GRK on valittu mukaan Rail Baltican rakentamiseen, voitti yhteistyökumppaninsa kanssa vajaan 60 milj. euron arvoisen sopimuksen
GRK on voittanut merkittävän ratahankkeen Virossa. Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n virolaisen tytäryhtiön sekä Merko Ehitus Eestin toteuttamaan ratainfraa Sakun ja Harjumaan rajan sekä Raplamaan välillä. Hankkeen arvo on noin 59,9 miljoonaa euroa. Rail Balticaa on kutsuttu yhdeksi Euroopan mittavimmaksi infrahankkeeksi.
Rail Baltica -hankkeen aikana Virosta rakennetaan uusi, noin 870 kilometrin pituinen ratayhteys Puolaan saakka. Virossa Rail Baltican rata tulee olemaan noin 213 kilometrin pituinen. Rata kulkee Tallinnasta Pärnun, Riian ja Panevėžysin kautta Puolaan.
Rail Baltica -projektin rakennustyöt on jaettu useaan eri projektiin, joita tehdään samaan aikaan. Virossa tilaajana toimiva Rail Baltic Estonia on kilpailuttanut osan ratapenkereen rakennnusprojekteista vuoden 2024 kesällä. Rail Baltic Estonia allekirjoitti Harjumaan rataosuutta koskevan sopimuksen GRK:n ja Merko Ehitus Eestin kanssa 26.8.2024.
GRK rakentaa yhteistyökumppaninsa kanssa noin 10,5 kilometrin matkalta ratapengertä, mutta hankkeeseen kuuluu myös muita osia, kuten meluesteet, kolme rautatiesiltaa, vihersilta, jalankulkutunneli ja radan läheisyyteen tehtävät kulku- ja kunnossapitotiet. GRK:n osuus urakasta on 49 %, eli 29,4 miljoonaa euroa.
”Tämä on historiallinen projekti, johon pääsemme tuomaan monipuolisen osaamisemme. GRK ja Merko toteuttavat hankkeen aikana Sakun ja Harjumaan rajan välillä päällys-, alus- ja pohjarakenteet ja rataan liittyvät rakenteet”, GRK:n toimitusjohtaja Juha Toimela sanoo.
”Tämä on GRK Eestille yksi sen merkittävimmistä infrahankkeista. Harjumaan neljännen päälinjan suunnitteluvaihe alkaa syyskuussa 2024 ja päättyy helmikuussa 2025, ja rakennustyöt alkavat maaliskuussa 2025 kestäen elokuuhun 2027 saakka. Tämä tuo merkittävän lisän yhtiömme tilauskantaan”, GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Tiit Roben sanoo.
Virosta Puolaan nopeasti raiteita pitkin
Virossa on meneillään lukuisia infraprojekteja ratapuolella. Kun uutta Rail Balticaa rakennetaan, se vaikuttaa myös muihin tulevan radan yhteydessä oleviin liikennejärjestelyihin sekä nykyisiin ja tuleviin asema-alueisiin.
GRK on mukana useassa Rail Balticaan liittyvässä projektissa. Huhtikuussa 2023 Rail Baltic Estonia valitsi GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä matkustajaterminaalia varten.
Parhaillaan GRK on toteuttaa merkittävää liikennehanketta, jossa Tallinnan lähistöllä sijaitsevaan Kangruun rakennetaan monitasoliittymä sekä useita Rail Baltican junaratoja ylittäviä siltoja.
Lisätietoja aiheesta:
- Lähteenä käytetty Rail Baltican antamaa informaatiota: https://info.railbaltica.org/en/in-brief
- Rail Baltica on täysin uusi, nopea kaksiraiteinen sähköistetty ja ERTMS:llä varustettu rata, joka on tarkoitettu sekä henkilö- että tavaraliikenteelle.
- Suurin Baltian alueen infrastruktuurihanke viimeisen 100 vuoden aikana
- 10 vuoden rakennusaika
- Ympäristöystävällinen – toimii sähköllä
- Max. nopeus: 249 km/h (matkustajaliikenne), 120 km/h (rahti)
- Yli 5 miljardin euron investointi alueelle
- Rahoittaja EU (CEF), Viro, Latvia, Liettua
- Uusi rata suunnitellaan 1 435 mm:n raideleveydellä, mikä vastaa raideleveyttä muualla Euroopassa. Esimerkiksi Suomessa on käytössä leveämpi raideleveys.
Merko Ehitus
AS Merko Ehitus (group.merko.ee) -konserni toimii rakennusalalla ja kiinteistökehityksessä. Merkolla on toimintaa Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Vuoden 2023 lopussa konsernin palveluksessa oli 635 henkilöä ja vuoden 2023 liikevaihto oli 466 miljoonaa euroa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiTiit RobenToimitusjohtajaGRK Eesti AS
Puh:+372 5680 5407tiit.roben@grk.eeGRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu Helsingissä sijaitsevan eteläisen postipuiston uuden asuinalueen esirakentajaksi, urakan arvo noin 42 milj.euroa15.10.2024 09:37:19 EEST | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsingin uuden asuinalueen maanrakennusurakkaa. Eteläisen Postipuiston urakkaan kuuluvat alueen katurakenteet, siltatöitä, kunnallistekniikka, pohjanvahvistukset, maankaivuut sekä kaatopaikan massanvaihto. Urakan arvo on noin 42 miljoonaa euroa. Tilaajana on Helsingin kaupunki.
GRK alkaa rakentaa merkittävää kaupunkikohdetta, Jätkäsaarenkannaksen siltaa Helsingissä4.10.2024 09:18:18 EEST | Tiedote
GRK on valittu rakentamaan Helsingin Jätkäsaareen uutta Jätkäsaarenkannaksen siltaa. Hankkeessa puretaan nykyinen Jätkäsaarenkannaksen silta ja tilalle rakennetaan uusi teräsputkisiltapari sekä rantamuurirakenne. Projektinjohtourakan arvo on noin 17 miljoonaa euroa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunki.
Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen5.9.2024 08:31:00 EEST | Tiedote
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki.
Ravinteet talteen ja kiertoon Lohjan Munkkaan tutkimus- ja kehityshankkeessa14.5.2024 11:12:14 EEST | Tiedote
GRK, Rosk’n Roll, Kiertoravinne ja Redono ovat aloittaneet yhdessä hankkeen, jonka päätavoitteena on luoda Lohjan Munkkaan jätekeskukseen erilaisten biomateriaalien kiertotalouden ekosysteemi. Yritykset testaavat muun muassa, miten biohiili soveltuu eri käyttötarkoituksiin jätevesien puhdistamisesta sienten viljelyyn ja peltojen maanparannukseen.
GRK rakentaa uuden sillan Tornionjoen yli - urakan arvo on noin 12 miljoonaa euroa8.5.2024 10:47:15 EEST | Tiedote
GRK:n Ruotsin maayhtiö GRK Sverige AB on voittanut uuden siltaprojektin. Trafikverket on valinnut GRK:n pääurakoitsijaksi projektiin, jossa Tornionjoen yli rakennetaan kokonaan uusi silta Pajalan kunnassa. Urakan arvo on noin 138 miljoonaa Ruotsin kruunua, eli noin 12 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme