Aluehallitus päätti käynnistää ateria-, ruoka- ja laitoshuoltopalveluiden kilpailutuksen

Paikallisia hälytysrahasopimuksia koskeva asia palautettiin valmisteluun.

Oma Hämeen logo

Maanantaina koolla ollut aluehallitus päätti käynnistää ateria-, ruoka- ja laitoshuoltopalveluiden kilpailutuksen. Kilpailutus koskee Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen palveluita – Forssan seudun ateria-, ruoka- ja laitoshuoltopalveluiden tuottajana jatkaa Loimijoen Kuntapalvelut Oy. Kilpailutuksessa ei ole tarkoitus vähentää omaa palvelutuotantoa, koska kaikki ateria-, ruoka- ja laitoshuoltopalvelut ovat tällä hetkellä hyvinvointialueella ulkoistettuja.

Hankinnan suunnitteluvaiheessa on pidetty markkinavuoropuhelu hankinnasta kiinnostuneiden yritysten kanssa. Valmistelun ja selvitystyön perusteella on päädytty järjestämään kilpailutus yhtenä osa-alueena, jossa sopimus myönnetään yhdelle toimijalle tai yhteenliittymälle.

Hankinnan arvoksi on laskettu 15 miljoonaa euroa, joka pitää sisällään sopimuksen laajennusmahdollisuuden sekä mahdolliset hinnankorotukset neljän vuoden sopimuskaudelle. Sopimuksen on tarkoitus alkaa 1.1.2025 ja palveluiden käyttöönotto tapahtuisi porrastetusti vuoden 2025 aikana. Kilpailutettu sopimus on tarkoitus siirtää vasta perustetun tukipalveluyhtiön hallintaan, mutta siitä päätetään myöhemmin.

Hälytysrahasopimukset palautettiin valmisteluun

Aluehallitus käsitteli kokouksessaan myös hälytysrahoja koskevien paikallisten virka- ja työehtosopimusten irtisanomista. Aluehallitus päätti palauttaa asian valmisteluun, koska haluaa tarkennusta hälytyskorvausten säästötavoitteeseen vuositasolla. Lisäksi aluehallitus toivoo lisävalmistelulla tarkennusta siihen, miten hälytysrahakorvausten määrää voitaisiin vähentää sekä hälytysrahojen käyttöä kehittää ja yhdenmukaistaa hyvinvointialueella.

Aluehallitukselle esitettiin hälytysrahoja koskevien paikallisten sopimusten irtisanomista ja uusien neuvottelujen käynnistämistä. Aluehallitus käsittelee asiaa uudelleen kokouksessaan maanantaina 9. syyskuuta.

Aluehallitukselle esitettiin hälytysrahoja koskevien paikallisten sopimusten irtisanomista. Sote-ammattilaisille ja pelastustoimialalla työskenteleville hälytysrahaa maksetaan Oma Hämeessä 120 euroa. Valtakunnallisissa virka- ja työehtosopimuksissa hälytysrahan suuruus on 7,61 euroa. Kaikilla hyvinvointialueilla on käytössä valtakunnallista virka- ja työehtosopimusta korkeampi korvaustaso. Korona-aika ja hyvinvointialueuudistus ovat nostaneet hälytysrahakorvausten tasoa, riippuen hyvinvointialueiden henkilöstötilanteesta. Lisä- ja ylitöiden tai hälytyskorvausten määrä ei ole lähtenyt Oma Hämeessä laskusuuntaan, vaikka henkilöstötilanne on kohentunut.

Hälytysrahalla tarkoitetaan korvausta työhön saapumisesta tilanteessa, jossa työnantaja kutsuu työntekijän työhön hänen vapaa-aikanaan tai suunniteltuja työvuoroja muutetaan muutoin sopimuksessa mainituilla tavoilla.

Muut asiat aluehallitus päätti esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 9. syyskuuta.

Aluehallituksen 26.8.2024 kokouksen esityslista

Kanta-Hämeen keskussairaalassa jokaista sairaalahoitoon saapuvaa lasta odottaa sängyllä pehmolelu30.8.2024 11:29:56 EEST | Tiedote

Osastonhoitaja Mari Kesälä on tuonut idean toimintatavasta Kantikseen aiemmasta työpaikastaan. –Meillä lastenosastolla 3A jokaisella lapsella on pehmolelu odottamassa sängyllä. Tämä on meille tärkeä käytäntö, koska pehmolelu voi tuoda lohtua ja helpottaa lasten oloa täällä sairaalassa. Lahjoittajien ottaessa yhteyttä, kerromme myös tästä toimintatavasta, jolloin meille saatetaan lahjoitetaan rahaa pehmoleluhankintoihin, Mari Kesälä kertoo.

Oma Häme avaa suun terveydenhuollon sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatit syyskuun alussa28.8.2024 12:23:39 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueen chat-palvelut laajenevat syyskuun alussa. Suun terveydenhuollon chat avautuu maanantaina 2. syyskuuta ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat torstaina 5. syyskuuta. Uudet chatit täydentävät Oma Hämeen digipalveluita, joita voi käyttää Oma Häme -sovelluksen kautta tai verkkosivujen kautta. Omahame.fi -sivuilla chat-ikkuna avautuu sivun oikeasta alakulmasta. Suunterveydenhuollon chatista saa neuvontaa ja ohjausta hampaiden hoitoon ja suun terveyteen liittyvissä, kiireettömissä asioissa. Lisäksi chatin kautta voi hoitaa ajanvarausasioita, myös lapsen käyntejä. Chat on avoinna arkipäivisin klo 8–15. Asiointi vaatii tunnistautumisen. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat tarjoaa neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä. Jos asiakas tunnistautuu chatiin, voi hän myös hoitaa omia asioitaan, esimerkiksi varata ajan oman tilanteensa alkukartoitukseen Terapianavigaattori -kyselyn täyttämisen jälkeen. Myös puolesta-asiointi on mahdollista. Chat on avoinna arkipäivisin