Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa
S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.
Joissakin osuuskaupoissa Bonus otettiin käyttöön jo 1980-luvun puolella, ja vuonna 1994 järjestelmä laajeni koko Suomeen.
”Myös 30 vuotta sitten Suomessa elettiin taloudellisesti haastavia aikoja, ja S-ryhmässä oli käynnissä suuri rakennemuutos kaupparyhmän suunnan kääntämiseksi. Osuuskaupan ydintehtävä on aina ollut sama: asiakasomistajien arjen helpottaminen. Perusajatus on, että omistajat käyttävät omistamansa yrityksen palveluita – mitä enemmän he niitä käyttävät, sitä enemmän he hyötyvät. Tähän osuustoiminnan perusajatukseen pohjaa myös Bonus, jota maksetaan asiakasomistajalle ostojen määrän perusteella kuukausittain Omistajan tilipäivänä”, sanoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook.
Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi suurempi summa kuin 30 vuotta sitten koko vuoden aikana
Asiakasomistajien määrän tasainen kasvu sekä maksettujen bonusten moninkertaistuminen kertovat omaa tarinaansa vihreän kortin suosiosta. S-ryhmän asiakasomistajien määrä on viisinkertaistunut 30 vuodessa 2,6 miljoonaan. Kun myös asiakasomistajatalouksiin kuuluvat henkilöt lasketaan mukaan, S-Etukortti löytyy yhteensä neljän miljoonan suomalaisen lompakosta tai puhelimesta.
Vuonna 1994 Bonusta maksettiin asiakasomistajille reilut 28 miljoonaa euroa. Tätä nykyä tuo summa ylittyy joka kuukausi. Tähänastinen ennätys tehtiin tammikuussa 2024, jolloin asiakasomistajien pankkitileille maksettiin yli 50 miljoonaa euroa.
Viime vuonna Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja (maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko) kertyi yhteensä yli puoli miljardia euroa. Kaikkiaan asiakasomistajille on maksettu 30 vuoden aikana yli 8 miljardia. Nykyisellä asiakasomistajamäärällä jaettuna tämä tarkoittaa 3000 euroa asiakasomistajaa kohti.
Asiakastyytyväisyys huipputasolla
SOK:n asiakkuusjohtaja Heini Dahlström uskoo, että S-ryhmän etuohjelman menestyksen taustalla on uskollisuus hyväksi havaitulle konseptille, ripauksella maltillisia uudistuksia.
”Viime vuonna toteutimme mielikuvauudistuksen, kun lanseerasimme Omistajan tilipäivä -konseptin eli uuden tavan puhua asiakasomistajuudesta erityisesti nuoremmalle kohderyhmälle. Viime aikoina on panostettu myös mobiilibonustelun kehittämiseen, josta tuoreimpana esimerkkinä huhtikuussa Applen Lompakkoon tuotu S-Etukortti”, Dahlström toteaa.
S-Etukortti nousi viime vuonna Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa arvostetuimmaksi kanta-asiakasohjelmaksi ja oli kokonaislistalla kuudennella sijalla. Kuluttajien suositteluhalukkuutta mittaava asiakastyytyväisyyden mittari NPS* on noussut tänä vuonna ennätyskorkealle tasolle (74).
”Uskomme, että yksi syy asiakastyytyväisyyden kasvuun on juuri mahdollisuus mobiilibonusteluun, sillä tämä mainittiin useissa avoimissa vastauksissa. Toisaalta hyvissä arvosanoissa näkyy myös se, että asiakkaat pitävät S-ryhmän ja S-Pankin palveluita vetovoimaisina”, Dahlström pohtii.
*NPS on lyhenne sanoista “Net Promoter Score”. Kyseessä on suositteluhalukkuudesta kertova asiakastyytyväisyyden mittari, joka tiivistetysti vastaa kysymykseen: “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävillesi, tuttavillesi tai muille?”. NPS-tutkimuksessa asiakkaat antavat arvosanan väliltä 0–10, joista vain 9 ja 10 lasketaan hyviksi arvosanoiksi. NPS syntyy kaavalla (suosittelijoiden määrä - arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Nyrkkisääntönä voi pitää, että yli 50 NPS-pistettä on hyvä tulos, ja yli 70 jo todella harvinainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini Dahlström
asiakkuusjohtaja, SOK
heini.dahlstrom@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia10.1.2025 08:06:05 EET | Tiedote
Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.
Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.
S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.
S-ryhmän ja Vegaanihaasteen yhteistyö laajenee – mukana nyt kaikki S-ruokakaupat2.1.2025 07:35:00 EET | Tiedote
Tammikuussa järjestettävä kaikille avoin ja maksuton Vegaanihaaste kannustaa kokeilemaan kasviperäistä ruokaa kuukauden ajan. S-ryhmä tekee tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa, kun yhteistyö laajenee kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).
S-ryhmältä tuntuva hintojen lasku – nyt putoaa yli 600 tuotteen hinta30.12.2024 08:00:19 EET | Tiedote
S-ryhmä teki tänään 30.12. tuntuvan hintojen alennuksen. Hintojen lasku koskee kaikkia Xtra-tuotemerkin päivittäistavaratuotteita sekä lähes kahtasataa merkkituotetta. Xtra-tuotteiden hinnat laskivat kaikissa myymälöissä ympäri Suomen ja ruoan verkkokaupassa. Merkkituotteiden hinnat laskivat Prismoissa, S-marketeissa ja verkkokaupassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme