Rabatterad parkeringsavgift för lågemission gäller enbart fullständigt eldrivna fordon i fortsättningen
Kriterierna för parkeringsrabatten för lågemissionsfordon i Helsingfors uppdateras. Enligt förslaget skulle endast fullständigt eldrivna fordon vara berättigade parkeringsrabatt. De nya kriterierna träder i kraft 1.1.2025.
Lågemissionskriterierna för rabatterad parkeringsavgift skärps enligt förslaget så att gränsen för koldioxidutsläpp i fortsättningen är 0 g/km i stället för tidigare 50 g/km. I praktiken är det de fullständigt eldrivna bilarna som uppfyller de nya kriterierna. De nya kriterierna träder i kraft 1.1.2025. För fordon som inte längre omfattas av parkeringsrabatten gäller den nuvarande rabatten fram till slutet av 2024.
Elektrifieringen av trafiken stöder Helsingfors utsläppsminskningsmål
Helsingfors stad beviljar en rabatt på 50 procent för lågemissionsfordon på gatuparkeringsplatser då du betalar mobilt. Rabatten omfattar inte de kostnader som mobilbetalningsoperatörerna tar ut. Du får även rabatt på boende- och företagsparkeringstillstånd. Rabattens belopp beror då på typen av parkeringstillstånd och parkeringsområdet.
I Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 har elektrifieringen av trafiken lyfts fram som en viktig roll i förverkligandet av stadens koldioxidneutralitetsmål. Målet för stadsstrategin och utsläppsminskningsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2030 är att minska antalet bilar med förbränningsmotor i stadsområdet.
Lågemissionskriterierna för rabatterad parkeringsavgift som blir strängare styr starkare mot Helsingfors mål om att elektrifiera trafiken. Uppdateringen ligger också i linje med målen för luftkvaliteten och bullerbekämpningen i Helsingfors.
Kriterierna uppdateras vartannat år. Incitamenten för lågemissionsfordon är avsedda att vara temporära, och i framtiden slopas rabatten för parkeringsavgifterna helt.
Elbilsmarknaden har utvecklats rekordartat under de senaste åren
Marknadsandelen för fullständigt eldrivna fordon har ökat kraftigt under de senaste åren. År 2023 överskred andelen förstregistrerade elbilar första gången andelen laddbara hybrider.
I Helsingfors utgjorde elfordon i fjol ca 38 procent av alla förstregistreringar. I sin helhet ökade andelen elbilar i Helsingfors fordonsbestånd till nästan sju procent i slutet av 2023.
Staden förbereder sig på det ökande antalet eldrivna fordon bland annat genom att utveckla laddningsnätet. Under år 2023 byggde staden cirka 140 laddningsstationer på över 50 olika platser. Inom den närmaste framtiden kommer ökningen av laddningspunkter för elbilar i gatuutrymmet att påskyndas avsevärt. Ytterligare finns det även laddningspunkter som upprätthålls av kommersiella aktörer bland annat vid köpcentrum och parkeringsanläggningar.
Stadsstyrelsen fastställde redan 2022 att lågemissionskriterierna för rabatterad parkeringsavgift i fortsättningen skärps i enlighet med marknadsläget till kravet på full elektrifiering. Stadsstyrelsen behandlar förslaget till uppdatering av kriterierna vid sitt möte den 26 augusti 2024.
Nyckelord
Kontakter
Milla Susi
miljöexpert
Stadsmiljösektorn
Miljötjänster
tfn 09 310 38019
milla.susi@hel.fi
Bilder
Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Det nya allaktivitetshuset ger Havsrastböle en touch av Japan – ”Hand i hand” vann arkitekturtävlingen22.11.2024 16:29:30 EET | Pressmeddelande
I arkitekturtävlingen för allaktivitetshuset i Havsrastböle har vi sökt en plan för att förnya och utvidga det nuvarande kvartershuset.
Uusi monitoimitalo tuo Meri-Rastilaan ripauksen Japania – arkkitehtuurikilpailun voitti ”Käsi kädessä”22.11.2024 16:29:30 EET | Tiedote
Meri-Rastilan monitoimitalon arkkitehtuurikilpailussa on etsitty suunnitelmaa nykyisen korttelitalon uudistamiselle ja laajentamiselle.
New multi-purpose building brings touch of Japan to Meri-Rastila – ‘Käsi kädessä’ winner of the architectural competition22.11.2024 16:29:30 EET | Press release
The architectural competition for the Meri-Rastila multi-purpose building had the objective of finding a plan to renew and expand the current community building.
Snabbspårvägen Vik–Malm för beslutsfattande: En ny spårvagnslinje skulle sätta fart på utvecklingen av nordöstra Helsingfors22.11.2024 09:42:38 EET | Pressmeddelande
Den allmänna planen för snabbspårvägen Vik–Malm har färdigställts. Planen behandlas i Helsingfors stadsmiljönämnd på tisdag. I den första fasen skulle spårvägen byggas från Gumtäkt till Malms sjukhus, via Vik och Malms flygplats. I den andra fasen skulle också Jakobacka få en snabbspårvägsförbindelse. Enligt nuvarande beräkningar kan byggandet inledas 2028.
Viikin–Malmin pikaraitiotie päätöksentekoon: Uusi raitiolinja vauhdittaisi Koillis-Helsingin kehittämistä22.11.2024 09:42:38 EET | Tiedote
Viikin–Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Suunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie rakennettaisiin Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle. Toisessa vaiheessa myös Jakomäki saisi pikaraitiotieyhteyden. Rakentaminen voi tämän hetken arvioiden mukaan käynnistyä vuonna 2028.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum