Lidl saavutti muovinvähennystavoitteensa etuajassa – pakkausmuovia vähennetty yli 30 %

Lidl on päässyt etuajassa tavoitteeseensa vähentää muovia omien merkkien tuotepakkauksista 30 prosenttia. Muovia on vähennetty muun muassa kesän grillimakkarapakkauksia ohentamalla. Muovin vähentämisen lisäksi Lidl lisää kierrätysmateriaalien käyttöä omien tuotemerkkien pakkauksissa ja pyrkii myös tekemään niistä mahdollisimman kierrätettäviä.

Lidl jatkaa työtään pakkausmuovin vähentämiseksi. Osana kansainvälistä REset Plastic -muovistrategiaa Lidlissä on tavoiteltu 30 prosentin vähennystä omien tuotemerkkien pakkauksissa, ja Suomessa tavoite saavutettiin etuajassa. Alkuperäinen tavoite oli vähentää pakkauksien muoveja 30 prosentilla vuoden 2025 loppuun mennessä, mutta tavoite on saavutettu jo nyt – yli vuoden etuajassa alkuperäisestä.

Kauppaketju on myös menossa hyvää vauhtia kohti toista muovitavoitettaan korvata 25 prosenttia omien merkkien tuotepakkauksien materiaaleista kierrätysmateriaaleilla vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä kierrätysmateriaalin osuus Lidlin omien tuotemerkkien muovipakkauksista on 22 prosenttia.

− Muovipakkaukset ovat olleet paljon uutisissa ja ilokseni voin kertoa, että meillä tehdään jatkuvasti paljon hyvää työtä niiden kehittämisessä. 30 prosenttia vähemmän muovia on merkittävä määrä, mutta emme aio lopettaa tähän. Kaupalla on tiettyjä keinoja vähentää muovia ja pyrimme hyödyntämään näistä kaikkia mahdollisia, kertoo Lidlin valikoiman vastuulllisuuspäällikkö Laura Kvissberg.

Muovi on keveytensä, kestävyytensä ja monikäyttöisyytensä ansiosta kätevä pakkausmateriaali. Sillä on kuitenkin myös haasteensa, sillä sen tuotanto ei ole kestävää ja sitä kierrätetään liian vähän. Luontoon päätyvä muovijäte aiheuttaa haittoja niin ympäristölle, eläimille kuin ihmisillekin. Schwarz-konsernin kansainvälisen muovistrategian myötä Lidlissä vaikutetaan muovin käyttöön paitsi vähentämisen ja pakkaussuunnittelun, myös kierrätyksen, luonnosta poistamisen sekä tutkimuksen ja kehityksen kautta.

− Muovia ei saa ajatella pelkästään pahiksena, sillä se muun muassa suojaa ruokaa pilaantumiselta. Sitä tulee kuitenkin käyttää fiksusti, ja kauppana voimme helpottaa asiakkaiden arkea tekemällä esimerkiksi muovin kierrättämisestä mahdollisimman vaivatonta, sanoo Kvissberg.

Lidlissä ohennetaan pakkauskalvoja ja lisätään kierrätysmuovin määrää

Kaupoilla on käytössään tietty keinovalikoima muovin vähentämiseen. Lidlissä muovia on aktiivisesti vähennetty esimerkiksi poistamalla maitotölkkien muovikorkit, pienentämällä pesuainepulloja ja pähkinäpusseja sisällön määrästä tinkimättä sekä vaihtamalla jauhelihapakkausten rasioita vakuumi- ja flowpack-pakkauksiin. Muovipakkausten kierrättämistä Lidlissä on helpotettu muun muassa vaihtamalla kaikki mustat tuorelihatuoterasiat kirkkaisiin.

Uusimpana toimenpiteenä on ohennettu kesän suosikkituotteiden eli grillimakkaroiden pakkauksien kalvoja, minkä myötä vuodessa säästyy yli 800 kiloa muovia. Lisäksi osaan jauhelihapakkauksista on lisätty mäntyöljypohjaista muovia jopa 60 % pakkauksen kokonaismäärästä. Näin pakkauskehityksessä pystytään hyödyntämään myös teollisuuden sivuvirtaa, kun siitä valmistettua muovia käytetään fossiiliseen raaka-aineeseen perustuvan muovin tilalla. Tämä laskee merkittävästi pakkauksen hiilidioksidipäästöjä.

− Tuotteen kokonaispäästöissä suurin vaikutus on tietysti sillä, mitä pakkaus sisältää. Vähentämällä muovia juuri sellaisissa pakkauksissa, joita kulutetaan Suomessa paljon, voimme kuitenkin saada aikaan merkittäviä vaikutuksia. Teemme jatkuvasti töitä paikantaaksemme tällaiset tuotteet ja yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa kehitämme erilaisia ja uudenlaisia ratkaisuja tuotteiden pakkaamiseen. Aihe on tärkeä myös asiakkaille: suomalaiset kuluttajat pitävät muovin vähentämistä ja ympäristöystävällisten pakkausten kehittämistä kaupan tärkeimpinä vastuulllisuustekoina, sanoo Kvissberg.

Tuusulan Hyrylän Lidlin avajaispäivä julki – lokakuussa pääsee jo ostoksille30.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Tuusulan Hyrylän kaupunginosassa on remontoitu uutta Lidl-myymälää vuoden 2024 alusta asti. Paikkakunnalle on toivottu toista Lidliä jo pitkään ja keskeisellä paikalla sijaitsevan myymälän avajaispäivää on jo paikkakunnalla ehditty arvuutella. Avajaispäiväksi on nyt vahvistunut torstai 3.10.2024. Pysäkkikujalla sijaitsevaan kiinteistöön remontoitavan myymälän rakennus- ja valmistelutyöt ovat edenneet aikataulussa, ja pian myymälässä päästään laittamaan hyllyjä paikalleen. Täytettä hyllyille on luvassa lähempänä avajaispäivää. − Myymäläkalusteet löytävät paikkansa kovaa vauhtia, ja päivä päivältä täällä alkaa näyttää yhä valmiimmalta. Koko tiimi odottaa innoissaan, että pääsemme palvelemaan sekä uusia asiakkaita että vanhoja tuttuja, sanoo myymäläpäällikkö Jasmin Rantanen.

Lidl poistaa vegehyllynsä – mikä on vaikutus vegetuotteiden myyntiin?26.8.2024 07:58:51 EEST | Tiedote

Lidl pistää vegetuotteita sisältävän hyllynsä uuteen uskoon. Kuudessa myymälässä käynnistetään pilotti, jossa testataan hyllysijoittelun vaikutusta vegetuotteiden myyntiin. Tavoitteena on, että vegetuotteet olisivat paremmin esillä isommille asiakasryhmille ja ne löytäisivät paremmin tiensä uusien asiakasryhmien ostoskoreihin. Pilotti toteutetaan kymmenen viikon ajan kuudessa myymälässä eri puolilla Suomea.