Tutkimus selvitti suomalaisten kodinhuoltotaidot - nuorilla eniten opittavaa

Useimmat meistä osaavat kokata, imuroida ja pyyhkiä pölyt, mutta miten luonnistuvat kodin pienet, mutta tärkeät huoltotyöt? Asuntosäätiö selvitti, mitkä huoltotyöt ovat suomalaisten mielestä pakollisia osata ja kuinka hyvin ne osaamme. Tulosten mukaan asumisen alkutaipaleella olevilla nuorilla on eniten opeteltavaa – paitsi digilaitteiden asennuksessa.

Kuva: Shutterstock.

Omakotitalossa asuvalle kodin huoltotyöt ovat yleensä tuttuja, mutta myös muissa asumismuodoissa tulee vastaan kodin kunnon kannalta tärkeitä ylläpitotehtäviä. Moni ei välttämättä tiedä, mitä kaikkia huoltotöitä kerrostaloasuntokin vaatii pysyäkseen kunnossa.

”Suomalaiset tuntuvat pitävän tärkeänä sitä, että kotia osataan huoltaa myös ilman ulkopuolisten apua. Tutkimuksessamme näkyy, että useimmat selviävät hyvin myös harvemmin vastaan tulevista kodin pienistä huoltotöistä”, Asuntosäätiön viestintäjohtaja Johanna Otranen kertoo.

Hajulukot ja ilmanvaihdon suodattimet harvalla hallussa

Suomalaiset ovat varsin omatoimista kansaa. Yhdeksän kymmenestä on sitä mieltä, että jokaisen aikuisen on osattava vaihtaa lamppu ja sulattaa pakastin. Myös uunin puhdistus ja ikkunoiden pesu nousevat korkealle pakollisten taitojen listalla.

Yli neljä viidestä suomalaisesta kertoo nämä toimet myös osaavansa. Hankaluuksia aiheuttavat sen sijaan ilmastointilaitteen suodattimen vaihto ja lavuaarin viemärin hajulukon puhdistaminen: ensimmäisestä kertoo suoriutuvansa vain 42 prosenttia ja jälkimmäisestä 64 prosenttia suomalaisista.

Sen sijaan suhtaudumme armollisemmin teknisempiin taitoihin, kuten digilaitteiden asentamiseen ja ilmastoinnin suodattimen vaihtoon. Noin puolet meistä on sitä mieltä, että aikuinen selviää kyllä ilman kyseisiä taitoja.

Nuorilla kodin huoltotyöt vielä hakusessa

Sukupolvien välillä on eroja arkisten taitojen hallinnassa. Nuoret 18–30-vuotiaat ovat läpi linjan vanhempia ikäpolvia epävarmempia huoltotaidoistaan. Yhdessä askareessa nuorempi polvi on kuitenkin ylivoimainen. Kolme neljästä kertoo osaavansa asentaa digilaitteita, kun 55–69-vuotiaista tämän hallitsee vain joka toinen.

”Kodinhoito on elinikäistä oppimista: harva osaa puhdistaa liesituulettimen tai vaihtaa sulakkeet, jos ei ole sitä aiemmin tehnyt. Kun nuoret muuttavat omilleen, he saattavat kohdata näitä tilanteita ensimmäistä kertaa. Olisikin tärkeää opettaa nuorille myös kodin huoltotaitoja, silloin voidaan välttyä monelta harmilta”, Otranen kannustaa.

Kainuun ja Lapin asukkaat odottavat eniten omatoimisuutta

Taitavimmat kodinhoitajat löytyvät Asuntosäätiön tutkimuksen mukaan Kymenlaaksosta: siellä asukkaat arvioivat omat taitonsa kokonaisuutena korkeimmalle. Kärkisijoille nousevat myös Kainuu, Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa. Heikoin osaaminen kodin huoltotöissä on tulosten mukaan pääkaupunkiseudulla.

Kainuussa ja Lapissa myös odotukset osaamiselle ovat kovimmat: peräti yli 90 prosenttia alueen asukkaista listaa välttämättömiksi taidoiksi pakastimen sulattamisen, liesituulettimen puhdistuksen, ikkunoiden pesun, lamppujen vaihdon ja uunin putsaamisen. Suopeimmin huoltotaitojen puutteeseen suhtaudutaan pääkaupunkiseudulla ja Satakunnassa, missä listataan vähiten pakollisia taitoja.

Mitä kodin huoltotöitä jokaisen aikuisen tulisi suomalaisten mielestä osata?

Kotity%F6t%2C%20jotka%20jokaisen%20suomalaisen%20tulisi%20osata.

***
Asuntosäätiön Kotionnellisuus-tutkimuksessa selvitetään suomalaisten onnellisuuden lähteitä ja erityisesti kodin merkitystä onnellisuuteen. Väestökattavaan tutkimukseen osallistuu tänä vuonna 2 177 vastaajaa, jotka edustavat 18–69-vuotiaita suomalaisia.

Liitteet

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme yli 18 000 kotia 33 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme oli 194,8 miljoonaa euroa vuonna 2023. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Puraisiko sinuakin keräilykärpänen? – Suomalaiset keräilevät kaikkea romusta radioihin1.7.2024 13:26:12 EEST | Tiedote

Peräti neljä viidestä suomalaisesta on joskus kerännyt jotakin. Asuntosäätiön Kotionnellisuus-tutkimus kertoo kirjojen, postimerkkien ja astioiden olevan suosituimpia keräilykohteitamme. Keräilijöitä löytyy jopa teepusseille, kiville ja hotellisaippuoille. Keskimäärin suomalaiset arvioivat kotoa löytyvän noin 13 000 tavaraa tai esinettä – kesämökeille lienee kertynyt ainakin toinen mokoma.