Drömmen blev verklighet – Snellman lanserar finsk lufttorkad skinka

Finländarna har länge kunnat njuta av lufttorkade skinkor, men utbudet i butiken har främst utgjorts av importerade produkter. Fast vem har sagt att lufttorkad skinka måste komma från Parma? Nu kommer den från Jakobstad.

Lufttorkad skinka tillverkas nu i Finland.

Snellman lyfter in den finska lufttorkade skinkan i en produktkategori, där ingen inhemsk aktör tidigare gjort stora satsningar – måhända för att den lufttorkade skinkan ses som en både svår och utmanande produkt inom branschen.

Drömmen vaknade egentligen till liv redan för över 20 år sedan, när Snellmans produktutvecklare Kim Finne spenderade flera månader i Spanien och kom i kontakt med hantverket att göra lufttorkad skinka i medelhavsmiljö. Produktion av lufttorkad skinka är djupt rotad i matkulturen i till exempel Spanien och Italien, tack vare klimatet. Det betyder samtidigt att mellaneuropéerna har ett stort försprång när det gäller både tradition och kunnande. Men bara för att något inte gjorts tidigare i Finland betyder det ingalunda att det inte går att göra. Med åren hade tanken fått mogna.

– Jag lämnade bland annat en saltad skinka på Norrskär i Korsholms skärgård i en jordkällare i början av 2010-talet bakom lås och bom och lät den ligga där i ett helt år. Jag hade inga illusioner om att den skulle bli perfekt, men jag smakade nog på den. Experimentet var lärorikt och sådde ett frö för vidare utveckling, minns Finne.

Genom åren sökte man inspiration och idéer utomlands. Målet var hela tiden att modigt gå in för att göra en egen och unik lufttorkad skinka. Redan själva produktionstiden för lufttorkad skinka har sina utmaningar. Resan från råvara till färdigt paket tar flera månader i anspråk och involverar en hel del väntande. Då är det kanske inte konstigt att den aktiva produktutvecklingen tog flera år i anspråk.

– Det har krävts oerhört mycket arbete för att komma i mål med det här projektet, men slutresultatet gör att det har varit mödan värt. Speciellt utvalda skinkor av vår inhemska lantgris ger oss en struktur som är mjuk, skivorna som är läckert tunna och en smak som är balanserad, konstaterar en belåten Kim Finne.

Parallellt med den lufttorkade skinkan lanserar Snellman också en kallrökt version. Den kallröks efter kryddningen för en balanserad och mjuk rökighet.

Skinkorna finns i utvalda matbutiker i hela Finland. De passar perfekt på tapas-tallriken eller den bästa, hemgjorda pizzan.

Nya produkter:

Finsk lufttorkad skinka 80 g
Finsk kallrökt skinka 80 g

Lufttorkad skinka tillverkas nu i Finland.
Kim Finne och Andreas Hagnäs från Snellmans produktutveckling
Den lufttorkade skinkan skivas tunt.

Andra språk