Pirkanmaan liitto

Pirkanmaan maakuntahallitus kiirehtii valtatien 9 parantamista

Jaa

Pirkanmaan maakuntahallituksen mukaan Tampereen ja Oriveden välisen tien muuttaminen nelikaistaiseksi on aloitettava viipymättä välillä Alasjärvi-Käpykangas. Valtatie 9 on oleellinen osa valtakunnallista liikennejärjestelmää, ja sillä on keskeinen rooli niin pitkän matkan henkilöliikenteelle kuin teollisuuden kuljetuksille ja alueen joukkoliikenteelle.

Kuvassa valtatie 9:n iltaliikennettä.
Kuvassa valtatie 9:n iltaliikennettä. Ville Vainio

– Vt 9 on turvallisuudeltaan puutteellinen, suorastaan vaarallinen. Tampere-Kangasala-Orivesi -yhteysväli on 9-tien ruuhkainen pullonkaula. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on kriittinen, ja kolarit eivät ole harvinaisia. Yhteysvälillä on valtakunnallisesti eniten turvallisuuspuutteita, eikä väli täytä pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieosuudella liikenteen kasvuennuste on kova, ja raskaan liikenteen osuus poikkeuksellisen suuri. Valtatie 9 on viimein laitettava kuntoon, sanoo maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman
 
Valtatien 9 yhteysvälin Alasjärvi–Käpykangas vuorokausiliikenne on yli 20 000 ajoneuvoa.

– Kyseessä on Suomen vilkkain kaksikaistainen tieosuus. Tällaisia teitä ei Väyläviraston näkemyksen mukaan saisi olla edes olemassa. Tieosuus ei täytä valtakunnallisille pääväylille asetettuja vaatimuksia. Toistuvat häiriöt liikenteen sujuvuudessa hidastavat sekä paikallisliikennettä että pitkän matkan teollisuuden ja elinkeinoelämän kuljetuksia, sanoo Vikman.

Hankkeen tarvitsema valtion rahoitusosuus on 95,1 miljoonaa euroa. Hanke tuottaa 1,8-kertaiset hyödyt suhteessa kustannuksiin.

– Hankkeen pikainen käynnistys on tärkeää muistakin syistä. On selvinnyt, että yhteysvälillä sijaitsevat Olkahistenlahden sillat ovat betonin alkalikiviainesreaktion vuoksi vakavasti rapistumassa. Korjaus on käytännössä välttämätöntä kytkeä Alasjärvi-Käpykangas -hankkeeseen, jonka yhteydessä toteutetaan nelikaistaistuksen vaatimat uudet sillat, sanoo Vikman.

Siltojen korjaus nykyisellä kaksikaistaisella tiellä aiheuttaisi ysitielle sietämättömiä liikenteellisiä haittoja. Toinen aikataulupaineita aiheuttava seikka on Tasanteen eritasoliittymän kohdan liito-oravia koskeva poikkeamislupa, joka on voimassa enää vuoden 2026 loppuun saakka.

Pirkanmaan tieverkolla on Suomen suurin investointivaje, kun tarkastelun kriteerinä käytetään vuorokausiliikennettä suhteessa tien kaistojen määrään.

– Tätä kuvaa sellaisten 1+1 -kaistaisten teiden määrä, joilla vuorokausiliikenne on yli 15 000 ajoneuvoa. Tällaisia reilusti yliliikennöityjä kaksikaistateitä on Pirkanmaalla enemmän kuin koko muussa Suomessa yhteensä. Valtateiden 3, 9 ja 12 pullonkaulojen poistamiseen tähtäävät hankkeet ovatkin kaikki hyöty-kustannussuhteeltaan Suomen kannattavimpien väylähankkeiden joukossa. Kasvualueiden liikenneinfraan investointi kannattaa tiukassakin taloustilanteessa. Nyt on ysitien vuoro!, päättää Vikman.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman, puh. 040 5683 777

Tietoja julkaisijasta

Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.

www.pirkanmaa.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto

Tampereen ammattikorkeakoulu kehittää vetytalouden teknologioita energiamurroksen tarpeisiin21.10.2024 09:03:33 EEST | Tiedote

Vetytalouden painopiste on siirtynyt kokonaisvaltaiseen teollisuuden päästöjen vähentämiseen ja sektori-integraatioon, jossa vedyn rooli tullee olemaan keskeinen. Kiihtyvä energiamurros edellyttää muutoksia. Sektori-integraatio tarkoittaa sähkö-, kaukolämpö- ja kaasuverkkojen yhteispeliä. Tämän yhteispelin kehittyminen on yksi energiamurroksen tärkeimmistä edellytyksistä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye