Pysäköinnin vähäpäästöisyysalennus jatkossa vain täyssähköajoneuvoille
Helsingin vähäpäästöisten ajoneuvojen pysäköintialennuksen kriteereitä päivitetään. Jatkossa edun saisivat esityksen mukaan vain täyssähköiset ajoneuvot. Uudet kriteerit tulevat voimaan 1.1.2025 alkaen.
Pysäköintialennuksen vähäpäästöisyyskriteereitä kiristetään esityksen mukaan siten, että hiilidioksidipäästöraja on jatkossa 0 g/km aiemman 50 g/km sijaan. Käytännössä uuden kriteerin täyttävät ajoneuvot ovat täyssähköautoja. Uudet kriteerit tulevat voimaan 1.1.2025 alkaen, ja pysäköintietuuden piiristä poistuville ajoneuvoille etuus on voimassa vuoden 2024 loppuun asti.
Liikenteen sähköistyminen tukee Helsingin päästövähennystavoitteita
Helsingin kaupunki myöntää vähäpäästöisille ajoneuvoille 50 prosentin alennuksen kadunvarsipysäköintipaikoilla mobiilisti maksettaessa. Alennus ei sisällä mobiilimaksuoperaattoreiden perimiä kuluja. Alennusta saa myös asukas- ja yrityspysäköintitunnuksista. Alennuksen määrä riippuu tällöin pysäköintitunnustyypistä ja -alueesta.
Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 liikenteen sähköistyminen on nostettu tärkeään rooliin kaupungin hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa. Kaupunkistrategian ja Hiilineutraali Helsinki 2030 -päästövähennysohjelman tavoitteena on polttomoottoriautojen määrän väheneminen kaupunkialueella.
Kiristyvät vähäpäästöisyysalennuksen kriteerit ohjaavat voimakkaammin kohti Helsingin tavoitetta liikenteen sähköistymisestä. Päivitys on myös linjassa Helsingin ilmanlaadun ja meluntorjunnan tavoitteiden kanssa.
Kriteereitä päivitetään kahden vuoden välein. Vähäpäästöisiä ajoneuvoja koskevat kannustimet on tarkoitettu väliaikaisiksi, ja tulevaisuudessa pysäköintimaksujen alennus poistuu kokonaan.
Sähköautomarkkina on kehittynyt viime vuosina ennätyksellisesti
Täyssähköisten ajoneuvojen markkinaosuus on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Vuonna 2023 täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä ylitti ensimmäistä kertaa ladattavien hybridien osuuden.
Helsingissä täyssähköajoneuvojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli viime vuonna noin 38 prosenttia. Kokonaisuudessaan täyssähköautojen osuus Helsingin ajoneuvokannassa kasvoi lähes seitsemään prosenttiin vuoden 2023 lopussa.
Kaupunki valmistautuu sähköisten ajoneuvojen kasvavaan määrään muun muassa kehittämällä latausverkostoa. Vuoden 2023 aikana kaupunki rakennutti noin 140 latauspistettä yli 50 eri sijaintiin. Lähitulevaisuudessa sähköautojen latauspisteiden määrän kasvua katutilassa vauhditetaan huomattavasti. Lisäksi kaupungissa on kaupallisten toimijoiden ylläpitämiä latauspisteitä muun muassa kauppakeskuksissa ja pysäköintilaitoksissa.
Kaupunginhallitus linjasi jo vuonna 2022 pysäköintialennuksen vähäpäästöisyyskriteerien kiristyvän jatkossa markkinatilanteen mukaisesti täyssähkövaatimukseen. Kaupunginhallitus käsittelee esitystä kriteereiden päivityksestä kokouksessaan 26. elokuuta 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Milla Susi
ympäristöasiantuntija
Kaupunkiympäristön toimiala
Ympäristöpalvelut
puh. 09 310 38019
milla.susi@hel.fi
Kuvat
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Det nya allaktivitetshuset ger Havsrastböle en touch av Japan – ”Hand i hand” vann arkitekturtävlingen22.11.2024 16:29:30 EET | Pressmeddelande
I arkitekturtävlingen för allaktivitetshuset i Havsrastböle har vi sökt en plan för att förnya och utvidga det nuvarande kvartershuset.
Uusi monitoimitalo tuo Meri-Rastilaan ripauksen Japania – arkkitehtuurikilpailun voitti ”Käsi kädessä”22.11.2024 16:29:30 EET | Tiedote
Meri-Rastilan monitoimitalon arkkitehtuurikilpailussa on etsitty suunnitelmaa nykyisen korttelitalon uudistamiselle ja laajentamiselle.
New multi-purpose building brings touch of Japan to Meri-Rastila – ‘Käsi kädessä’ winner of the architectural competition22.11.2024 16:29:30 EET | Press release
The architectural competition for the Meri-Rastila multi-purpose building had the objective of finding a plan to renew and expand the current community building.
Snabbspårvägen Vik–Malm för beslutsfattande: En ny spårvagnslinje skulle sätta fart på utvecklingen av nordöstra Helsingfors22.11.2024 09:42:38 EET | Pressmeddelande
Den allmänna planen för snabbspårvägen Vik–Malm har färdigställts. Planen behandlas i Helsingfors stadsmiljönämnd på tisdag. I den första fasen skulle spårvägen byggas från Gumtäkt till Malms sjukhus, via Vik och Malms flygplats. I den andra fasen skulle också Jakobacka få en snabbspårvägsförbindelse. Enligt nuvarande beräkningar kan byggandet inledas 2028.
Viikin–Malmin pikaraitiotie päätöksentekoon: Uusi raitiolinja vauhdittaisi Koillis-Helsingin kehittämistä22.11.2024 09:42:38 EET | Tiedote
Viikin–Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Suunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie rakennettaisiin Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle. Toisessa vaiheessa myös Jakomäki saisi pikaraitiotieyhteyden. Rakentaminen voi tämän hetken arvioiden mukaan käynnistyä vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme