Mikkelin Vaakunan uusi tapahtumatila avattu

Mikkelin Original Sokos Hotel Vaakunan ravintolauudistuksen ensimmäinen vaihe on saatu valmiiksi ja uusi, upea tapahtumatila Porrassalmi on avattu entisen yökerhon tiloihin. Frans & Michellen uudistettu ravintolasali tulee käyttöön syyskuun alkupuolella. Uudistusprojekti valmistuu lokakuun loppuun mennessä.

Alt-teksti: Tilava tapahtumatila, jossa on moderneja pöytiä ja tuoleja sekä valoisa sisustus.
Uusi Porrassalmi-tapahtumatila palvelee mm. aamiaisella sekä kokouslounailla. Kuva: Sanna Neuvonen

Tapahtumaravintola Porrassalmi valmistui yökerho Night Vaakunan entisiin tiloihin ja se on palvellut hotelliasiakkaita aamiaisella jo muutaman viikon. Jatkossa tilassa tarjoillaan myös kokouslounaat ja se toimii oivallisesti omana tilana erilaisille tapahtumille ja juhlille. Uuden tilan terrakotta-sävymaailma on saatu Suomen kansalliskivestä, punaisesta graniitista. Graniitin punaisen lisäksi tilasta löytyy sinisen sävyjä ja vaaleaa pintaa tuomaan tilaan raikkautta.

Frans & Michellen ravintolasali on parhaillaan työn alla ja valmistuu syyskuun alkupuolella. Asiakastilat ovat jatkossa esteettömät, kun takaosan koroke puretaan ja koko ravintola saadaan samaan tasoon. Myös värimaailmaa päivitetään.

– Pääsemme starttaamaan marraskuussa alkavaan pikkujoulukauteen täysin uudistetuissa tiloissa. Voimme palvella a la carte -asiakkaita Frans & Michellessä ja samaan aikaan viihdyttää vieraita show & dinnerillä tai vastaavassa yksityistilaisuudessa uudessa tapahtumaravintolassa, kertoo hotellinjohtaja Kari Hänninen tyytyväisenä.

Remontti jatkuu lokakuun loppuun saakka Frans & Michellen keittiötiloissa. Käytännössä koko keittiö rakennetaan uudelleen ja se laajenee myös entisen yökerhon tiloihin. Keittiön kaikki koneet ja laitteet uusitaan. Vaakunan kiinteistötekniikkaan tehdään myös merkittäviä muutoksia.

– Tila- ja laiteuudistusten myötä saamme modernit keittiötilat ja pinta-alamme lähes tuplaantuu. Edistynyt tekniikka tuo merkittävän muutoksen myös vastuullisuusnäkökulmasta tarkasteltuna, sanoo Hänninen.

Vaakunassa on toteutettu mittavia uudistuksia viimeisen vuoden aikana. Syksyllä 2023 aloitettu huoneuudistus, joka käsitti 73 hotellihuonetta, valmistui alkukesästä. Aiemmin uudistettiin hotellin kokoustilat ja kylpyhuoneet.

Uudistuksien kokonaiskustannus on noin 5,5 miljoonaa euroa ja sen työllisyysvaikutus on noin 93 henkilötyövuotta. Pääurakoitsija Kaarirakennus Oy:n lisäksi uudistusta ovat toteuttamassa lukuisat paikalliset kumppanit.

– Haluamme tehdä osamme eteläsavolaisen matkailun kehittämiseksi. Haluamme tehdä sen kunnioittaen paikallisuutta ja Vaakunan 30-vuotista historiaa. Matkailu on hieno elämysbisnes ja on kunnia päästä tarkastelemaan sitä jatkuvasti näköalapaikalta, sanoo Hänninen.

Kuvat

Uusi Porrassalmi-tapahtumatila palvelee mm. aamiaisella sekä kokouslounailla.
Kuva: Sanna Neuvonen