DNA:n ja Telian 3G-verkko sammuu laajoilla alueilla Itä- ja Pohjois-Suomessa

DNA:n ja Telian yhteisesti omistaman Suomen Yhteisverkon (SYV) 3G-verkon sammuttaminen jatkuu syyskuussa. 3G-verkon alasajo vapauttaa vanhan tekniikan käytössä olleet taajuudet ja resurssit turvallisemmille ja energiatehokkaammille 4G- ja 5G-verkkoteknologioille, jotka tarjoavat asiakkaille paremman käyttökokemuksen.

Kuvassa vaaleanpunaisella värjätty alue, jolta 3G-verkko sammutetaan viikosta 36 alkaen.

”Aloitimme 3G-verkon sammutuksen keväällä DNA:n ja Telian verkkoihin rajoittuvalla alueella Kaakkois-Suomessa. Työ on edennyt kesän aikana hyvin ja aikataulussa, ja jatkamme sitä yhä laajemmalla alueella Itä- ja Pohjois-Suomessa. Varmistamme, että asiakkaiden palvelukokemus jatkuu laadukkaana”, Suomen Yhteisverkon toimitusjohtaja Sami Siiki kertoo.

3G-verkon sammutus jatkuu seuraavasti:

• Viikko 36: Haapavesi, Iisalmi, Kajaani, Kiuruvesi, Kuopio, Lapinlahti, Lieksa, Muhos, Nurmes, Oulainen, Pyhäntä, Raahe, Rautavaara, Siikajoki, Siikalatva, Sonkajärvi, Sotkamo, Tyrnävä, Valtimo, Vieremä

• Viikko 37: Oulu, Kempele

• Viikko 38: Hailuoto, Hyrynsalmi, Ii, Liminka, Lumijoki, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Utajärvi, Vaala

• Viikko 39: Kemi, Keminmaa, Kittilä, Kolari, Kuhmo, Muonio, Pello, Rovaniemi, Simo, Suomussalmi, Tervola, Tornio, Ylitornio

Loka-marraskuussa 3G-verkon sammutus jatkuu koko Pohjois-Suomen alueella.

DNA:n ja Telian omat 3G-verkot suljetaan myös

Suomen Yhteisverkon omistajayhtiöistä DNA on jo sulkenut oman 3G-verkkonsa, ja Telian 3G-verkon alasajo on parhaillaan käynnissä.

DNA:n ja Telian kuluttaja- ja yritysasiakkaita on tiedotettu 3G:n alasajoon liittyen, ja suurin osa asiakkaista on jo siirtynyt käyttämään 4G- tai 5G-liittymiä. DNA:n ja Telian yksityis- ja yritysasiakkaat voivat tarkistaa omat liittymätietonsa DNA:n ja Telian omien palveluiden kautta. Lisätiedot löytyvät DNA:n ja Telian verkkosivuilta (www.dna.fi/3G ja https://www.telia.fi/3g).

3G-verkon sammuttamisesta on kerrottu aiemmin viime marraskuussa, huhtikuussa, kesäkuussa ja heinäkuussa

Suomen Yhteisverkon 5G-rakentaminen on edennyt hyvin, ja 5G-verkko valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2024 loppuun mennessä. 5G-verkon rakentamisen lisäksi Suomen Yhteisverkon alueella on modernisoitu 4G-verkkoa kapasiteetin ja laajemman peittoalueen takaamiseksi.

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 020 405 4000, communications-fi@telia.fi

DNA:n 3G-verkon sulkeminen: www.dna.fi/3g

Telian 3G-verkon sulkeminen: www.telia.fi/3g

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät mobiilidataa eniten Euroopassa – kasvava datankäyttö vaatii energiatehokkaan verkon3.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Tutkimusyhtiö Tefficientin tuoreen raportin* mukaan DNA:n asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa liittymää kohden Euroopassa ja kolmanneksi eniten maailmassa. Datamäärien lisääntyessä verkon energiankulutus ei ole juuri noussut, sillä 5G-verkko on edeltäjiään energiatehokkaampi. Älylaitteiden käyttöön liittyy myös huolia.

Report: DNA’s customers are the most active users of mobile data in Europe – growing data usage requires an energy-efficient network3.10.2024 10:00:00 EEST | Press release

According to the recent report* released by the research company Tefficient, DNA’s customers have the highest mobile data usage per subscription in Europe and the third highest in the world. As data volumes have grown, the energy consumption of the network has not increased significantly, as the 5G network is more energy efficient than its predecessors. There are also concerns about the use of smart devices.

DNA:n syyskuun 2024 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Syyskuussa Applen iPhone 16 -uutuussarja nousi välittömästi DNA:n kuluttajien myyntilistalle, ja laitteiden kysyntä oli suurta myös yritysasiakkaiden keskuudessa. Kuluttajalistan kärkeen hyppäsi iPhone 13 5G, ja yritysasiakkaiden ykkössijan vei iPhone 15 5G. Sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden myydyimpien laitteiden listalla komeili myös lukuisia Androidin 5G-puhelimia. Xploran lasten kellopuhelin piti jälleen syyskuussa kärkipaikkansa kuun myydyimpien älykellojen listalla.

DNA:n ja Telian 5G-verkon laajennustyöt jatkuvat entistä laajemmalla alueella Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa, Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa – samalla sammuu 3G-verkko4.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Nivalan, Haapajärven, Haapaveden, Reisjärven, Kärsämäen, Kuusamon, Kemijärven, Sallan, Pyhäjärven, Pihtiputaan, Kinnulan, Lestijärven, Viitasaaren, Pielaveden, Keiteleen, Kuopion ja Maaningan asukkaat pääsevät pian nauttimaan entistä kattavammista yhteyksistä. DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) jatkaa nopean 5G-verkon laajentamista elo-syyskuussa. Samalla myös alueen 4G-yhteydet paranevat.