Tekoälyn käyttöön yhteiset toimintatavat kiinteistö- ja rakennusalalla

Rakennustietosäätiö RTS ja A-Insinöörit kokoavat yhteistyössä tekoälyn eettisen pelikirjan kiinteistö- ja rakennusalalle. Päivittyvän pelikirjan tarkoituksena on tukea rakennetun ympäristön toimijoita tekoälyn hyödyntämisessä, ja edistää kestäviä uusia teknologioita rakennusalalla.

Juho L / Rakennustieto

Tekoälyä käytetään kiinteistö- ja rakennusalalla kiihtyvällä tahdilla. Tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen liittyy myös rakennusalalla kysymyksiä, jotka vaativat kirkastamista. A-Insinöörit ja Rakennustietosäätiö RTS laativat alalle yhteisen eettisen pelikirjan, joka tarkoituksena on edistää kestävää, pitkäjäteistä tekoälypohjaisten teknologioiden kehitystä liiketoiminnoissa.

– Nopeasti kehittyneelle tekoälylle löytyy innostavia käyttökohteita lähes loputtomasti. Samalla sen kestävään hyödyntämiseen on jäänyt selkeitä aukkoja, jotka liittyvät esimerkiksi tiedon oikeellisuuden ja jäljitettävyyden varmistamiseen. Pelikirjan tarkoituksena on tarjota alan toimijoille eettisen toiminnan tietopaketti, jotta jokaisen ei tarvitse ratkaista perustavanlaatuisia kysymyksiä itse. Toimintatapojen jakaminen hyödyttää niin meitä suunnittelijoita ja konsultteja kuin rakennuttajia, rakentajia ja koko KIRA-alaa, A-Insinöörien innovaatiojohtaja Pieti Marjavaara toteaa.

– Kiinteistö- ja rakentamisala on vahvassa tekoälyn imussa ja useampi organisaatio pohtii perusasioita, kuten mihin tekoälyä voi käyttää, miten datamme säilyy ja miten tekoälyn käytöstä kerrotaan asiakkaille. Edelläkävijäasema markkinoilla edellyttää eettisten kysymysten pohtimista ja ratkaisemista. Minusta on upeaa, että olemme luomassa tätä perustaa alalle. Lienemme ensimmäinen toimiala, joka tekee alalle yhteisen pelikirjan, ja matkahan on vasta alkanut, Rakennustietosäätiön tutkimusjohtaja Tommi Arola täydentää.

Pelikirjan tavoitteena on auttaa ja nopeuttaa alan toimijoita hyödyntämään tekoälyä toiminnassaan vastuullisesti ja pitkäjänteisesti, ja ottamaan edelläkävijän otetta markkinoista. Pelikirjan toivotaan hyödyttävän myös oppilaitoksia tekoälyn eettisten periaatteiden kouluttamisessa rakennetun ympäristön ja tietotekniikan opiskelijoille.

Pelikirjan ensimmäinen versio valmistuu vuodenvaihteessa. Siinä keskitytään erityisesti tekoälyn eettiseen käyttämiseen kiinteistöjen ja rakentamisen suunnittelussa ja konsultoinnissa, rakennuttamisessa sekä rakennushankkeiden johtamisessa. Tarkoituksena on, että pelikirja täydentyy ajankohtaisilla sisällöillä säännönmukaisesti myös ensijulkaisun jälkeen.

Pelikirjahanketta rahoittavat suunnittelu- ja konsultointialan yritysten toimialajärjestö SKOL ry, RIL-säätiö sekä Rakennustietosäätiö ja A-Insinöörit.

Tietoja julkaisijasta

Rakennustietosäätiö RTS sr on yleishyödyllinen ja riippumaton suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan vaikuttaja. Säätiö edistää kestävää ja laadukasta rakennettua ympäristöä, joka tukee ihmisten hyvinvointia. Säätiö toteuttaa yhdessä verkostojensa kanssa tutkimus- ja kehityshankkeita, edistää alan innovatiivisia toimintamalleja ja kiihdyttää käytännön ja tutkimuksen välistä yhteistyötä.

Rakennustietosäätiö RTS on osa RTS-konsernia, johon kuuluvat säätiön omistamat Rakennustieto Oy, Rakennustietomalli Oy ja ET InfoKeskuse AS.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Rakennustietosäätiö RTS sr

Rakennustietopalkinto 2024 kiertotalouden ja kestävän rakentamisen edistämisestä29.8.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Rakennustietopalkinto myönnetään joka kolmas vuosi yksityiselle henkilölle, ryhmälle tai organisaatiolle, joka on tuottanut korkeatasoista tietoa alalle ja siten edistänyt hyvää kaavoitus-, rakennus- tai kiinteistönpitotapaa. Tänä vuonna Rakennustietosäätiö myöntää palkinnon Green Building Council Finland ry:lle työstä kiertotalouden ja kestävän rakentamisen tiedon edistäjänä.

Pietilä-palkinto arkkitehtiryhmälle, jotka ratkaisuillaan luovat uuden ajan arkkitehtuuria6.10.2023 14:15:00 EEST | Tiedote

Pietilä-palkinto myönnetään joko kolmas vuosi tunnustuksena merkittävästä työstä arkkitehtuurin uudistamiseksi. Palkinto myönnetään nuorelle arkkitehdille tai arkkitehtiryhmälle. Pietilä-palkinto päätettiin tänä vuonna antaa suunnittelevalle arkkitehtiryhmälle, joka vie käytäntöön monipuolisesti uusia ja kestäviä ratkaisuja estetiikasta tinkimättä.