Kutsu mediatilaisuuteen 6.9. klo 11: Näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen avautuu Didrichsenillä
Didrichsenin taidemuseossa avautuu 7.9.2024 näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen. Tanskan tärkeimpiin modernisteihin kuuluneen Pedersenin (1913–2007) yksityisnäyttely on nähty Suomessa edellisen kerran 1968. Näyttelyn teokset on saatu lainaan Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumista Tanskasta. Teokset 1930-luvulta aina taiteilijan nimeä kantavan museon perustamisvuoteen 1976 esittelevät Pedersenin pitkän uran keskeisimpiä teemoja. Näyttely on esillä 7.9.2024–26.1.2025.
IN ENGLISH BELOW
Mediatilaisuus järjestetään Didrichsenin taidemuseossa perjantaina 6.9.2024 klo 11. Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumin museonjohtaja Lotte Korshøj on paikalla tilaisuudessa. Ilmoittautumiset: Maria Didrichsen, p. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi
Pedersen palaa Didrichsenille
Satumainen Carl-Henning Pedersen kokoaa Pedersenin uran keskeisiä teemoja kattavimpaan taiteilijan näyttelyyn Suomessa. Pedersenin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa järjestettiin vuonna 1968 Didrichsenin taidemuseossa, josta näyttely jatkoi Wäinö Aaltosen museoon Turkuun. Muutoin Pedersenin teoksia on nähty Suomessa harvakseltaan: mm. 1960-luvulla modernin taiteen katsauksissa Ateneumissa ja Amos Andersonin taidemuseossa sekä CoBrA-taiteilijaryhmään keskittyneissä näyttelyissä.
Fantasian taidetta
Uransa 1930-luvun lopulla aloittanut Carl-Henning Pedersen oli tanskalaisen kuvataiteen merkittävimpiä modernisteja. Itseoppineen ja spontaanisti työskennelleen taiteilijan kuvamaailma on omaleimainen, ja hän käytti taiteestaan nimitystä ”fantasiataide”. Taiteilijan ilmaisuvoimaisissa teoksissa toistuvat aiheina mm. mielikuvitukselliset linnut, naamiot, siivekkäät hevoset, ilmassa seilaavat laivat ja taivaankappaleet. Pedersen oli kiinnostunut esihistoriallisesta ja keskiaikaisesta kuvailmaisusta sekä alkuperäiskansojen taiteesta. Hän ammensi taiteeseensa niin lasten luomista teoksista kuin unimaailmasta. Yleisinhimillinen mielikuvitus ja jaetut myytit ovat tärkeässä asemassa taiteilijan kuva-aiheissa ja kirjoituksissa. Varsinkin varhaisemmista töistä voi löytää yhtymäkohtia on mm. Pablo Picasson, Henri Matissen ja Paul Kleen teoksiin.
Taiteilijan kansainvälinen läpimurto ajoittui 1950-luvun puoliväliin. Pedersen kuului vuosina 1948–1951 toimineeseen pohjoiseurooppalaiseen CoBrA-taiteilijaryhmään (Copenhagen, Brussels, Amsterdam), jonka näyttelyt toivat hänelle kansainvälistä huomiota. Pedersen edusti Tanskaa Venetsian biennaalissa vuonna 1962 kuvanveistäjä Henry Heerupin rinnalla. Taiteilijan töitä on ollut esillä myös mm. New Yorkin Solomon R. Guggenheim -museossa ja Carnegie-instituutin taidemuseossa Pittsburghissa.
Pedersen tunnetaan myös julkisista monumentaaliteoksistaan, joista suurimman huomion saivat vuonna 1988 valmistuneet Riben keskiaikaisen katedraalin freskot, mosaiikit ja lasimaalaukset. Vasemmistolaisen satutaiteilijan sopivuus koristelun tekijäksi synnytti Tanskassa taidekiistan, jota puitiin laajasti yleisönosastoilla ja pilapiirroksissa.
Taiteilijan ehdoton vapaus
Pedersen kieltäytyi myymästä teoksiaan 1960-luvun alun jälkeen. Hän ei halunnut töitään käytettävän talouden välineinä – se rajoitti taiteellista vapautta. Kuvataiteen tuli olla yleisön saavutettavissa samaan tapaan kuin kirjat ovat kirjastoissa vapaasti luettavissa ja lainattavissa. Toive omasta julkisesta kokoelmasta täyttyi, kun Pedersen sopi mesenaattinsa, tekstiilitehtailija Aage Damgaardin tukemana museon perustamisesta Tanskan Herningiin vuonna 1976. Pedersen lahjoitti museolle omistuksessaan olleet teokset. Herningin kunnan omistamassa Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumissa on maailman laajin taiteilijan teosten kokoelma, joka käsittää kaikkiaan 6000 Pedersenin ja taiteilijapuoliso Else Alfeltin työtä. Museo on lainannut näyttelyyn lähes kuusikymmentä teosta, joukossa sekä maalauksia että veistoksia. Kokonaisuutta täydentävät Didrichsenin kokoelmaan kuuluvat kolme maalausta.
Näyttelyjulkaisun asiatuntija-artikkelin on kirjoittanut Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumin museonjohtaja Lotte Korshøj.
-------------------------
IN ENGLISH
The exhibition The Fairytales of Carl-Henning Pedersen opens at the Didrichsen Art Museum
The exhibition The Fairytales of Carl-Henning Pedersen opens at the Didrichsen Art Museum on 7 September 2024. Pedersen (1913–2007), one of Denmark's most important modernists, has not been the subject of a solo exhibition in Finland since 1968. The artworks in the exhibition are on loan from the Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum in Denmark. The selection showcases the main themes of the artist's long career, from the 1930s until the founding of the eponymous museum in 1976. The exhibition is open 7.9.2024–26.1.2025.
A media event will take place at the Didrichsen Art Museum on Friday, 6 September at 11 am. Lotte Korshøj, Museum Director of the Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum will be present at the event. Registration: Maria Didrichsen, tel. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi
Pedersen returns to Didrichsen
The Fairytales of Carl-Henning Pedersen brings together key themes from Pedersen's career in the most comprehensive exhibition of the artist's work in Finland. Pedersen's first solo exhibition in Finland was held in 1968 at the Didrichsen Art Museum, from where the exhibition travelled to the Wäinö Aaltonen Museum in Turku. Otherwise, Pedersen's works have been seen in Finland only rarely: in the 1960s, for example, in survey exhibitions of modern art at the Ateneum Art Museum and the Amos Anderson Art Museum, and in exhibitions focusing on the CoBrA art group.
Art of fantasies
Carl-Henning Pedersen, who began his career in the late 1930s, was one of the most important modernists in Danish visual art. A self-taught and spontaneous artist, he had a distinctive visual style and used the term “fantasy art” to describe his work. His expressive artworks depict imaginative birds, masks, winged horses, ships in the sky and celestial objects. Pedersen was interested in prehistoric and medieval imagery and indigenous art. He drew his inspiration from works created by children as well as from the dream world. The common human imagination and shared myths play an important role in the artist's imagery and writings. Particularly in his early works, one can find parallels with works by Pablo Picasso, Henri Matisse and Paul Klee, among others.
His international breakthrough came in the mid-1950s. Pedersen was a member of the Northern European art group CoBrA (Copenhagen, Brussels, Amsterdam) which was active from 1948 to 1951 and whose exhibitions brought him international attention. Pedersen represented Denmark at the 1962 Venice Biennale alongside the sculptor Henry Heerup. His artworks have been exhibited, among others, at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York and the Carnegie Museum of Art in Pittsburgh.
Pedersen is also known for his monumental public works, most notably the frescoes, mosaics and stained-glass windows of the medieval cathedral in Ribe, completed in 1988. The left-wing fairytale artist's suitability as a church decorator sparked an art controversy in Denmark, which was widely discussed in public sections and cartoons.
The absolute freedom of the artist
Pedersen refused to sell his artworks after the early 1960s. He did not want his art to be used as a financial tool – it limited his artistic freedom. Visual art had to be accessible to the public in the same way that books are freely available for reading and borrowing in libraries. The desire for a public collection of his own was fulfilled when Pedersen, with the support of his patron, textile manufacturer Aage Damgaard, agreed to establish a museum in Herning, Denmark, in 1976. Pedersen donated the works in his possession to the museum. The Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, owned by the municipality of Herning, houses the world's largest collection of the artist's work, with a total of 6000 artworks by Pedersen and his first wife, artist Else Alfelt. The museum has loaned nearly sixty artworks, both paintings and sculptures, for the exhibition. Three paintings from the Didrichsen collection complete the selection.
The article in the exhibition's catalogue is written by Lotte Korshøj, Museum Director of the Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria DidrichsenmuseonjohtajaDidrichsenin taidemuseo
Puh:+358405521000maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fiKuvat
Linkit
SATUMAINEN
CARL-HENNING PEDERSEN
7.9.2024-26.1.2025
Didrichsenin taidemuseo
Kuusilahdenkuja 1, 00340 Helsinki
office@didrichsenmuseum.fi / 010 2193 970
Mediapankki: didrichsenmediabank.com
Salasana: didrichsen2024
Verkkosivut: didrichsenmuseum.fi
Facebook: didrichsenmuseum
X: DidMuseum
Instagram: didrichsenartmuseum
Aukioloajat
Ti–su 11–18
Ma suljettu
Pääsyliput
16 / 14 / 10 €
Vapaa pääsy alle 18-vuotiaille
Museokortti
Veistospuistoon vapaa pääsy
Yleisöopastukset
suomeksi ke klo 15, la ja su klo 13
ruotsiksi su klo 12
englanniksi joka kuun ensimmäisenä lauantaina klo 12
Näyttelyt
7.9.2024–26.1.2025 Satumainen Carl-Henning Pedersen
8.2.–1.6.2025 Reidar Särestöniemi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Didrichsens konstmuseum sr
Didrichsens Pro Arte-konstpris till snickarmästaren och designern Antrei Hartikainen14.11.2024 07:54:00 EET | Pressmeddelande
Didrichsens konstmuseum har valt snickarmästaren, formgivaren och konstnären Antrei Hartikainen till vinnare av Pro Arte-priset. Priset för unga konstnärer instiftades 2003 och delas ut nu femte gången. Separatutställningen som ingår i priset är en del av programmet för Didrichsens konstmuseums 60-årsjubileum 2025.
Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto puuseppämestari ja muotoilija Antrei Hartikaiselle14.11.2024 07:54:00 EET | Tiedote
Didrichsenin taidemuseo on myöntänyt Pro Arte -tunnustuksen puuseppämestari, muotoilija ja taiteilija Antrei Hartikaiselle. Vuodesta 2003 jaettu, nuorille taiteilijoille osoitettu palkinto myönnetään nyt viidennen kerran. Palkintoon sisältyvä yksityisnäyttely on osa ensi vuonna 60 vuotta täyttävän Didrichsenin taidemuseon juhlavuoden ohjelmaa.
Didrichsens Pro Arte-konstpris 2025: nominerade är Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen och Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Didrichsens konstmuseum 60 år 2025 Didrichsens Pro Arte-konstpris delas ut för femte gången. Tre konstnärer är nominerade, bland vilka vinnaren utses under hösten 2024. Didrichsens konstmuseum vill bidra till ett kulturvänligare klimat – med anledning av museets jubileumsår har Pro Arte-stipendiet utökats avsevärt, och uppgår nu till 10 000 euro. Priset innefattar även en separatutställning på Didrichsen.
Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto 2025: ehdolla Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen ja Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Tiedote
Didrichsenin taidemuseo 60 vuotta 2025 Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto jaetaan nyt viidennen kerran. Ehdolla on kolme taiteilijaa, joiden joukosta voittaja valitaan syksyn 2024 aikana. Didrichsenin taidemuseo haluaa tukea kulttuurimyönteisyyttä – museon juhlavuoden kunniaksi Pro Arte -stipendi on huomattavasti aiempaa suurempi, 10 000 euroa. Palkintoon sisältyy myös taiteilijan yksityisnäyttely Didrichsenillä.
Inbjudan till pressvisning 6.6 kl. 11.00: Ambassaden för den fiktiva republiken EGS öppnar på Didrichsen den 7 juni 202424.5.2024 07:57:00 EEST | Pressmeddelande
Sommarutställningen på Didrichsens konstmuseum, Embassy of EGS, förvandlar museets lokaler till en ambassad för en fiktiv stat, republiken EGS. Utställningen presenterar centrala motiv i konstnären EGS (f. 1974) produktion från hans karriär som graffitimålare. Därtill visas nya verk som skapats särskilt för utställningen. Visningen sträcker sig från utställningssalarna till museets innergård och skulpturpark. Utställningen pågår 7.6.–25.8.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme