Jussi Merikanto utnämnd till verkställande direktör för Stiftelsen för Åbo musikfestspel

Jussi Merikanto
Jussi Merikanto Merja Yeung

Styrelsen för Stiftelsen för Åbo musikfestspel har enhälligt valt musikmagister Jussi Merikanto, operasångare, till ny verkställande direktör för stiftelsen. Posten som VD blev ledig eftersom nuvarande VD Liisa Ketomäki i början av september blir VD för Teostos kulturstiftelsen. Merikanto tillträder sin tjänst den 4 oktober. För närvarande är Merikanto verksamhetsledare för Urkuyö ja aaria -festivalen.

”Vi är väldigt glada över att Jussi Merikanto blir vår nya VD och tillsammans med oss fortsätter att utveckla vår ambitiösa strategi. Vi fick ett antal starka kandidater och jag vill tacka alla som varit involverade i rekryteringsprocessen. Styrelsen har lagt särskild vikt vid ledarskapserfarenhet och mångsidig kompetens.

Samtidigt vill jag tacka den avgående VD:n Liisa Ketomäki för hennes utmärkta arbete under de senaste 12 åren. Under Ketomäkis ledning har Åbo musikfestspel utvecklats till den ledande festival för klassisk musik som våra högklassiga evenemang är kända för idag”, säger Saara-Sofia Sirén, styrelseordförande för Stiftelsen för Åbo musikfestspel.

”Jag är mycket entusiastisk över att få möjlighet att börja arbeta på Åbo musikfestspel, som är känt för sin höga internationella standard och sina mångsidiga upplevelser. Jag ser fram emot att arbeta med festivalens toppteam och många begåvade artister och samarbetspartners. Festivalen har utvecklats framgångsrikt och de utmärkta partnerskapen skapar en fantastisk möjlighet att fortsätta mot de möjligheter som erbjuds av det nya konserthuset och jubileumsåret. Mitt mål är att fortsätta Åbo musikfestspels rika tradition, samtidigt som jag tillför nya och innovativa perspektiv”, säger Jussi Merikanto.

Jussi Merikanto är en erfaren kulturarbetare med en omfattande bakgrund inom festivalproduktion och kulturadministration. Han har en magisterexamen i musik från Sibelius-Akademis operautbildning och har haft en framstående karriär som operasångare vid Finlands Nationalopera och andra stora festivaler. Jussi Merikanto har varit verkställande direktör för Urkuyö & Aaria Festival, konstnärlig ledare för Joroisten musiikkipäivät och Nurmeksen Joulumusiikki.

Ytterligare information och förfrågningar om intervjuer:

Saara-Sofia Sirén, 050 513 2051, saara-sofia.siren@eduskunta.fi

Jussi Merikanto, 040 595 0871, jussi.merikanto@urkuyofestival.fi