VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Fördelningen av arbetstiden följs upp vid ämbetsverken i varierande grad

Dela

Tillförlitlig information om arbetstidsfördelningen är väsentlig för uppföljningen av ämbetsverkens resultat och för ledning av verksamheten. Arbetstiden vid statens ämbetsverk inriktas till största delen på lagstadgade uppgifter.

Bild: Getty Images
Bild: Getty Images

Statens revisionsverk utredde praxis för inriktningen av arbetstiden och arbetstidsfördelningen. Revisionsverket granskade samtidigt om ministerierna har ställt upp resultatmål för ämbetsverkens lagstadgade uppgifter och om ämbetsverken har rapporterat heltäckande om utfallet av dem. I samband med redovisningsrevisionen 2023 genomfördes granskningen på alla 61 bokföringsenheter som Statens revisionsverk har granskningsrätt till.

Vid granskningen konstaterades att arbetstidsfördelningen i huvudsak följs upp på ett tillförlitligt sätt, men att det finns brister i utnyttjandet av informationen. Ämbetsverkens och ministeriernas resultatavtal täcker ämbetsverkens lagstadgade uppgifter väl.

"I en del ämbetsverk verifieras inte uppgifternas riktighet i fråga om fördelningen av arbetstiden. Vissa ämbetsverk har praxis som gör att informationen snarare beskriver målbilden än den verkliga arbetstidfördelningen", säger ledande redovisningsrevisor Tea Grönlund.

År 2023 arbetade cirka 81 700 personer inom staten och löneutgifterna uppgick till sammanlagt 5,6 miljarder euro, dvs. 41 procent av kostnaderna för ämbetsverkens egen verksamhet.

På statsnivå indelas uppgifterna i kärnfunktioner, styrfunktioner och stödfunktioner. Målet är att möjliggöra en enhetlig uppföljning av ämbetsverkens verksamhet. Det förekommer dock påtagliga skillnader i ämbetsverkens sätt att definiera sina kärnfunktioner.

"Ämbetsverken bör se till att arbetstidsuppgifterna inriktas på ett tillförlitligt sätt. Det rekommenderas att Statskontoret för sin del preciserar sina anvisningar", konstaterar Grönlund.

Ämbetsverkens kärnfunktioner kan vara lagstadgade eller andra kärnuppgifter. Vid granskningen beräknades andelen lagstadgade uppgifter för 43 ämbetsverk. I 21 ämbetsverk utgjorde de 60 procent eller mer av de totala årsverkena. Granskningen försvåras av att vissa ämbetsverks uppgifter har definierats i flera olika bestämmelser eller mycket allmänt.

Läs publikationen: Inriktningen av ämbetsverkens verksamhet på lagstadgade uppgifter

Nyckelord

Kontakter

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.

VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.

VTV.fi

Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.

Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.

VTV.fi/sv

Andra språk

Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

I uppföljningen av den offentliga skulden är det skäl att beakta också utvecklingen av tillgångarna och nettoskulden21.11.2024 06:45:00 EET | Pressmeddelande

Statens revisionsverk har granskat finansministeriets prognosmetoder för den offentliga skulden. I metoderna observerades inga betydande problem. Vid bedömningen av offentliga skuldens utveckling är det skäl att beakta förutom den egentliga offentliga skulden också nettoskuldens utveckling. Då beaktas en del av statens och de övriga offentliga finansernas tillgångar i skulden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye