdet att avstå från flera olika befintliga e-tjänster.
Att införa appen inom Varhas tjänster innebär ett enormt utvecklingsarbete som kommer att ta tid att genomföra i sin helhet. Målet är dock att de första chattjänsterna ska öppnas för kunderna inom i Kundhandledningen Fackla i oktober och mun- och tandvården i oktober–november. Avsikten är dessutom att öppna några distansmottagningar ännu i år.
-Det är uppenbart att vi inte kan uppge någon viss lanseringsdag för hela applikationens innehåll till medborgarna. Varhas tjänster öppnas stegvis i mobilappen och när de enskilda tjänsterna öppnas försöker vi informera målgrupperna på bästa möjliga sätt, säger kunddirektör Pasi Oksanen.
Planeringsarbetet för att införa tjänsterna i mobilapplikationen har inletts inom mun- och tandvården och Kundhandledningen Fackla och även inom andra tjänster i Varha, bland annat inom social- och hälsovårdstjänsterna, missbruks- och mentalvårdstjänsterna samt tjänsterna för barn, unga och familjer. Varje servicehelhet ska kartlägga de tjänster som lämpar sig för mobilapplikationen och e-tjänster samt uppge en tidsram för när tjänsterna kan införas. Införandet av tjänsterna i mobilapplikationen påverkas också av det pågående arbetet med att uppdatera klient- och patientdatasystemen i Varha.
-Fördelarna med att sköta sina ärenden i mobilen är obestridliga. Du kan kommunicera på din mobiltelefon utan att kompromissa med din integritet, även till exempel i en buss i rusningstid. Dessutom är en videosamtalsanslutning alltid tillgänglig och nya meddelanden aviseras. Stark autentisering är enkelt med systemet, som också kan göras med ansikts- eller fingeravtrycksidentifiering, berättar programdirektör Tapio Järvenpää.
År 2023 registrerades cirka 30 procent av kundkontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården som distansbesök inom Varhas social- och hälsocentraltjänster (R52, kontakt i realtid elektroniskt eller per telefon). Den kommunvisa variationen är stor. Målet i Varhas plan för servicenätet är att 50 procent av dessa kundkontakter sköts på distans år 2030 och att i genomsnitt 20 procent av de nuvarande fysiska besöken på verksamhetsställena inom den öppna hälso- och sjukvården ska ersättas med digitala tjänster. Målet är också att cirka 40 procent av kontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården sköts på distans 2026.
Plattformen för Varhas mobilapplikation levereras av Terveystalo, och även Satakunta välfärdsområde kommer att använda samma applikation. Samtidigt som vi utvecklar mobilapplikationen öppnar vi en AI-assisterad chatbot under hösten som vi testar i våra webbtjänster på varha.fi och tyks.fi. Chatbotten söker information från webbplatsen och hjälper användaren att lättare hitta informationen.
Nyckelord
Kontakter
Tapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Dags att tycka till om Varhas svenskspråkiga service15.1.2025 10:33:28 EET | Pressmeddelande
Som ett tvåspråkigt välfärdsområde erbjuder Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) tjänster på finska och svenska. För att få veta om och hur bra Varha lyckats i uppgiften att ge vård och service på svenska, samlar teamet för tvåspråkig service in kundernas åsikter genom en kundenkät. Enkäten är öppen till och med 31.1.2025.
Kerro mielipiteesi Varhan ruotsinkielisistä palveluista15.1.2025 10:33:28 EET | Tiedote
Kaksikielisenä hyvinvointialueena Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) tarjoaa palveluitaan suomeksi ja ruotsiksi. Kaksikielisten palvelujen tiimi kerää asiakkaiden mielipiteitä asiakaskyselyllä selvittääkseen, miten hyvin Varha on onnistunut tarjoamaan hoitoa ja palveluja ruotsiksi. Kysely on avoinna 31. tammikuuta 2025 asti.
Välfärdsområdesstyrelsen för Varha 14.1.2025: Ny boendeenhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Lundo14.1.2025 16:51:39 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdesstyrelsen för Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) godkände hyresavtalet för en nybyggnad som ersätter Palomäki boendeenhet i Lundo.
Varhan aluehallitus 14.1.2025: Lietoon uusi kehitysvammaisten asumisyksikkö14.1.2025 16:51:39 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) aluehallitus hyväksyi Liedon Palomäen asumisyksikön korvaavan uudisrakennuksen vuokrasopimuksen.
ÅUCS Salo sjukhus jour blir ÅUCS Akutens samjour från 1.1.202530.12.2024 10:00:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 1.1.2025 kommer ÅUCS Salo sjukhus jour att vara ÅUCS Akutens samjour. Från och med början av januari ska jouren endast användas för fall som kräver brådskande vård, annars ska patienterna söka vård vid sin egen hälsocentral.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum