Pilvilammen vesilaitoksen otsonointi- ja aktiivihiililaitos harjakorkeudessa

Pilvilammen vesilaitoksen uudistaminen etenee suunnitellusti, ja uusi jälkikäsittelylaitos eli niin kutsuttu H-rakennus on saavuttanut harjakorkeuden.

Uusi jälkikäsittelylaitos otetaan käyttöön syksyllä 2025. H-rakennuksen valmistuttua laitoksen uudella otsonointi- ja aktiivihiilisuodatustekniikalla parannetaan talousveden laatua ja täytetään juomavesidirektiivin vaatimukset pitkälle tulevaisuuteen.

Otsonointi- ja aktiivihiilisuodatustekniikka parantaa veden makua ja hajua sekä poistaa vedestä epäpuhtauksia. Uuden rakennuksen tekniikka osaltaan vähentää vesijohtoverkostoon kertyviä saostumia. H-rakennuksen suunnittelussa on lisäksi huomioitu laitoksen toimintavarmuus, energiatehokkuus ja helppokäyttöisyys.

”Vaasan Vedelle tärkeä pitkänajan investointi on valmistumassa. Rakentaminen osaavien urakoitsijoiden ja ammattilaisten kanssa on edennyt sujuvasti. Vaasalaisille voidaan jatkossakin toimittaa puhdasta ja hyvälaatuista talousvettä”, kertoo Vaasan Veden johtaja Pekka Rouhiainen.

”Rakennustyöt ovat edenneet aikataulussaan ja hyvässä yhteistyössä tilaajan sekä aliurakoitsijoiden kanssa. Nyt työmaalla ovat käynnissä sisutusvaiheen rakennustyöt, ja samanaikaisesti jatkuvat tekniikoiden asennukset. Laitoksen käyttöönoton valmius saavutetaan alkukeväästä 2025”, sanoo tulosyksikön johtaja Markku Ihamäki Skanskasta.

Vaasan Vesi, johtaja Pekka Rouhiainen, puh. 040 187 2877, pekka.rouhiainen[at]vaasa.fi

Skanska Infra Oy, tulosyksikön johtaja Markku Ihamäki, puh. 0400 221 898, markku.ihamaki[at]skanska.fi

Myllypohjan alueen monitoimitalon rakentaminen käynnistyy Lahdessa22.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Myllypohjan alueen monitoimitalon allianssisopimukseen liittyvä toteutusvaiheen tilaus on allekirjoitettu ja alueen asemakaavan muutos on saanut lainvoiman. Monitoimitalon varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät elokuussa uudisosan louhinta- ja maanrakennustöillä. Kesän aikana on tehty rakentamista valmistelevia töitä, kuten maanrakennus- ja purkutöitä. Allianssin osapuolina ovat Lahden Tilakeskus, Skanska, Granlund Oy ja Arkkitehtipalvelu Oy.