Lidl saavutti muovinvähennystavoitteensa etuajassa – pakkausmuovia vähennetty yli 30 %
Lidl on päässyt etuajassa tavoitteeseensa vähentää muovia omien merkkien tuotepakkauksista 30 prosenttia. Muovia on vähennetty muun muassa kesän grillimakkarapakkauksia ohentamalla. Muovin vähentämisen lisäksi Lidl lisää kierrätysmateriaalien käyttöä omien tuotemerkkien pakkauksissa ja pyrkii myös tekemään niistä mahdollisimman kierrätettäviä.
Lidl jatkaa työtään pakkausmuovin vähentämiseksi. Osana kansainvälistä REset Plastic -muovistrategiaa Lidlissä on tavoiteltu 30 prosentin vähennystä omien tuotemerkkien pakkauksissa, ja Suomessa tavoite saavutettiin etuajassa. Alkuperäinen tavoite oli vähentää pakkauksien muoveja 30 prosentilla vuoden 2025 loppuun mennessä, mutta tavoite on saavutettu jo nyt – yli vuoden etuajassa alkuperäisestä.
Kauppaketju on myös menossa hyvää vauhtia kohti toista muovitavoitettaan korvata 25 prosenttia omien merkkien tuotepakkauksien materiaaleista kierrätysmateriaaleilla vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä kierrätysmateriaalin osuus Lidlin omien tuotemerkkien muovipakkauksista on 22 prosenttia.
− Muovipakkaukset ovat olleet paljon uutisissa ja ilokseni voin kertoa, että meillä tehdään jatkuvasti paljon hyvää työtä niiden kehittämisessä. 30 prosenttia vähemmän muovia on merkittävä määrä, mutta emme aio lopettaa tähän. Kaupalla on tiettyjä keinoja vähentää muovia ja pyrimme hyödyntämään näistä kaikkia mahdollisia, kertoo Lidlin valikoiman vastuulllisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Muovi on keveytensä, kestävyytensä ja monikäyttöisyytensä ansiosta kätevä pakkausmateriaali. Sillä on kuitenkin myös haasteensa, sillä sen tuotanto ei ole kestävää ja sitä kierrätetään liian vähän. Luontoon päätyvä muovijäte aiheuttaa haittoja niin ympäristölle, eläimille kuin ihmisillekin. Schwarz-konsernin kansainvälisen muovistrategian myötä Lidlissä vaikutetaan muovin käyttöön paitsi vähentämisen ja pakkaussuunnittelun, myös kierrätyksen, luonnosta poistamisen sekä tutkimuksen ja kehityksen kautta.
− Muovia ei saa ajatella pelkästään pahiksena, sillä se muun muassa suojaa ruokaa pilaantumiselta. Sitä tulee kuitenkin käyttää fiksusti, ja kauppana voimme helpottaa asiakkaiden arkea tekemällä esimerkiksi muovin kierrättämisestä mahdollisimman vaivatonta, sanoo Kvissberg.
Lidlissä ohennetaan pakkauskalvoja ja lisätään kierrätysmuovin määrää
Kaupoilla on käytössään tietty keinovalikoima muovin vähentämiseen. Lidlissä muovia on aktiivisesti vähennetty esimerkiksi poistamalla maitotölkkien muovikorkit, pienentämällä pesuainepulloja ja pähkinäpusseja sisällön määrästä tinkimättä sekä vaihtamalla jauhelihapakkausten rasioita vakuumi- ja flowpack-pakkauksiin. Muovipakkausten kierrättämistä Lidlissä on helpotettu muun muassa vaihtamalla kaikki mustat tuorelihatuoterasiat kirkkaisiin.
Uusimpana toimenpiteenä on ohennettu kesän suosikkituotteiden eli grillimakkaroiden pakkauksien kalvoja, minkä myötä vuodessa säästyy yli 800 kiloa muovia. Lisäksi osaan jauhelihapakkauksista on lisätty mäntyöljypohjaista muovia jopa 60 % pakkauksen kokonaismäärästä. Näin pakkauskehityksessä pystytään hyödyntämään myös teollisuuden sivuvirtaa, kun siitä valmistettua muovia käytetään fossiiliseen raaka-aineeseen perustuvan muovin tilalla. Tämä laskee merkittävästi pakkauksen hiilidioksidipäästöjä.
− Tuotteen kokonaispäästöissä suurin vaikutus on tietysti sillä, mitä pakkaus sisältää. Vähentämällä muovia juuri sellaisissa pakkauksissa, joita kulutetaan Suomessa paljon, voimme kuitenkin saada aikaan merkittäviä vaikutuksia. Teemme jatkuvasti töitä paikantaaksemme tällaiset tuotteet ja yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa kehitämme erilaisia ja uudenlaisia ratkaisuja tuotteiden pakkaamiseen. Aihe on tärkeä myös asiakkaille: suomalaiset kuluttajat pitävät muovin vähentämistä ja ympäristöystävällisten pakkausten kehittämistä kaupan tärkeimpinä vastuulllisuustekoina, sanoo Kvissberg.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Moni suomalainen aikoo viilata ruokavaliotaan vuonna 2025 – ravitsemussuositukset näkyvät30.12.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia sekä niiden muuttamista vuodelle 2025.* Ikäryhmistä vähiten punaista lihaa ja eniten kalaa syövät iäkkäät. Kasvisruoissa ei ole ikävaihtelua, mutta vegaaniruokia nuoret syövät eniten. 29 % aikoo lisätä ensi vuonna kasviproteiinien syöntiä, 26 % vähentää punaisen lihan syöntiä ja 23 % leikkeleiden syöntiä. Suurin motivaattori muuttaa ruokatottumuksia on terveellisyys.
Lidl pidentää myymälöiden aukioloja joulun alla – joulupäivänä työntekijät ovat vapaalla19.12.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Lidl-myymälöissä on pääsääntöisesti laajennetut aukioloajat sunnuntaina 22.12. ja maanantaina 23.12. Kaikki Lidlit ovat auki jouluaattona 24.12. klo 16 asti. Joulupäivänä 25.12. Lidlit ovat kiinni ja työntekijät pääsevät nauttimaan vapaasta. Tapaninpäivänä 26.12. myymälät ovat pääosin auki sunnuntain aukioloaikojen mukaan.
Lidl selvitti joulun inhokit ja suosikit – yksi makeinen jakaa mielipiteet18.12.2024 07:31:48 EET | Tiedote
Lidl tutki suomalaisten suosikkeja ja inhokkeja jouluherkuissa ja -lahjoissa. Ehdottomasti suosituin herkku oli kotona tehty joulutorttu, kun taas inhotuin herkku oli liköörikonvehti. Vihreä kuula jakoi mielipiteitä, sillä se oli top5-listalla niin inhokeissa kuin suosikeissakin. Lahjapuolella raha kiinnostaa, mutta koriste-esineitä ei toivota pukinkonttiin.
Uusi Lidl avataan Vantaan Jokiniemessä17.12.2024 16:26:28 EET | Tiedote
Lidl avaa uuden myymälän Vantaalle Jokiniemeen. Myymälä on Vantaan kymmenes ja koko maan 206:s. Odotetun myymälän avajaisia vietetään 19.12.2024 klo 7 alkaen.
Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää16.12.2024 09:55:04 EET | Tiedote
Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme