Veritas delårsöversikt 1.1–30.6.2024: Den starka tillväxten fortsatte – placeringarna avkastade 5,2 procent

I januari–juni var avkastningen på arbetspensionsbolaget Veritas placeringar 5,2 procent. Premieinkomsten förväntas i år öka med över sex procent.

Bild av Veritas huvudkontor: Wellu Hämäläinen.

Veritas försäljning nådde nytt rekord ifjol och i år har ökningstakten bara tilltagit.

”Allt fler kunder som byter arbetspensionsbolag väljer Veritas som sin partner. Försäljningen ökade till denna del med över 80 procent mätt i premieinkomst”, berättar Veritas verkställande direktör Carl Haglund.

Enligt Haglund har Veritas lyckats effektivisera sin verksamhet, men samtidigt hållit fast vid den personliga betjäningen.

”Vi är det enda arbetspensionsbolaget där varje kund får en egen kontaktperson. Och på köpet lovar vi att alltid svara i telefon inom 20 sekunder.”

Aktieplaceringarna avkastade 8,9 procent

Avkastningen på Veritas placeringar var 5,2 (2,4) procent i januari–juni. Ränteplaceringarna avkastade 2,7 (3,5) procent, aktieplaceringarna 8,9 (4,8) procent, fastigheterna 0,9 (-3,3) procent och de övriga placeringarna 3,5 (0,6) procent. Värdet på placeringarna uppgick i slutet av juni till 4,6 (4,3) miljarder euro.

”Aktierna och de andra riskfyllda tillgångsklasserna hade en god avkastning i början av året och detta återspeglas också i Veritas avkastningssiffror. Inom ränteplaceringarna kom avkastningen huvudsakligen från kreditriskplaceringar, berättar Veritas placeringsdirektör Laura Wickström.

Veritas solvensgrad uppgick i slutet av juni till 123,5 (122,3) procent. Solvenskapitalet var 1,5-faldigt (1,6-faldigt) i förhållande till solvensgränsen.

En räntesänkning förväntas på marknaden

I augusti har stämningarna på marknaden präglats av nervositet och i och med detta har marknadsrörelserna varit särskilt kraftiga.

”Sysselsättningssiffrorna i USA var sämre än väntat, vilket skakade om marknaden. En oro över den ekonomiska tillväxten har uppstått särskilt i USA och på marknaden funderar man nu över huruvida centralbanken alltför länge har hållit räntorna höga”, berättar Wickström.

Enligt Wickström har de makroekonomiska siffrorna varit sämre än förväntat i Europa och USA, vilket har ökat marknadens förväntningar på räntesänkningar.

”Centralbankerna håller på att lätta på sin penningpolitik, dvs. sänka styrräntorna. Det här är positivt särskilt för Finland, som mer än andra euroländer har lidit av den höga räntenivån. En räntesänkning och sjunkande inflation underlättar situationen för konsumenterna och förbättrar köpkraften.

Länkar

Veritas är ett ansvarsfullt och solvent arbetspensionsbolag som tar hand om arbetspensionsskyddet för över 120 000 personer.

Följ Eläkevakuutusyhtiö Veritas

Senaste pressmeddelandena från Eläkevakuutusyhtiö Veritas