Inbjudan till pressvisning 6.9 kl. 11.00: Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum
Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum 7.9.2024. Pedersen (1913–2007), en av Danmarks viktigaste modernister, var senast utställd i en separatutställning i Finland 1968. Verken i utställningen är inlånade från Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Danmark. Konstverken, som sträcker sig från 1930-talet till 1976, det år då museet som bär konstnärens namn grundades, presenterar de viktigaste temana i Pedersens långa karriär. Utställningen pågår 7.9.2024–26.1.2025.
IN ENGLISH BELOW
Pressvisningen hålls på Didrichsens konstmuseum fredagen den 6 september 2024 kl. 11.00. Lotte Korshøj, museichef på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum deltar i pressvisningen. Anmälningar: Maria Didrichsen, tel. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi.
Pedersen återvänder till Didrichsen
Den sagolika Carl-Henning Pedersen presenterar centrala teman från Pedersens karriär i den mest omfattande utställningen av konstnärens verk i Finland. Pedersens första separatutställning i Finland hölls 1968 på Didrichsens konstmuseum, varifrån utställningen fortsatte till Wäinö Aaltonens museum i Åbo. I övrigt har Pedersens verk sällan visats i Finland: på 1960-talet t.ex. i Ateneums och Amos Andersons konstmuseums översikter över modern konst och i utställningar som fokuserade på konstnärsgruppen CoBrA.
Fantasikonst
Carl-Henning Pedersen, som inledde sin karriär i slutet av 1930-talet, var en av de viktigaste modernisterna inom dansk bildkonst. Han var en självlärd och spontan konstnär med en distinkt visuell stil. Han använde termen ”fantasikonst” för att beskriva sina verk. I hans uttrycksfulla verk ingår fantasifulla fåglar, masker, bevingade hästar, skepp i luften och himlakroppar. Pedersen var intresserad av förhistorisk och medeltida bildvärld och urbefolkningens konst. Han hämtade sin inspiration från verk som skapats av barn och från drömvärlden. Den allmänmänskliga fantasin och de kollektiva myterna spelar en viktig roll i konstnärens bildspråk och texter. Särskilt i hans tidiga verk kan man finna paralleller till verk av bl.a. Pablo Picasso, Henri Matisse och Paul Klee.
Det internationella genombrottet kom i mitten av 1950-talet. Pedersen var medlem i den nordeuropeiska konstnärsgruppen CoBrA (Copenhagen, Brussels, Amsterdam) som var aktiv 1948–1951 och vars utställningar gav honom internationell uppmärksamhet. Pedersen representerade Danmark på Venedigbiennalen 1962 tillsammans med skulptören Henry Heerup. Hans verk har också ställts ut på Solomon R. Guggenheim Museum i New York och Carnegie Institutets konstmuseum i Pittsburgh.
Pedersen är även känd för sina monumentala offentliga verk, framför allt freskerna, mosaikerna och glasmålningarna i den medeltida katedralen i Ribe, som stod klar 1988. Den vänsterorienterade sagokonstnärens lämplighet som dekoratör utlöste en konstkontrovers i Danmark, som diskuterades flitigt i offentliga sammanhang och i tecknade serier.
Konstnärens absoluta frihet
Pedersen vägrade att sälja sina verk efter början av 1960-talet. Han ville inte att hans verk skulle användas som ett ekonomiskt verktyg – det begränsade hans konstnärliga frihet. Bildkonsten måste vara tillgänglig för allmänheten på samma sätt som böcker är fritt läsbara och utlåningsbara på biblioteken enligt honom. Önskan om en egen offentlig samling uppfylldes när Pedersen, med stöd av sin mecenat, textilfabrikören Aage Damgaard, gick med på att etablera ett museum i Herning i Danmark 1976. Pedersen donerade de verk han ägde till museet. Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, som ägs av Herning kommun, har världens största samling av konstnärens verk, med totalt 6000 verk av Pedersen och hans hustru, konstnären Else Alfelt. Museet har lånat ut närmare sextio verk till utställningen, både målningar och skulpturer. Tre målningar från Didrichsens samling kompletterar urvalet.
Artikeln i utställningspublikationen är skriven av Lotte Korshøj, museichef på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum.
-------------------------
IN ENGLISH
The exhibition The Fairytales of Carl-Henning Pedersen opens at the Didrichsen Art Museum
The exhibition The Fairytales of Carl-Henning Pedersen opens at the Didrichsen Art Museum on 7 September 2024. Pedersen (1913–2007), one of Denmark's most important modernists, has not been the subject of a solo exhibition in Finland since 1968. The artworks in the exhibition are on loan from the Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum in Denmark. The selection showcases the main themes of the artist's long career, from the 1930s until the founding of the eponymous museum in 1976. The exhibition is open 7.9.2024–26.1.2025.
A media event will take place at the Didrichsen Art Museum on Friday, 6 September at 11 am. Lotte Korshøj, Museum Director of the Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum will be present at the event. Registration: Maria Didrichsen, tel. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi
Pedersen returns to Didrichsen
The Fairytales of Carl-Henning Pedersen brings together key themes from Pedersen's career in the most comprehensive exhibition of the artist's work in Finland. Pedersen's first solo exhibition in Finland was held in 1968 at the Didrichsen Art Museum, from where the exhibition travelled to the Wäinö Aaltonen Museum in Turku. Otherwise, Pedersen's works have been seen in Finland only rarely: in the 1960s, for example, in survey exhibitions of modern art at the Ateneum Art Museum and the Amos Anderson Art Museum, and in exhibitions focusing on the CoBrA art group.
Art of fantasies
Carl-Henning Pedersen, who began his career in the late 1930s, was one of the most important modernists in Danish visual art. A self-taught and spontaneous artist, he had a distinctive visual style and used the term “fantasy art” to describe his work. His expressive artworks depict imaginative birds, masks, winged horses, ships in the sky and celestial objects. Pedersen was interested in prehistoric and medieval imagery and indigenous art. He drew his inspiration from works created by children as well as from the dream world. The common human imagination and shared myths play an important role in the artist's imagery and writings. Particularly in his early works, one can find parallels with works by Pablo Picasso, Henri Matisse and Paul Klee, among others.
His international breakthrough came in the mid-1950s. Pedersen was a member of the Northern European art group CoBrA (Copenhagen, Brussels, Amsterdam) which was active from 1948 to 1951 and whose exhibitions brought him international attention. Pedersen represented Denmark at the 1962 Venice Biennale alongside the sculptor Henry Heerup. His artworks have been exhibited, among others, at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York and the Carnegie Museum of Art in Pittsburgh.
Pedersen is also known for his monumental public works, most notably the frescoes, mosaics and stained-glass windows of the medieval cathedral in Ribe, completed in 1988. The left-wing fairytale artist's suitability as a church decorator sparked an art controversy in Denmark, which was widely discussed in public sections and cartoons.
The absolute freedom of the artist
Pedersen refused to sell his artworks after the early 1960s. He did not want his art to be used as a financial tool – it limited his artistic freedom. Visual art had to be accessible to the public in the same way that books are freely available for reading and borrowing in libraries. The desire for a public collection of his own was fulfilled when Pedersen, with the support of his patron, textile manufacturer Aage Damgaard, agreed to establish a museum in Herning, Denmark, in 1976. Pedersen donated the works in his possession to the museum. The Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, owned by the municipality of Herning, houses the world's largest collection of the artist's work, with a total of 6000 artworks by Pedersen and his first wife, artist Else Alfelt. The museum has loaned nearly sixty artworks, both paintings and sculptures, for the exhibition. Three paintings from the Didrichsen collection complete the selection.
The article in the exhibition's catalogue is written by Lotte Korshøj, Museum Director of the Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum.
