Setlementtiasunnot Oy

Helsinkiläinen asuinalue edustaa Suomea kilpailussa – asukkaiden yhteisöllisyys vei finaaliin

Setlementtiasuntojen Alppikylän talo Helsingissä sekä sitä ympäröivä asuinalue edustavat Suomea kansainvälisessä kilpailussa, jossa etsitään pohjoismaiden parasta asuinaluetta. Finaaliin valittiin neljä videoehdokasta eri maista.

Asukkaat järjestävät joka kevät pihatalkoot. Ruutukaappaus Yhteisöllisyyttä Alppikylässä -videolta.

– Uutinen on erityisen ilahduttava aikana, jolloin hallitus leikkaa asumistuista ja suunnittelee heikennyksiä yleishyödylliseen asumiseen. Sosiaalisen asuntotuotannon merkitys ihmisten arkeen ja hyvinvointiin on valtava – tämä kuvastuu myös kilpailuvideoltamme, sanoo Setlementtiasuntojen toimitusjohtaja Suvi Tuomala.

Alppikylä oli Setlementtiasunnoille luonteva valinta kilpailuehdokkaaksi, koska luonnon ympäröimä, arkkitehtonisesti erityinen alue on tunnettu naapurihengestään ja voimakkaasta yhteisöllisyydestä.

– Meidän kaikissa taloissamme panostetaan yhteisöllisyyteen, mutta Alppikylän talossamme yhteishenki on erityisen vahva, Suvi Tuomala sanoo.

Asukkaat muun muassa järjestävät pihatalkoita, viljelevät yhteisissä viljelylaatikoissa ja auttavat toisiaan päivittäisissä asioissa. He myös pyörittävät hävikkiruokajakelua alueen asukkaille.

Voittaja selviää syyskuussa

NBO Housing Award -kilpailuun oli mahdollisuus osallistua minuutin videolla. Mukaan ilmoittautui 19 ehdokasta, joista seitsemän oli Suomesta. Finaaliin valittiin neljä ehdokasta, jotka edustavat eri maita.

Kilpailun järjestää Housing Nordic – NBO, joka on pohjoismaisten kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajien yhteistyöjärjestö.  Kilpailun voittaja selviää 19.9. Nordic Housing -konferenssissa Tukholmassa.

Yhteisöllisyyttä Alppikylässä -video: https://youtu.be/bSbyfg6ejJQ

Kilpailun finalistit: https://www.nbo.nu/2024-housing-award-finalists

Kuvat

Setlementtiasunnot - Korttelirakentamisen edelläkävijä

Setlementtiasunnot on vuonna 2000 perustettu yhteisöllinen asuntorakennuttaja. Sen toiminta perustuu yhteisöllisyyteen, ekologisuuteen ja taloudellisuuteen sekä asukkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin. Setlementtiasunnoilla on 21 vuokrataloa pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa.

setlemettiasunnot.fi

Lue lisää julkaisijalta Setlementtiasunnot Oy