Tisdagskonsertserien övergår från WAM till Åbo musikfestspel – programmet publicerat

WAM:s tisdagskonsertserie flyttar i höst till Konstens hus, och Åbo musikfestspel tar över produktionen. Konsertserien, som är bekant för Åbopubliken och gratis, får nu namnet Auroraserien. Konsertserien är ytterligare ett nytt steg för åretruntverksamhet i Åbo musikfestspels regi.

TMJ 2024, Taiteen talo
TMJ 2024, Taiteen talo Oscar Jankes

I vår kom nyheten om att tisdagskonsertserien från Wäinö Aaltonens museum övergår till att produceras av Åbo musikfestspel i Konstens hus.

”För oss var det en självklarhet att något måste göras åt saken, en 30-årig tradition kan inte bara brytas abrupt”, kommenterar Liisa Ketomäki, VD för Åbo musikfestspel.

Under den kommande säsongen ordnas en konsert den andra tisdagen varje månad. ”Vi börjar med en konsert i månaden och ser om publiken hittar till den nya adressen. Vi hoppas och siktar på att i framtiden ordna konserter i tätare takt”, fortsätter Ketomäki.

Höstens konserter är kuraterade av tonsättaren Lauri Mäntysaari, som öppnar upp sina tankar och höstens konserter enligt följande:

”För ett par veckor sedan beundrade jag augustihimlen som fylldes av norrsken – aurora borealis på latin – och funderade på hur märkligt det är att en så livskraftig och imponerande kultur av konstskapande under århundradenas lopp slagit rot i denna nordiska avkrok av världen. Den kulturen har blomstrat i Åbo redan då Aurorasällskapet grundades på 1770-talet och fortsätter alltjämt att blomstra, till exempel i form av konsertserien som ända till i våras fungerade i Wäinö Aaltonens museum (WAM).

Det är en stor glädje och ära att vara med om att fortsätta den här konsertverksamheten, som är öppen för alla Åbobor och gratis. Från och med nu fortsätter den sitt liv i Konstens hus i form av Auroraseriens konserter, som ordnas månatligen. Under hösten 2024 ordnas fyra konserter, våren 2025 fem.

Den här hösten och hela konsertserien inleds tisdagen den 10.9 självfallet med Åbo Ensemble, som också under WAM-konserterna fungerade som ett slags ”husorkester”. Det bjuds på klassiker från tre olika århundraden, men inte i sina allra mest kända versioner: tonerna i Mozarts dubbelkonsert har i arrangemangets fördelats jämnt i hela ensemblen, och Sjostakovitjs stråkkvartett tolkas den här gången av blåsare. Endast en framtida klassiker, Kaija Saariahos Sept papillons hörs i originalsättning för solocello.

Andra tisdagen i oktober, 8.10, tar cello- och pianoduon Andreas Helling – Tuuli Lempa med sig lyssnarna till England. 1900-talstonsättarna Britten och Bridge får sällskap av Camden Reeves nya musik. Nya toner blir det också vid konserten 5.11 med pianotrion Puusaari–Rysä–Fräki, som framför Osmo Tapio Räihäläs verk Temptations. Andra tonsättare vid konserten är franska senromantikern Mélanie "Mel" Bonis och kroatiska Dora Pejacevic.

Höstsäsongen avslutas med valthornskvartetten 4th Line, som bjuder på ett intressant program kombinerande nytt och gammalt. Välkomna till Konstens hus!”

Konserternas pausservering sköts av Cafe Elephanten, som verkar i Konstens hus sedan tidigare. I samband med konserterna inleder Cafe Elephanten också det från WAM bekanta samarbetet med Kimmoke-armbandet. En konsertgäst med ikraftvarande Kimmoke-kort bjuds av staden på kaffe och bulle. Kaféet är öppet både före konserten och under pausen.

”Det är härligt att den populära konsertserien hittat en ny plats just i Konstens hus. Vi väntar redan på hösten och konserterna, och hoppas vi kan bjuda på en smakupplevelse vid sidan av konsertupplevelsen”, kommenterar Jasmin Kettunen, chef för restaurangverksamheten vid Otava-kahvilat, som också driver Cafe Elephanten.

Auroraseriens konserter i höst:

10.9. Åbo Ensemble – Einmal anders!

8.10. Tuuli Lempa & Andreas Helling – Engelsk musikafton

5.11. Puusaari-Rysä-Fräki Trio (obs. första tisdagen i månaden)

10.12. Valthornskvartetten 4th Line

Konserterna ordnas i Konstens hus huvudsal (andra våningen i fabriksbyggnaden) kl. 19. Det är alltid fritt inträde till konserterna. Ytterligare och aktuell information om konserterna finns på Åbo musikfestspels webbplats tmj.fi.

TMJ 2024, Taiteen talo
Oscar Jankes

Andra språk

Turku Music Festival joins new music centre as major partner – Strategic partnership of Turku City Theatre and Turku Music Festival announced28.8.2024 10:12:21 EEST | Press release

On 27 Aug 2024, the Turku Music Festival Foundation and the Turku City Theatre signed a letter of intent concerning strategic partnership at the Fuuga music centre to be inaugurated in 2026. The practical operations and administration of the music centre will be managed by the company running the City Theatre, Turun Kaupunginteatteri Oy.