Nyckelord
Kontakter
Maria DidrichsenmuseidirektörDidrichsenin taidemuseo
Tel:+358405521000maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fiBilder
Länkar
DEN SAGOLIKA
CARL-HENNING PEDERSEN
7.9.2024–26.1.2025
Didrichsens konstmuseum
Granviksgränd 1, 00340 Helsingfors
office@didrichsenmuseum.fi / 010 2193 970
Mediabank: didrichsenmediabank.com
Passord: didrichsen2024
Nätsida: didrichsenmuseum.fi
Facebook: didrichsenmuseum
X: DidMuseum
Instagram: didrichsenartmuseum
Öppettider
Ti–sö 11–18
Må stängt
Inträde
16 / 14 / 10 €
Fritt inträde för under 18-åringar
Museikort
Fritt inträde till skulpturparken
Allmänna guidningar
På svenska sö kl. 12
På finska ons kl. 15, lö och sö kl. 13
På engelska första lördagen i månaden kl. 12
Utställningar
7.9.2024–26.1.2025 Den sagolika Carl-Henning Pedersen
8.2–1.6.2025 Reidar Särestöniemi
Andra språk
Följ Didrichsens konstmuseum sr
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Didrichsens konstmuseum sr
Didrichsens Pro Arte-konstpris till snickarmästaren och designern Antrei Hartikainen14.11.2024 07:54:00 EET | Pressmeddelande
Didrichsens konstmuseum har valt snickarmästaren, formgivaren och konstnären Antrei Hartikainen till vinnare av Pro Arte-priset. Priset för unga konstnärer instiftades 2003 och delas ut nu femte gången. Separatutställningen som ingår i priset är en del av programmet för Didrichsens konstmuseums 60-årsjubileum 2025.
Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto puuseppämestari ja muotoilija Antrei Hartikaiselle14.11.2024 07:54:00 EET | Tiedote
Didrichsenin taidemuseo on myöntänyt Pro Arte -tunnustuksen puuseppämestari, muotoilija ja taiteilija Antrei Hartikaiselle. Vuodesta 2003 jaettu, nuorille taiteilijoille osoitettu palkinto myönnetään nyt viidennen kerran. Palkintoon sisältyvä yksityisnäyttely on osa ensi vuonna 60 vuotta täyttävän Didrichsenin taidemuseon juhlavuoden ohjelmaa.
Didrichsens Pro Arte-konstpris 2025: nominerade är Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen och Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Didrichsens konstmuseum 60 år 2025 Didrichsens Pro Arte-konstpris delas ut för femte gången. Tre konstnärer är nominerade, bland vilka vinnaren utses under hösten 2024. Didrichsens konstmuseum vill bidra till ett kulturvänligare klimat – med anledning av museets jubileumsår har Pro Arte-stipendiet utökats avsevärt, och uppgår nu till 10 000 euro. Priset innefattar även en separatutställning på Didrichsen.
Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto 2025: ehdolla Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen ja Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Tiedote
Didrichsenin taidemuseo 60 vuotta 2025 Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto jaetaan nyt viidennen kerran. Ehdolla on kolme taiteilijaa, joiden joukosta voittaja valitaan syksyn 2024 aikana. Didrichsenin taidemuseo haluaa tukea kulttuurimyönteisyyttä – museon juhlavuoden kunniaksi Pro Arte -stipendi on huomattavasti aiempaa suurempi, 10 000 euroa. Palkintoon sisältyy myös taiteilijan yksityisnäyttely Didrichsenillä.
Inbjudan till pressvisning 6.6 kl. 11.00: Ambassaden för den fiktiva republiken EGS öppnar på Didrichsen den 7 juni 202424.5.2024 07:57:00 EEST | Pressmeddelande
Sommarutställningen på Didrichsens konstmuseum, Embassy of EGS, förvandlar museets lokaler till en ambassad för en fiktiv stat, republiken EGS. Utställningen presenterar centrala motiv i konstnären EGS (f. 1974) produktion från hans karriär som graffitimålare. Därtill visas nya verk som skapats särskilt för utställningen. Visningen sträcker sig från utställningssalarna till museets innergård och skulpturpark. Utställningen pågår 7.6.–25.8.2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum