S-ryhmän liiketulos edellisvuoden tasolla – vahvat investoinnit kotimaahan ja palveluihin jatkuivat

S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketuloksen taustalla oli asiakasmäärien ja myynnin kasvu sekä hyvä vire etenkin marketkaupassa ja S-Pankissa. Päivittäistavarakaupan myynti oli edelleen muuta markkinaa vahvempaa, ja verkkokaupoissa otettiin kasvuloikka. Bonusta maksettiin asiakasomistajille enemmän kuin koskaan aiemmin ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Kuva: Sami Heiskanen

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden tammi–kesäkuun 2024 yhteenlaskettu liiketulos (FAS) oli 152 miljoonaa euroa. Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti kasvoi tammi–kesäkuussa 1,1 prosenttia ja oli lähes seitsemän miljardia euroa.

SOK-yhtymän tammi–kesäkuun liiketulos (IFRS) oli 45 miljoonaa euroa. Tulosparannuksen taustalla on etenkin S-Pankin vahva kehitys. SOK-yhtymän liikevaihto (IFRS) oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla lähes 4,6 miljardia euroa.

S-ryhmän investoinnit kasvoivat edellisvuodesta 26 prosenttia ja olivat tammi–kesäkuussa 397 miljoonaa euroa. Ne jakautuivat eri puolille Suomea ja kohdistuivat muun muassa palveluverkoston kehittämiseen, energiatehokkuuteen, digitaalisuuteen ja verkkokauppaan. Merkittäviä investointeja ovat olleet esimerkiksi HOK-Elannon ja Pirkanmaan Osuuskaupan avaamat ruoan verkkokaupan keräilykeskukset, joissa automaatioteknologia ja robotit nostavat toiminnan tehokkuuden uudelle tasolle.

Bonusta maksettiin asiakasomistajille tammi–kesäkuussa ennätykselliset 219 miljoonaa euroa, kuusi miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. 30-vuotista taivaltaan juhlivan valtakunnallisen Bonuksen suurin kuukausittainen potti, yli 50 miljoonaa euroa, maksettiin asiakasomistajien pankkitileille tammikuussa.

– Teimme ensimmäisellä vuosipuoliskolla vahvan tuloksen haastavasta taloustilanteesta huolimatta. Olemme onnistuneet vastaamaan kovaan hintakilpailuun samalla, kun olemme panostaneet voimakkaasti tulevaisuuteen. Tulokset näkyvät verkostomme ja palveluidemme kehityksessä. Erityisen ilahduttavaa on verkkokauppojemme kasvuharppaus ja uudistusten saama hyvä palaute asiakkailta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook tiivistää.

Marketkaupassa sekä myymälät että verkkokauppa mainiossa vireessä

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa lähes kolme prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja liiketulos säilyi edellisvuoden tasolla. Haastava taloustilanne korosti hintakilpailukyvyn ja asiakkaita kiinnostavan valikoiman merkitystä. Ostoksilla suosittiin edelleen edullisempia vaihtoehtoja. S-ryhmän päivittäistavarakaupassa pidettiin kiinni edullisesta ostoskorista, ja vuonna 2023 aloitettuja hinnanalennuksia jatkettiin tammikuussa 2024.

– Marketkauppamme vahvuudesta kertoo, että asiakasmäärämme kasvoivat edelleen. Kauppa kävi meillä muuta Suomen markkinaa paremmin sekä päivittäistavarakaupassa että Prisman käyttötavarakaupassa. Edullisen ostoskorin lisäksi uudet tuoteryhmät kiinnostivat asiakkaita. Toimme valikoimiin esimerkiksi laatu-hinta-suhteeltaan erinomaiset Coop-tuotteet ja uuden Luode12-ulkoilubrändin. Kesäkuussa saimme myyntiin myös enintään 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut viinit ja panimojuomat, Hannu Krook kertoo.

Ruoan verkkokaupassa myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 2024 lähes viidenneksen edellisvuodesta, ja S-ryhmä jatkoi markkinajohtajana. Käyttötavarakaupan verkkokaupassa Prisma.fi:ssä myynti puolestaan lähes kolminkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Hyvää kehitystä vauhdittavat verkkokauppojen uudistusten lisäksi entistä sujuvampi logistiikka ja uudet ruoan verkkokaupan keräilykeskukset. Ruoan robokuljetuksia tarjoaa nyt jo noin sata myymälää.

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppaa siivittivät onnistuneet kampanjat ja verkkokaupan vahva kehitys

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa liiketulos oli tammi–kesäkuussa edellisvuoden tasolla, ja myynti kasvoi hieman vuoteen 2023 verrattuna. Myynnin kehitys S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa oli markkinaa parempaa. Myös Osuuskauppa KPO:n keväällä avaamassa Sokos Vaasassa myynti on lähtenyt erittäin hyvin käyntiin. Myynnin kehitystä Sokoksella ja Emotion-ketjussa vauhdittivat erinomaisesti onnistuneet kampanjat. Tiukassa suhdannetilanteessa kampanjoiden merkitys on korostunut. Ostovoiman heikkeneminen heijastui etenkin muodin kysyntään.

Vuonna 2023 uudistuneessa Sokos.fi-verkkokaupassa nähtiin erityisen vahvaa kehitystä. Verkkokaupan myynti kasvoi lähes 40 % edellisvuodesta ja asiakaskokemus on huipputasolla. Kehitystyön keskiössä on sujuva ja inspiroiva asiointi. Muun muassa tilaus- ja toimitusprosesseja on uudistettu ja palveluun on tuotu asiakkaille relevantteja toiminnallisuuksia, kuten tekoälypohjainen haku.

Liikennekaupassa tasaista kehitystä – uusi liiketoiminta yritysasiakkaille käynnistyi

S-ryhmän liikennekaupan liiketulos säilyi tammi–kesäkuussa 2024 edellisvuoden tasolla huolimatta tiukasta taloustilanteesta ja kohonneista kustannuksista. Tieliikennemäärät olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla likimain vuoden 2023 tasolla, ja kauppa kävi ABC-ketjussa varsin vilkkaasti. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi kokonaismyynti jäi kuitenkin hieman edellisvuodesta.

Valtakunnallinen ABC-latausverkosto laajeni edelleen tammi–kesäkuussa, ja latausmyynnit kaksinkertaistuivat edellisvuodesta. Kehitys oli suotuisaa niin ikään ABC-asemien marketeissa ja ravintoloissa. Myös vuoden alussa käynnistynyt uusi liiketoiminta, polttonesteiden suoramyyntitoimitukset yrityksille on kiinnostanut asiakkaita.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa vaikeassa suhdannetilanteessa

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli tammi-kesäkuussa edellisvuoden tasolla. Tuloskehitys jäi kuitenkin edellistä vuotta heikommaksi. Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja korkean inflaation aiheuttama kustannustason nousu ovat haastaneet voimakkaasti koko toimialaa.

S-ryhmän hotellit ja ravintolat onnistuivat vastaamaan kuluttajien kysyntään myös vaikeassa suhdannetilanteessa. Etenkin nopean syömisen konseptit kuten Pizza&Buffa kiinnostivat asiakkaita. Myös hotelleissa kysyntä erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella oli vilkasta. Koronasta alkanut kaksijakoisuus näkyy kuitenkin alalla edelleen selvästi. Erityisesti pääkaupunkiseudulla kehitystä jarruttaa kansainvälisen matkailun hidas palautuminen sekä kasvanut majoituskapasiteetti.

– Kannamme huolta toimialasta, jolla on takana monta raskasta vuotta. Tässä tilanteessa sekä yleisen ALV:n että majoituksen ALV-kannan nosto osuvat alaan kipeästi. Lisäksi Visit Finlandin valtiontukien leikkaus on takaisku Suomen matkailun kansainväliselle markkinoinnille. Matkailussa on iso kasvupotentiaali, ja juuri nyt maabrändityöhön tulisi panostaa, Krook painottaa.

Vakaa näkymä loppuvuoteen

Kuluvan vuoden aikana toimintaympäristö on S-ryhmän liiketoimintojen kannalta monilta osin vakiintunut, ja orastavia merkkejä talouden käänteestä on ilmassa. Talouden kehitykseen ja maailmanpoliittiseen tilanteeseen liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä, jotka hidastavat kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman elpymistä.

– Haasteista huolimatta näkymämme loppuvuoteen on varsin vakaa. Odotamme osuuskauppojen koko vuoden liiketuloksen olevan hyvällä tasolla, ja SOK-yhtymän liiketuloksen ennakoimme nousevan edellisvuoden tasolle tai jopa paranevan hieman, Hannu Krook toteaa.

Keskeiset luvut 1–6/2024
Alueosuuskaupat, SOK ja niiden tytäryhtiöt 1–6/2024:

• Veroton vähittäismyynti oli 6 961miljoonaa euroa (ed. v. 6 888 milj. euroa).
  • Liiketulos (FAS) oli 152 miljoonaa euroa (ed. v. 149 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 397 miljoonaa euroa (ed. v. 315 milj. euroa).
  • Osuuskauppojen jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 2 603 016 (ed. v. 2 531 756).
  • Maksetut Bonukset 219 miljoonaa euroa (ed. v. 213 milj. euroa).
  • Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 48 457 (ed. v. 48 128). (Luku sisältää S-Pankin.)
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 2015 (ed. v. 2 008).

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2024:

• Liikevaihto (IFRS) oli 4 562 miljoonaa euroa (ed. v. 4 428 milj. euroa).
  • Liiketulos (IFRS) oli 45 miljoonaa euroa (ed. v. 38 milj. euroa).
  • Investoinnit olivat 20 miljoonaa euroa (ed. v. 30 milj. euroa).
  • Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 466 henkilöä (ed. v. 6 256 henkilöä).

SOK-yhtymän osavuosikatsaus julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 27.8.2024.

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi (Tavoitettavissa 27.8. klo 9.30 alkaen)

Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi (Tavoitettavissa 27.8. klo 9.30 alkaen)

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuva: Sami Heiskanen

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Marketmuodin suosio laajenee – Prisma lanseeraa täysin uuden nuorille aikuisille suunnatun vaatemalliston19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomen suosituimmaksi muotikaupaksi tuoreimmassa Kaupan Liiton tutkimuksessa jälleen todettu Prisma vahvistaa pukeutumisen sekä omien vaatemerkkien valikoimaansa. Prisma-myymälöihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan saapuu 19. elokuuta alkaen myyntiin uusi WKLY.-vaatemallisto, joka puhuttelee myös marketmuodin kasvavaa nuorta asiakaskuntaa. Mallisto pitää sisällään miesten ja naisten sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja. Mallisto tulee myyntiin Suomen ja Viron Prismoissa, verkkokaupassa sekä suurimmissa S-marketeissa.

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.