SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa

Jaa

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan.
S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan. Eetu Ahanen

Joissakin osuuskaupoissa Bonus otettiin käyttöön jo 1980-luvun puolella, ja vuonna 1994 järjestelmä laajeni koko Suomeen. 

”Myös 30 vuotta sitten Suomessa elettiin taloudellisesti haastavia aikoja, ja S-ryhmässä oli käynnissä suuri rakennemuutos kaupparyhmän suunnan kääntämiseksi. Osuuskaupan ydintehtävä on aina ollut sama: asiakasomistajien arjen helpottaminen. Perusajatus on, että omistajat käyttävät omistamansa yrityksen palveluita – mitä enemmän he niitä käyttävät, sitä enemmän he hyötyvät. Tähän osuustoiminnan perusajatukseen pohjaa myös Bonus, jota maksetaan asiakasomistajalle ostojen määrän perusteella kuukausittain Omistajan tilipäivänä”, sanoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook

Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi suurempi summa kuin 30 vuotta sitten koko vuoden aikana 

Asiakasomistajien määrän tasainen kasvu sekä maksettujen bonusten moninkertaistuminen kertovat omaa tarinaansa vihreän kortin suosiosta. S-ryhmän asiakasomistajien määrä on viisinkertaistunut 30 vuodessa 2,6 miljoonaan. Kun myös asiakasomistajatalouksiin kuuluvat henkilöt lasketaan mukaan, S-Etukortti löytyy yhteensä neljän miljoonan suomalaisen lompakosta tai puhelimesta.  

Vuonna 1994 Bonusta maksettiin asiakasomistajille reilut 28 miljoonaa euroa. Tätä nykyä tuo summa ylittyy joka kuukausi. Tähänastinen ennätys tehtiin tammikuussa 2024, jolloin asiakasomistajien pankkitileille maksettiin yli 50 miljoonaa euroa.  

Viime vuonna Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja (maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko) kertyi yhteensä yli puoli miljardia euroa. Kaikkiaan asiakasomistajille on maksettu 30 vuoden aikana yli 8 miljardia. Nykyisellä asiakasomistajamäärällä jaettuna tämä tarkoittaa 3000 euroa asiakasomistajaa kohti. 

S-ryhm%E4n%20maksamien%20bonusten%20m%E4%E4r%E4%201994-2023

Asiakastyytyväisyys huipputasolla 

SOK:n asiakkuusjohtaja Heini Dahlström uskoo, että S-ryhmän etuohjelman menestyksen taustalla on uskollisuus hyväksi havaitulle konseptille, ripauksella maltillisia uudistuksia.  

”Viime vuonna toteutimme mielikuvauudistuksen, kun lanseerasimme Omistajan tilipäivä -konseptin eli uuden tavan puhua asiakasomistajuudesta erityisesti nuoremmalle kohderyhmälle. Viime aikoina on panostettu myös mobiilibonustelun kehittämiseen, josta tuoreimpana esimerkkinä huhtikuussa Applen Lompakkoon tuotu S-Etukortti”, Dahlström toteaa. 

S-Etukortti nousi viime vuonna Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa arvostetuimmaksi kanta-asiakasohjelmaksi ja oli kokonaislistalla kuudennella sijalla. Kuluttajien suositteluhalukkuutta mittaava asiakastyytyväisyyden mittari NPS* on noussut tänä vuonna ennätyskorkealle tasolle (74). 

”Uskomme, että yksi syy asiakastyytyväisyyden kasvuun on juuri mahdollisuus mobiilibonusteluun, sillä tämä mainittiin useissa avoimissa vastauksissa. Toisaalta hyvissä arvosanoissa näkyy myös se, että asiakkaat pitävät S-ryhmän ja S-Pankin palveluita vetovoimaisina”, Dahlström pohtii. 

S-ryhm%E4n%20asiakasomistajien%20m%E4%E4r%E4n%20kehitys%201994-2023

*NPS on lyhenne sanoista “Net Promoter Score”. Kyseessä on suositteluhalukkuudesta kertova asiakastyytyväisyyden mittari, joka tiivistetysti vastaa kysymykseen: “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävillesi, tuttavillesi tai muille?”. NPS-tutkimuksessa asiakkaat antavat arvosanan väliltä 0–10, joista vain 9 ja 10 lasketaan hyviksi arvosanoiksi. NPS syntyy kaavalla (suosittelijoiden määrä - arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Nyrkkisääntönä voi pitää, että yli 50 NPS-pistettä on hyvä tulos, ja yli 70 jo todella harvinainen.   

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Heini Dahlström
asiakkuusjohtaja, SOK
heini.dahlstrom@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

S-ryhmän maksamien bonusten määrä 1994-2023
Lataa
S-ryhmän asiakasomistajien määrän kehitys 1994-2023
Lataa
S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan.
S-ryhmän Bonusta on maksettu valtakunnallisesti jo 30 vuoden ajan.
Eetu Ahanen
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Marketmuodin suosio laajenee – Prisma lanseeraa täysin uuden nuorille aikuisille suunnatun vaatemalliston19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomen suosituimmaksi muotikaupaksi tuoreimmassa Kaupan Liiton tutkimuksessa jälleen todettu Prisma vahvistaa pukeutumisen sekä omien vaatemerkkien valikoimaansa. Prisma-myymälöihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan saapuu 19. elokuuta alkaen myyntiin uusi WKLY.-vaatemallisto, joka puhuttelee myös marketmuodin kasvavaa nuorta asiakaskuntaa. Mallisto pitää sisällään miesten ja naisten sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja. Mallisto tulee myyntiin Suomen ja Viron Prismoissa, verkkokaupassa sekä suurimmissa S-marketeissa.

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye