Millainen mies oli valvontakomission pelätty johtaja Andrei Ždanov?

Christer Pursiaisen tiivistunnelmainen dokumenttiromaani kertoo Suomea sodan jälkeen hallinneesta kenraalieverstistä ja kummallisesta ajanjaksosta poliittisessa historiassamme.

Christer Pursiainen: Ždanov Tornissa
Ilmestyy 17.9.2024

Välirauhan aikana syyskuusta 1944 vuoden 1947 syyskuuhun valvontakomission puheenjohtaja kenraalieversti Andrei Aleksandrovitš Ždanov hallitsi Suomea mahtikäskyillään Helsingin keskustassa sijaitsevasta hotelli Tornista. Ždanov oli Neuvostoliiton kommunistisen puolueen politbyroon jäsen ja monien veikkaama Josif Stalinin seuraaja.

Päinvastoin kuin monet pelkäsivät, Ždanov ei ryhtynytkään valmistelemaan puna-armeijan tukemaa vallankaappausta Suomessa. Sen sijaan mies  ajoi maahan kommunisteja laajempaa kansanrintamaa. Sen myötä Suomessa kasvaisi yli puoluerajojen sellainen poliittinen eliitti, kansa ja kansanluonne, joka toivottaisi tiiviin yhteistyön Neuvostoliiton kanssa ei ainoastaan välttämättömyydeksi vaan myös hyveeksi. Siihen tehtävään tarvittiin luotettuja vaikuttaja-agentteja Suomen ylimmässä johdossa.

Teos piirtää kuvaa Ždanovin henkilöhahmosta ja eritoten hänen toiminnastaan Helsingissä. Käsillä oleva kerronnallinen tietokirja on ajankuva, eläytyvä ja dramatisoitu mutta silti tosiasioihin perustuva tulkinta tästä kummallisesta jaksosta Suomen poliittisessa historiassa. Se tuli määrittelemään Suomen poliittista kulttuuria vuosikymmeniä eteenpäin.

Kenraalieversti Ždanov allekirjoitti välirauhansopimuksen Suomen kanssa 19. syyskuuta 1944. Välirauhan solmimisen 80-vuotispäivä on 19.9.2024.

Valtiotieteen tohtori Christer Pursiainen on Norjan arktisen yliopiston yhteiskuntaturvallisuuden professori, joka harrastaa populäärihistoriallisten tietokirjojen kirjoittamista. Hänen tuotantoonsa lukeutuvat muiden muassa Trotski (2011) sekä Emanuel ja Fredrik. Hovicembalisti ja hänen kuninkaansa (2017).

Ždanov Tornissa ilmestyy painettuna, e- ja äänikirjana.

Äänikirjan lukee Raiko Häyrinen.

Elämänmakuinen historiateos kertoo suuren lastensiirron koko tarinan kauas sodanjälkeiseen aikaan saakka30.8.2024 08:22:00 EEST | Tiedote

Talvi- ja jatkosodan aikana kymmenet tuhannet suomalaislapset lähetettiin ilman vanhempiaan ulkomaille. Lapsuuden historiaan erikoistuneen tutkijan Tuomas Laine-Frigrenin hämmästyttävässä ja koskettavassa Sotalasten monet elämät - tietokirjassa pääsevät ääneen niin siirtolaislapset kuin äidit ja isät, ruotsalaiset perheet sekä lastensiirtohankkeen pohjoismaiset organisaattorit ja poliitikot.