SSO ja Commu tekevät yhteistyötä yhteisön hyvinvoinnin hyväksi - Pienillä hyvillä teoilla on suuri vaikutus

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO ja kotimainen Commu-sovellus yhdistävät voimansa edistääkseen pienien hyvien tekojen toteuttamista ja vähentääkseen yksinäisyyttä Suur-Seudun Osuuskaupan toimialueella.

"Meille SSO:na on tärkeää olla paitsi oman alueemme hyvinvoinnin edistäjä, mutta myös pienien arjen hyvien tekojen mahdollistaja – haluamme olla se, joka yhdistää avun tarvitsijan ja tarjoajan. Olemmekin kovin iloisia saadessamme olla mukana hyvien tekojen alustan, Commun käytön edistämisessä kotiseudullamme", toteaa SSO:n viestintäkoordinaattori Salla Aho.

SSO:lla on vuosittain miljoonia kohtaamisia asiakkaidensa kanssa. Ahon mukaan henkilökunta voi olla jollekin se päivän ainoa juttukaveri ja kauppareissu päivän kohokohta.
“Meistä jokainen voi muuttaa maailmaa, ja aivan pienilläkin hyvillä teoilla on suuri merkitys”, Aho kertoo. “Kun pienen hyvän teon – oli sitten kyse kuulumisten kysymisestä, kauppakassin kantamisesta tai vaikkapa koiran ulkoiluttamisesta – pääsee toteuttamaan henkilökohtaisesti ihmiseltä ihmiselle, tulee teoista kaksin verroin vaikuttavampia. Commu-sovellus tekee näiden pienten mutta merkityksellisten tekojen toteuttamisesta helppoa ja vaivatonta.”

Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jossa voi pyytää apua ja tarjoutua auttamaan. Commu kautta on tehty ympäri Suomen jo yli 20,000 hyvää tekoa. Yhteistyön avulla SSO haluaa osaltaan vaikuttaa siihen, että pienten hyvien tekojen toteuttaminen tulisi osaksi mahdollisimman monien arkea. "Haluamme osaltamme olla vaikuttamassa siihen, että hyvän tekeminen ja auttamisen halu lisääntyisivät kotiseudullamme. Onhan meitä SSO:laisia yli 1200, ketkä jo nyt toteuttavat pieniä hyviä tekoja työarjessaan," Aho jatkaa.

Yksinäisyys maksaa ihmishenkiä ja rahaa

Karoliina Kauhanen on yksi Commun perustajista. Hän näkee yhteistyön mahdollisuutena ottaa koko SSO:n alue mukaan auttamaan kaveria arjen pienillä teoilla. “Yksinäisyys on aikamme suurin sosiaalinen ongelma. Yhä useampi meistä jää yksin muuttuvissa elämäntilanteissa. Ja se maksaa ihmishenkiä ja rahaa”, Kauhanen kertoo.  “Emme välttämättä enää tunne naapureitamme ja lähiyhteisöjämme. Suurella osalla ihmisistä on varmasti halua auttaa, mutta ei tiedä miten, ja avun tarvitsijat ja tarjoajat eivät kohtaa.”

Hyvät teot ja auttaminen on Kauhasen mukaan matalan kynnyksen keino aloittaa keskustelu ja tutustua uusiin ihmisiin. Hän toivookin, että Commun avulla mahdollisimman moni löytää itselleen sopivan tavan auttaa ja pyytää apua. “Jokainen voi valita, mikä auttamisen tapa on juuri itselleen luontevin – mahdollisuuksia on monia. Commun kautta voin tarjota helposti esimerkiksi juttuseuraa, kauppa-apua, kimppakyytiä, lemmikkien hoitoa tai vaikkapa apua lumien kolaamiseen”, Kauhanen summaa. “Pienet hyvät teot eivät vaadi suuria ponnistuksia, mutta niiden vaikutus on merkittävä niin auttajalle kuin avun saajalle.”

SSO:n ja Commun yhteistyö käynnistetään hygieniatuotekeräyksellä SSO:n marketeissa, liikennemyymälöissä ja Sokoksissa. Keräysaika on 30.8.–13.9. Kerätyt tuotteet lahjoitetaan Hope Ry:lle, joka välittää ne paikallisille avun tarvitsijoille.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt,

Salla Aho

viestintäkoordinaattori

salla.aho@sok.fi

Karoliina Kauhanen

Perustaja

Commu App

karoliina@commuapp.fi

commuapp.fi

Commu on kolmen nuoren yrittäjän rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commuun on jo rekisteröitynyt 70,000 käyttäjää ympäri Suomen. Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistoimintaa ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin, sekä yhdistyksille tavan löytää vapaaehtoisia ja hallinnoida vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu tarjoaa valmiin naapuriapualustan, jossa asukkaat voivat pyytää ja antaa apua, lisäten yhteisöllisyyttä ja vähentäen yksinäisyyttä. Lataa Commu nyt!

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on läntisellä Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa kahdeksan kunnan alueella toimiva, paikallisten ihmisten omistama kasvava alueosuuskauppa. SSO:n toiminnan tarkoituksena on tuottaa palveluja ja etuja yli 72 000 asiakasomistajalleen. SSO:n tavoitteena on pysyä kehityksen kärjessä kaikilla toimialoillaan: market- ja tavaratalokaupassa, liikennekaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä autokaupassa.

Herkullisten ja maistuvien ruokien moniottelija, Sinun Keittiö laajentaa Saloon27.8.2024 14:51:28 EEST | Tiedote

Laadukkaita ja herkullisia, oman seudun osaajien tekemiä ruokia valmistava, SSO:n uusi liiketoimintamalli Sinun Keittiö avattiin vuoden alusta. Valmiit ja puolivalmiit ravintolatasoiset tuotteet ovat olleet ostettavissa Lohjan, Nummelan ja Vihdin alueen marketeista, liikennemyymälöistä sekä Lohjan Tytyrissä sijaitsevasta Puodista. 3.9. alkaen myös salolaiset pääsevät nauttimaan Sinun Keittiön herkuista, kun tuotteet saapuvat myyntiin Salon S-market Plazaan, S-market Tupuriin, ABC Piihoviin ja Prisma Halikkoon.