Kela/FPA

Nu kan FPA:s nya förmånsbroschyrer på engelska beställas

FPA har publicerat de engelskspråkiga förmånsbroschyrerna för år 2024, som kort och tydligt beskriver det finländska socialskyddet. Tidigare i år publicerades broschyrerna på lättläst svenska och finska samt på de samiska språken. Broschyrerna är gratis och kan beställas från FPA.

A collection of Kela's brochures covers.

Det har skett många förändringar i FPA:s förmåner i år, som påverkar kundernas vardag. På FPA:s webbplats finns uppdaterad information om förmånerna på svenska, finska och engelska, samt på samiska och på teckenspråk.

Alla kunder är ändå inte online. En tryckt broschyr med ett kortfattat och tydligt innehåll om förmånerna och hur man ansöker om dem kan för många kunder vara enklare att förstå.

Förmånsbroschyrerna presenterar FPA:s förmåner i olika livssituationer. Det finns nio olika broschyrer. Nyheten för i år är en broschyr om rehabilitering, som ger mer ingående information om rehabilitering och rehabiliteringstjänster.

Broschyrerna har uppdaterats med nya förmånsbelopp och andra ändringar för år 2024. Broschyrerna finns också på FPA:s webbplats på svenska, finska, engelska och samiska.

De engelskspråkiga broschyrerna är särskilt användbara för dem som nyligen flyttat till Finland och som ännu inte kan finska eller svenska. Material på ett bekant språk är extra viktigt i början av integrationsprocessen. När språkkunskaperna förbättras uppmuntrar vi till att också bekanta sig med FPA:s webbplats och broschyrer på lättläst svenska och finska.

I år har en liten ordlista lagts till i början av de engelskspråkiga broschyrerna, där förmånernas viktigaste begrepp också förklaras på svenska och finska. Målet är att stödja integrationen för dem som flyttat till Finland och att göra socialskyddets terminologi bekant på svenska och finska.

Broschyrer kan beställas från FPA

FPA:s förmånsbroschyrer finns tillgängliga på FPA:s serviceställen och kundservicepunkter. Samarbetspartners kan beställa broschyrer gratis från FPA:s blankettlager på adressen lomakevarasto@kela.fi. Minsta beställningsmängd är 10 exemplar/broschyr.

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Följ Kela/FPA

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

FPA gör ändringar i fråga om upphandlingen av terapitjänster inom ramen för krävande medicinsk rehabilitering och främjar tillgången till terapi22.8.2024 11:11:06 EEST | Tiedote

FPA gör vissa ändringar i fråga om de terapitjänster som ordnas inom ramen för krävande medicinsk rehabilitering och upphandlingen av dem. Syftet är att främja tillgången till terapi, att göra det lättare för serviceproducenterna att delta i upphandlingen och att göra tillhandahållandet av terapitjänster mer flexibelt under avtalsperioden. Ändringarna träder i kraft när de nuvarande avtalsperioderna upphör.