Tillämpningen av fördraget mellan Finland och Estland framskrider – finländare som är bosatta i Estland uppmuntras att kontrollera sina adressuppgifter
Finland och Estland har undertecknat ett fördrag enligt vilket adressuppgifterna för finländska medborgare som bor i och flyttar till Estland kommer att fås till Finlands befolkningsdatasystem direkt från de estniska myndigheterna. Målet är att anmälan av adressuppgifter mellan staterna inleds i slutet av 2025 när de nödvändiga tekniska lösningarna har färdigställts i båda länderna.
Finland och Estland har den 21 september 2022 undertecknat ett fördrag enligt vilket adressuppgifterna för finländska medborgare som bor i och flyttar till Estland kommer att fås till Finlands befolkningsdatasystem direkt från de estniska myndigheterna. I och med avtalet kan personer som flyttar mellan Finland och Estland i fortsättningen bo stadigvarande, dvs. ha en adress endast i en stat åt gången. Motsvarande avtal har varit i kraft mellan Finland och de övriga nordiska länderna sedan 1060-talet.
Målet är att anmälan av adressuppgifter mellan staterna inleds i slutet av 2025 när de nödvändiga tekniska lösningarna har färdigställts i båda länderna.
Uppdateringen av boendeuppgifterna gäller tusentals finländare
Som en del av beredningen av informationsutbytet har Estlands och Finlands befolkningsregistermyndigheter utifrån båda ländernas uppgifter utrett hur många personer som har en adress i båda länderna. Utifrån jämförelsen av uppgifterna har man konstaterat att cirka 5 000 finska medborgare har en stadigvarande adress registrerad i både Finland och Estland.
Som en del av verkställandet av fördraget kommer befolkningsregistermyndigheterna i ett senare skede att kontakta alla de personer som är registrerade som stadigvarande bosatta i både Finland och Estland för att avgöra i vilket land de är stadigvarande bosatta och deras adress. Detta kommer enligt en preliminär uppskattning att ske hösten 2025.
"De flesta av de personer som berörs av ändringen i befolkningsdatasystemet har endast registrerat bostadsorten i ett land. Det finns också personer som är registrerade som stadigvarande bosatta i både Finland och Estland, och dessa anteckningar kommer att kontrolleras och korrigeras", berättar Enel Pungas, chef för befolkningsdataärenden vid Estlands inrikesministerium.
Både finska medborgare som bor i Estland och estniska medborgare som flyttat tillbaka från Finland till Estland bör kontrollera att deras uppgifter om bostadsort är korrekta och aktuella i Finlands befolkningsdatasystem redan innan myndighetsåtgärder vidtas. Vid behov ska de personer vars adressuppgifter inte är aktuella göra en anmälan om att de flyttar utomlands till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
I Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbtjänst finns anvisningar för kontroll och uppdatering av adressuppgifter. Dessa anvisningar är avsedda för finländska medborgare bosatta i Estland. De estniska myndigheterna kommer separat att kontakta estniska medborgare bosatta i Finland med anvisningar för kontroll och uppdatering av adressuppgifter.
Om man inte gör en anmälan om att man flyttar utomlands, kommer personen i ett senare skede att antecknas som utflyttad från Finland i enlighet med den information som fås från Estland.
Förutom uppgifterna om flytt från ett land till ett annat kommer det också att ske utbyte av uppgifter om dödsfall mellan länderna. Med utbyte av uppgifter om dödsfall avses att Finland får uppgifter av Estland om avlidna finska medborgare. Enligt avtalet inleds det kontinuerliga utbytet av uppgifter om dödsfall senast den 1 maj 2025.
Uppgifter om estniska medborgare har överförts från Finland till Estland sedan år 2005
Estlands och Finlands samarbete inom området för befolkningsregisterföring inleddes redan i början av 1990-talet. Det regelbundna informationsutbytet började år 2005, då uppgifter om ändringar av adresser, namn och civilstånd för estniska medborgare bosatta i Finland började lämnas ut från Finlands befolkningsdatasystem för att hålla Estlands befolkningsregister uppdaterat. I och med det kommande verkställandet av det nya fördraget blir informationsgången ömsesidig. Finland har haft motsvarande ömsesidiga arrangemang med de övriga nordiska länderna sedan slutet av 1960-talet.
"I det första skedet av informationsutbytet under år 2025 kommer vi att få uppgifter från Estland om de finska medborgare som flyttat dit och bor där. Informationsutbytet kommer inledningsvis att röra sig om flyttning mellan länderna och uppgifter om medborgare som bor i det andra landet. Det är dock möjligt och avsikten är att senare utvidga detta för att även omfatta andra uppgifter. I framtiden kan till exempel ändringar i namn och civilstånd samt uppgifter om barns födelse överföras automatiskt mellan länderna", berättar avdelningschef Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Nyckelord
Kontakter
Timo SalovaaraÖverdirektör, Avdelningen TjänsterDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 303timo.salovaara@dvv.fiBilder
Länkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum